Hoppa till innehåll

Konservera en rävsvans


redtop

Recommended Posts

Har skjutit två rävar senaste tiden, båda med tjock fin vinterpäls,  och börjar fundera på om jag inte ska försöka ta rätt på svansarna.
Googlade lite och hittade den här videon: I kort så går det ut på att dra ut svansbenet  och sen lägga alltihop i alkohol (typ T-röd) i några veckor.

Vad har forat för erfarenheter av sånt här? Har läst om saltning och skrapning, men jag tilltalas av den här metoden eftersom den håller svansen intakt.
 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago faxe sa:

 

Bara att kopiera vad man sett på tuben tycker jag är fegt!!. Här har du ett tips med lite mer fantasi:yes:.

1013054810_7136UsjoxL._SL1400_.thumb.jpg.e8eb941eb30fdf10679eefd80c16cfab.jpg

Ps: Vilken metod du nu kommer att använda, så räkna med att pälsen förmodligen är full med löss, så lägg den i frysen några dagar. 

Den där var ju onekligen... ...intressant! :sick:

(De ligger redan i frysen så den delen är redan fixad.)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

funkar det så bra med vanlig alkohol så är det ju bra.. Det är alltid lite fett kvar i svansen och surnar det så går svansen sönder.. det är ju därför man öppnar och skrapar.. Men värt ett försök!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago vildmark sa:

funkar det så bra med vanlig alkohol så är det ju bra.. Det är alltid lite fett kvar i svansen och surnar det så går svansen sönder.. det är ju därför man öppnar och skrapar.. Men värt ett försök!

Ja, har läst på flera engelskspråkiga forum att folk dränkt dem i alkohol ett par veckor och de har rapporterad att de haft svansarna i flera år utan att det ruttnat eller luktat. Låter som en smidig metod så man kan ju ge den en chans.

Man får väl anta att alkoholen löser upp fettet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra ide.

Kommer helt klart provas. 

Har tyvärr ingen i frysen å det börjar bli sent på säsongen, men den här inne som kommer först 'vinner' å kan väl delge andra. /P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ställde frågan om detta för något år sedan i någon tråd. Kompisen provade. Och de funka!

S

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago hs_merkel sa:

Ställde frågan om detta för något år sedan i någon tråd. Kompisen provade. Och de funka!

S

Torkade den och blev stel, eller fortsatte den att vara "böjlig" ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago redtop sa:

Torkade den och blev stel, eller fortsatte den att vara "böjlig" ?

Osäker faktiskt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago hs_merkel sa:

Osäker faktiskt?

Mest nyfiken. Spelar ju mindre roll om den bara ska hänga på väggen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt en räv till igår och skalade av svansen med två pinnar enligt metoden i Youtubeklippet i första inlägget.
Nu ligger den i en burk med t-sprit så får vi se vad som hänt om ett par veckor.

 

20190316_101726.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Rävjägar'n sa:

Hur går det?

Svansen låg kvar i burken när jag tittade igår ;)
Tre veckor i sprit föreslog de i videon och nu står den rätt kallt (+10) så jag väntar nog en månad innan jag kollar hur det verkar. 

Hav tålamod! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago redtop sa:

Svansen låg kvar i burken när jag tittade igår 
Tre veckor i sprit föreslog de i videon och nu står den rätt kallt (+10) så jag väntar nog en månad innan jag kollar hur det verkar. 

Hav tålamod! 

Tålamod är inte min grej :D

Jag funderar på att börja ta tillvara på de finaste rävarna varje säsong.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan är om den inte blir rätt skör. Tycker man själv brukar känna sig spröd efter att ha legat i sprit en månad, exempelvis kring sommarsemestern ;) följer  tråden intresserad iaf, vore riktigt trevligt med ett så enkelt sätt att ta vara på svansarna.

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just svansen behöver man ju i praktiken inte göra något åt egentligen. Det är ju inte speciellt mycket fett/muskler kvar på den delen av huden och inte ens om man bereder skinnet har svansen nån större nytta av det förutom den lilla biten närmast resten av skinnet och den skrapas ju den med, men resten får ju vara som det är, torkar fint och håller i evigheter.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
4 minutes ago redtop sa:

Monterade färdigt svansen idag. Snodde hela konceptet från filmen med en tomhylsa.
Hoppas den står sig nu och inte börjar lukta eller blir otrevlig på annat sätt.

Blev ett rätt trevligt räv-minne kan jag tycka. 

 

20190414_160242.jpg

Å vi har en vinnare!

Skämt å sido. Blev väldigt bra det där. Mycke bra ide. Kmr själv göra så framöver, om å när  jag snubblar över ett lämpligt villebråd förstås. /P

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag färgar mina till laxflugor. Brukar lämna tången kvar då skinnet brukar gå o småbitar annars. Torkar man det bara noga så surnar det inte-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...