TikkaKoski Posted April 27, 2019 Share Posted April 27, 2019 Tjenare. Farfar har överlåtit sin tikkakombi till mig. Han sköt alltid med öppna riktmedel på sin tid men jag vill sätta på mitt steiner ranger 1-4x24 som borde fungera till både hagel och kula en bit längre ut. Snabbfäste är inget jag har nåt intresse av. Siktet blir på alltid. Med bössan följde inget montage alls. Mitt sikte som just nu bara ligger i lådan sitter i weaverringar. Hur får jag fast detta på Tikkan? Jag har googlat lite men inte blivit klokare. Nån skena av nåt slag borde finnas att sätta dit? Nåt förslag jag hittade när jag googlade visade snordyra fästen. Hade jag viljat betala såna pengar för ett kikarfäste hade jag köpt tex blaser. Snälla säg att jag slipper skjuta med öppna riktmedel pga sjuka priser. Mvh Koskinen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted April 28, 2019 Share Posted April 28, 2019 Visst är det väl 'vanlig' 11 mm kilbas på den bössan va? Då kan ju dessa funka... https://www.jakt.se/warne-22-11mm-30mm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TikkaKoski Posted April 29, 2019 Author Share Posted April 29, 2019 Ok Man vill ju inte ha en picatinnyskena egentligen som höjer siktet i onödan och gör att man måste ha kolvkamshöjare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 Nä, så lågt som möjligt ska det vara. Synd att MAK slutat tillverka dessa ringar, som jag har på min Valmet 412. Lägre går inte att få till det ? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TikkaKoski Posted April 29, 2019 Author Share Posted April 29, 2019 Oj. Sälj dem till mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TikkaKoski Posted April 29, 2019 Author Share Posted April 29, 2019 Hur och vad jagar du med din kombi förresten? Tänker mig att den blir med på smygjakt och vakjakt på småvilt i augusti/september och kanske på kråkor på vårkanten. Kanske på rävlocken vid trånga pass? Jag har mer passande studsare med bättre sikten till vakjakt men det är skoj med lite omväxling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 90% trädskällarjakt ? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 12 minutes ago TikkaKoski sa: Oj. Sälj dem till mig! Jag tror inte ett fäste för 412/ 512 passar på m70 och m77 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted April 30, 2019 Share Posted April 30, 2019 9 hours ago Dansken sa: Jag tror inte ett fäste för 412/ 512 passar på m70 och m77 Å tusan...är det inte vanlig 11 mm kil på Tikkorna alltså? Har haft en M70 för 10-talet år sen och tycker mig minnas det... ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TikkaKoski Posted May 1, 2019 Author Share Posted May 1, 2019 Vad passar då? Nån som med säkerhet kan ge tips? Bössan står hos gubben än så jag kan inte kolla den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjortolle Posted May 14, 2019 Share Posted May 14, 2019 Jag har ett extra tikka original fäste/skena över till min m77k som jag inte använder om du är intresserad. /Olle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted May 14, 2019 Share Posted May 14, 2019 6 minutes ago Hjortolle sa: Jag har ett extra tikka original fäste/skena över till min m77k som jag inte använder om du är intresserad. /Olle Och det kostar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hjortolle Posted May 14, 2019 Share Posted May 14, 2019 Ajdå, missade det... 300:- inkl frakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted May 14, 2019 Share Posted May 14, 2019 Jag köper den gärna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pyrschjägaren Posted June 28, 2021 Share Posted June 28, 2021 På 2019-05-14 at 23:18 Dansken sa: Jag köper den gärna. Köpte du det? 🙃 Och, har du fortfarande bruk för det? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts