Hipshot Posted April 29, 2019 Posted April 29, 2019 Om man har jakträtt på en mark där man inte har registrerat ngt älgsköteselområde eller något, marken ingår ingenvart avseende älg.. om det då blir älg påkörd som lägger sig på marken, tillfaller den då jakträttsinnehavaren ändå? Jag inbillar mej att det är så men är osäker.. Någon som vet med hygglig säkerhet? Jag ska arrendera en del mark runt byn just för att kunna hantera skadat vilt och i någon mån kupera vildsvin.. älgjakt är undantaget. Jag kan alltså inte registrera marken och jaga kalv eller nåt, inte heller låta annat jaktlag tillgodoräkna sig marken. Rådjur och vildsvin och vad det nu är tillfaller mej i händelse av trafikskada... visst fn gäller det även älg? Quote
Hipshot Posted April 29, 2019 Author Posted April 29, 2019 2 minutes ago karelsk blandning sa: Tillfaller det inte markägaren? Trots att jakträtt är utarrenderad? Quote
M-Ola Posted April 29, 2019 Posted April 29, 2019 Den bör tillfalla markägaren/jakträttsinnehavaren. Jag fick i varje fall en påkörd kalv efter att jag köpt gården och marken var inte registrerad då. 1 Quote
underbron Posted April 29, 2019 Posted April 29, 2019 Älgar som dör av andra orsaker än jakt är utgångsläget statens vilt, men "överenskommelsen" är att markägaren får behålla älgen mot att denne bärgar den. Sedan är det upp till markägare och jakträttsinnehavare att reglera detta. Quote
karelsk blandning Posted April 29, 2019 Posted April 29, 2019 5 minutes ago Hipshot sa: Trots att jakträtt är utarrenderad? Så har jag förstått det iaf om inget annat är uppgjort. Helt säker är jag inte. Quote
underbron Posted April 29, 2019 Posted April 29, 2019 Sorry, tillfaller jakträttsinnehavaren, så om inte markägaren uttryckligen begränsa jakträtten i arrendeavtalet så är det ditt. Klipp från Jaktförordningen §34 . Om en älg eller hjort har skadats av någon annan orsak än påskjutning och till följd av detta dött eller avlivats under fredningstid, får djuret behållas av jakträttshavaren, om denne har hjälpt till med att vid behov spåra och avliva djuret eller ta hand om det. Inom ett viltvårdsområde där jakt efter älg eller hjort sker gemensamt får dock viltvårdsområdesföreningen behålla sådant vilt på villkor som anges i andra stycket. 1 Quote
tobo002 Posted June 2, 2019 Posted June 2, 2019 På 2019-04-29 at 12:37 underbron sa: Sorry, tillfaller jakträttsinnehavaren, så om inte markägaren uttryckligen begränsa jakträtten i arrendeavtalet så är det ditt. Klipp från Jaktförordningen §34 . Om en älg eller hjort har skadats av någon annan orsak än påskjutning och till följd av detta dött eller avlivats under fredningstid, får djuret behållas av jakträttshavaren, om denne har hjälpt till med att vid behov spåra och avliva djuret eller ta hand om det. Inom ett viltvårdsområde där jakt efter älg eller hjort sker gemensamt får dock viltvårdsområdesföreningen behålla sådant vilt på villkor som anges i andra stycket. Är det bara fastighetsägare som ingår i ett VVO som får besluta/rösta om älgen ska tillfalla fastighetsägaren i första hand. Oavsett det är jakttid eller fredat. Borde inte samtliga jakträttshavare få rösta/besluta i frågan? Quote
underbron Posted June 2, 2019 Posted June 2, 2019 2 hours ago tobo002 sa: Är det bara fastighetsägare som ingår i ett VVO som får besluta/rösta om älgen ska tillfalla fastighetsägaren i första hand. Oavsett det är jakttid eller fredat. Borde inte samtliga jakträttshavare få rösta/besluta i frågan? Är inte insatt i hur VVO funkar, men man kan tolka texten i slutet av paragrafen som att i ett VVO så tar VVO't över jakträttsinnehavarens roll i relation till staten som det beskivs i stycket ovanför. Quote
tobo002 Posted June 3, 2019 Posted June 3, 2019 20 hours ago underbron sa: Är inte insatt i hur VVO funkar, men man kan tolka texten i slutet av paragrafen som att i ett VVO så tar VVO't över jakträttsinnehavarens roll i relation till staten som det beskivs i stycket ovanför. Ja, ett vvo är jakträttshavare under fredad tid av älg. Frågan min är. Är det endast fastighetsägarna som får rösta i frågan. Vem tillfaller älgen? Quote
lsjonsson Posted June 3, 2019 Posted June 3, 2019 På 2019-04-29 at 12:21 Hipshot sa: Trots att jakträtt är utarrenderad? Beror det inte på om han har all jakt el. enbart småviltsjakt. Har han småvilt så är det väl upp till rådjur resten tillfaller markägaren om jag inte har missuppfatat det. Quote
tobo002 Posted June 4, 2019 Posted June 4, 2019 15 hours ago lsjonsson sa: Beror det inte på om han har all jakt el. enbart småviltsjakt. Har han småvilt så är det väl upp till rådjur resten tillfaller markägaren om jag inte har missuppfatat det. Inom ett Vvo har man på årsmöte beslutat att avlivad älg i första hand tillfaller markägare under fredad tid. Och det var endast markägaren som fick rösta. Är detta korrekt gjort? 1 Quote
Recommended Posts