Hoppa till innehåll

erfarenhet av 10x zoom växling?


Richard Jonsson

Recommended Posts

Richard Jonsson

Haloj på er!

Sitter o kikar runt för ett allround sikte till min första klass 1'a som har kommit hem (nykär),
Jag kollade förut på 2-10x50 och 2.5-15x50 sikten och de som är där omkring, då jag ej är den med tätast plånbok och tänkte skaffa ett sikte som jag kan ha till lite allt möjligt.
Mitt första vilt lär garanterat vara gris eller rådjur, så vak eller pyrsch är det som står högst upp på sannolikhetstabellen.

Min fråga är dels denna, vad har ni andra för erfarenhet om 10x zoom växling? för jag har tittat på ett nikkon stirling c-more 2-20x44, och det borde väl funka på dels korta som redigt långa håll?
Samt, är x44 tillräckligt för att kunna se väl i skymning och när solen ej ligger på ? (är 25 med perfekt syn) eller borde man ha minst x50 i ockular ?

Tack på förhand:
Richard :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just Nikkon skulle jag undvika som tillverkare/fabrikat för optik,

utöver det är det en smaksak och en plånboksfråga men ok optik börjar på runt 4-5000 kr i dag, mycket har hänt de senaste tio åren och särskilt de sista fem, 

idag finns mycket bra medelprisoptik att köpa/använda. Till lite allround jakt har jag själv en 2,5-10x42 tub och det är något som utmärker den att den är bra till mycket men kanske inte bäst på något, eller njo jakt i skymning, men utöver det så.

en 2-20x tub som kommer från en lite billigare tillverkare kommer att ha en del begränsningar, det kan vara synfält, maskning i optiken, det kan vara skärpa eller fokus med andra ord, justerområdet eller trackingen.

Men kontentan är att en billigare tub bör ha mer modesta format för att vara godtagbar, dvs inte falera på en eller flera punkter ovan. /C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Richard Jonsson

Okej, priset är runt 6200-6800 beroende på sida.
Trodde att Nikkon Stirling var ett stort och kvalitativt märke :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svarowski, Carl Zeiss, Schmidt&Bender, Meopta, Leupold, March, Nikon, Balvar, Unertl med många fler är eller har varit stora och kvalitativa,

Nikkon Stirling är tillverkat beroende på serie på olika fabriker, till olika standard i olika länder.

Jag gick in och titta på produktlinjen idag, det är vad jag ser som Kina optik i delar, det betyder inte längre att det är optik som inte kan användas eller fungerar ok, bara att det kräver urskiljning och insikter kvalité per linje som jag inte orkar skaffa mig.

En linje jag tittade på har så uppenbara likheter med Steiner att man inser att delarna är tillverkade på samma plats eller efter samma mall, för att sedan monteras någon annanstans, oklart var.

Jag föredrar optik där sådant är angivet och klart, att man inte behöver undra eller leta. 

Det finns rätt mycket skrivet om saken, oavsett vilket, jag hade inte köpt eller rekommenderat ett 2-20 av det märket.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=104516

Man kan ju konstatera följande, vill man dra igång något på RS så påstår man att Nikko Stirling är typ lika bra som Zeiss, vilket en handlare i Uppsala anför så får man se till att ha öl och popcorn till hands.

Vänligen Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Richard Jonsson
2 minutes ago Christian N sa:

Man kan ju konstatera följande, vill man dra igång något på RS så påstår man att Nikko Stirling är typ lika bra som Zeiss, vilket en handlare i Uppsala anför så får man se till att ha öl och popcorn till hands.

Haha xD Aja, var lite kluven själv till det också, men verkar ändå inte helt oklokt att titta på andra hyllor istället för stirlings ;)
Lär bli ett Delta Titanium HD istället ^^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...