Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej på er.

nu har det gått ett tag sedan min köra labbe lämnade mig.

har funderat fram å tillbaka och egentligen ingen nu hund förrän nästa år.

men....blev kontaktad av en uppfödare igår som föder upp flattar som sa arr de hade en fin hane ledig.

men jag vet hur det får om jag hälsar på dem.?

har inte jobbat med flatte tidigare så tänkte höra vad forumet har för åsikter.?

som sagt har haft labbe som jag anv till främst apportering och sök men även eftersök.

Så fram med åsikterna !

Posted

Kolla linjerna noga, varit problem med cancer i rasen. Genomlever det just nu med äldsta labben och det är inget jag önskar någon.

Annars är det, i mitt tycke, lite mer nervösa och mjukare än lab.

Oftast ok apportörer men efter vad jag sett på div prov och jakter inte säkert att de är lika spontana och tar allt vilt som en lab brukar vara benägen att göra. Inte lika envisa och självständiga heller på sök.

Inga direkta plus i min bok jämfört med en lab, lika bra/ok på en del saker men jag väljer lab alla dagar i veckan framför övriga retrieverraser.

/Markus

• Like 2
Posted

Nej.

Bara att du blir kontaktad av en en uppfödare som behöver bli av med hund säger väl endel?

Har under årens lopp sett 1 riktigt bra jycke som fungerat bra på sök, jobbade energiskt och nötte på samt hittade vilt. Däremot var den hunden omöjlig att få stopp på och dirigera.

Såg en sån här lydnadstjej med flatte med, där satt stoppsignal och dirigering som en smäck medans söket var obefintligt. 

Flattens förbannelse är att den är vacker.. med lång päls som samlar prästlöss och karborrar så hundarna har länge avlats för utställning och därmed tappat i princip all jakt.

Så söker du en fin sällskapshund som helt klart kan hämta en duva eller tre som den ser trilla så fine, köp flatte, annars är det labbe eller jaktgolden som gäller. 

• Like 2
Posted

Jag vill sticka ut hakan lite :)

Apportering = labbe

stöt = springer/cocker

stående = pointer

Det är så jäkla svårt att få hunden att bli 100%-ig ändå så rådet jag fick var att inte satsa på en "udda"-ras. 

Personligen har jag inte blivit imponerad av de flattar jag sett på jakter. Kanske är liite konservativ i min tro ;)

Posted

Av de flattar jag har stött på har ingen varit nån vidare reklam för rasen. Stressiga, pipande och springer fortare än näsan när de söker. Vet inte om det bottnar i att man inte delat den rasen mellan jakt och utställning som man gjort med labbe och golden. 

Posted

Instämmer med ovan, flatcoat verkar vara mer för de som vill leka jaktprov.

Hade jag letat apportör så hade det blivit en riktig jaktgolden, möjligen en labbe av det lite hårdare slaget då jag skjuter nypande fåglar som standard.

Posted

Har ägt en flat själv så kan inte ge någon generell beskrivning av rasen. Den jag hade var hård, betydligt hårdare än de labbar jag träffat. Inte särskilt spontan på vilt men det var inte något jätteproblem utan vi fick träna in apporten. Stor arbetslust och bangade varken för ilskna kråkor eller att bryta isen på väg ut till en and. Lite stressig och kanske lite sent mogen. 

Att bli kontaktad av en uppfödare.... beror väl på vad denne har för anledning att kontakta dig. Har han en valp som han inte blir av med eller är det så att denne tror att valpen kommer att få det väldigt bra hos dig? 

Vad avlar uppfödaren på för hundar? Jakt/provhundar, utställningshundar eller s.k. duall purpose?

• Like 1
Posted

Att uppfödaren kontaktar mig är ganska enkelt.

det är min grabbs fd lärare så vi Hr känt varandra ett gäng år och alltid snackat jakt å hundar.

Hon har försökt sälja hund till mig innan men jag ville inte så länge jag hade min 13 åriga labbe i livet,hon vet att min labbe gick bort för ett par månader sedan.

så det är nog därför.

anledningen till att jag frågar är att jag varit otrolig nöjd med labben och  har aldrig riktigt kollat åt flatte hållet.

Och mina misstankar verkar bekräftas här ang val av hundras.

Tackar för inputs.

Posted

By the way.

enbart jaktuppfödning hos denna uppfödare vad jag har hört mig för...

men 

tvekar ändå....

• Like 1
Posted

Har bara jagat med några på marken där de sats ut änder. Men när de blev tät vass var Flatarna överlägsna att ta sig fram. Men stirriga över lag tycker jag förutom en dam som hade riktigt bra ordning på både unghund och gamling. Men skulle jag ha en ren apportör hade de nog blivit en jaktlabbe

• Like 1