Jump to content

Tillslut nånting klart.

karelsk blandning

Recommended Posts

Ett fantastiskt fint sätt att inviga en fin kniv!

4 hours ago lasse_c sa:

Ett fantastiskt fint sätt att inviga en fin kniv!

Jo det var roligt den kom till användning och hon behövde en kniv, inte helt färdig dock. Kommer en horn bit som ska graveras i upphängaren ännu men den får hon sandpappra själv. 

Jag sydde den så för att kunna hänga kniven på vilken sida det passar i knivbältet, men så här i efterhand så undrar jag om inte sömmen skulle passat bättre på andra sidan.

• 3 weeks later...

Haft lite tid i veckan på rasterna så snart är öppnaren färdig, lite våtslip endast kvar.

Flå kniven var tänkt åt mig själv och en sån som alltid ligger i bilen så tog en lite sämre trä bit än knivarna som var åt andra. Den är gjord efter en flå kniv för bäver men ca 3cm längre.

20190801_173912.jpg

• Like 1

• 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hittade och använde en misslyckad skinn bit från en större kniv så inte helt nöjd med formen men gick inte göra på något annat sätt.

Funderar att sy en hängare på baksidan så man kan hänga den på bältet om man vill.

Beror om jag behåller den själv som tälj kniv eller ger bort den till någon som behöver en, om jag har den själv får den vara som nu. 

20191013_090516.jpg

20191012_145211.jpg

• 5 months later...

Ser ut som man får börja om eller testa kapa av på mitten och skarva i skaftet efter att hunden testat den istället för tugg ben. 

20200408_060435.jpg

• 2 weeks later...

Var inte ett med den här kniven, kapade skaftet och skruvade in en skruv som jag klippte av och "räfflade" till så limmet skulle fästa bättre.

Hittade en överbliven bit som blivit lämnad från nånting tidigare säkert för att den inte såg så märkvärdig ut, satte några näver bitar mellan och limmade dit den.

Ett dygn senare skulle jag grov slipa och då släppte biten utan att limmet fastnat, fyllde hålet igen men nu med super lim.

Så igår täljde jag lite under rasterna på jobbet och slipade lite då jag kom hem, så nu är det sandpapper eftersom och lite olja så återstår det se hur det blir.

20200421_080027.jpg

Börja på en till tälj kniv från samma klinga, men ryggen tyckte det var nog för bladet ikväll. 

20200501_191830.jpg

Gjorde två öppnar blad från klingan och sen nåt mindre som jag hittade lite överblivet skaft material till.

Var några bitar som inte blivit använda tidigare, duger till skaften på tälj knivarna iaf.

Tänkte ev göra en märk kniv åt en bekant så får han ta och testa under sommaren om det fungerar bra.

20200503_103545.jpg

20200503_103616.jpg

• 1 month later...

Färdig är den väl inte helt, är att sy kvar. Men den passade tillräckligt bra i en fällknivens slida för att den ska gå använda.

Blir att sy den sen om han som ska testa dem tycker den fungerar bra, tänkt till en märk kniv.

20200619_183054.jpg

20200619_183112.jpg

20200619_183036.jpg

20200619_183020.jpg

• Like 1

Fick hem ett annat blad som är tänkt att försöka få klar före jakten men få se hur det går.

Lite storleks skillnad på knivarna.

20200619_183749.jpg

Kanske inte så vanlig kniv att göra men den blev riktigt lyckad, ska göra en liten ändring på nästa sånt blad. Men den kniven får han nog skaffa själv. Var mera ett test för att se hur blad modellen fungerade.

Syns inte på bilderna men jag har slipat en rundning över hela knivbladet upptill när det lika ofta är att sticka som att skära.

Ska se om jag kommer ihåg att fota när kniven är i användning.

• 1 month later...

En sydd iaf, niten i den ska bytas till en mindre när skinnet torkat.

Så bara den större kvar att sy, första gången jag testar att använda kydex.

20200802_194450.jpg

20200802_194415.jpg

Nu ett steg närmare, inte helt nöjd men den fungerar säkert lika bra ändå.

Skinnet räckte inte till att göra hängaren i samma skinn så får fundera lite hur jag ska fixa den och om jag ska ta bort den övre niten. 

20200803_195921.jpg

Lite slipning och polering av kanten när skinnet är helt torrt så får jag fundera hur jag ska ordna en hängare till bältet.

I värsta fall efter jakten när det blir vinter får jag sy en ny om det inte blir bra. 

20200804_090059.jpg

• Like 1

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 7 months later...

Började sy lite igår men gjorde färdigt nu på morgon, har inte sytt tidigare med ett extra skinn mellan som skydd för sömmen.

Ska blöta och forma den lite men vet inte än om skinnet ska bli färgat, sen undrar jag vad en sån här kniv är bra till. 20210513_134000.thumb.jpg.1159dda13bb536779b2e9f359e0af887.jpg20210513_134017.thumb.jpg.9b7898fa55f64a593fc8ec0bb102812f.jpg

• Like 1

Har slipat om begagnade dåliga knivar till buköppnare och sytt till att ha på bältet.

Men jag sydde efter min köpta öppnare så den blev lite för stor till den omslipade på bilden.

20210514_120518.jpg

20210514_120544.jpg

• Like 2