Popular Post karelsk blandning Posted June 19, 2021 Author Popular Post Posted June 19, 2021 Nu får man se den som färdig när skinnet blev i liknande färg som kniven. Ägaren nöjd så få se om den kommer till användning. 5 Quote
karelsk blandning Posted June 21, 2021 Author Posted June 21, 2021 Trodde inte att den röda slidan skulle passa så bra till kniven som den gjorde, tror att hon använde lila som första färg och sen röd att det är därför den är lite flammig. Quote
karelsk blandning Posted July 1, 2021 Author Posted July 1, 2021 Precis sytt klart en kniv som jag gjorde skaftet till förra sommaren på rasterna och bladet har jag nog slipat fram 2 eller 3 sommrar sen. Går bättre och bättre sy men blir inte bättre än att det är en bruks kniv, färgningen blev alldeles för mörk så nu vet jag hur jag inte ska göra nästa gång. Kvar är att sy en hängare om man vill ha eller om det blir ett längre flätat snöre senare, beror nog på om jag har kvar eller ger bort den. 2 Quote
karelsk blandning Posted July 4, 2021 Author Posted July 4, 2021 35 minutes ago Jr_Moberg sa: Snyggt sytt! Är det jag är mest nöjd över, blir bättre för varje gång nästan. Sen har det blivit roligare sy skinnet när det ser ut bättre. Quote
karelsk blandning Posted July 4, 2021 Author Posted July 4, 2021 Kniven fungerade till det jag gjorde den, tälja pinnar blir det nog mestadels men märktes några renar med den igår och det gick bra. Quote
karelsk blandning Posted July 4, 2021 Author Posted July 4, 2021 Hjälpte sy den orange men hon har själv färgat och testat göra lite mönster. Gjorde en hängare och satte ett band i den andra. 1 Quote
karelsk blandning Posted May 2, 2022 Author Posted May 2, 2022 Testade göra en nederdel helt i trä i helgen till en mora kniv och sydde skinn utanpå idag. Kommer nästa gång ta bort mer material upptill och inte lika mycket nertill. Tyckte den såg ut bättre igår före jag tog bort sista material nertill. Är kvar att trimma till skinnet och sätta dit en bättre hängare. Gjord av en sälg rot med färdig böj på. 2 Quote
karelsk blandning Posted May 4, 2022 Author Posted May 4, 2022 Nu så ser det bättre ut, omgjord igår. Nästa gång blir det att borra nitarna när formen är helt färdig och ta bort mer trä direkt. 2 Quote
karelsk blandning Posted May 27, 2022 Author Posted May 27, 2022 Inte helt nöjd med själva kniven i den större och ångrar lite att jag inte färgade trät i slidan lite mörkare. Det som var bra med hel trä slidorna var att man kunde ha med och mecka lite när det passar. Har tänkt länge att testa göra helt i trä så det här är dom första jag gjort, inte helt nöjd men nån av dom två färdiga så hoppas 3e blir bättre. Remmarna ska bytas men inte haft något lämpligt material till det så blev en provisorisk lösning. Så till den lilla kniven jag nu håller på med får vi se om den blir trä färg eller hur hon ska ha den när det närmar sig det. 1 Quote
karelsk blandning Posted June 3, 2022 Author Posted June 3, 2022 Inte riktigt ännu, skinn kvar sen så är den i stort leverans klar. Blev tydligen en till lill kniv, hon får nog med en helt I skinn. Svårare göra åt en man inte känner. 1 Quote
karelsk blandning Posted June 5, 2022 Author Posted June 5, 2022 Sydde den igår, så skär till skinnet ikväll och sen får jag kolla vad hon ska ha för hängare i den. Sen är det bara se om den fungerar kvar. 1 Quote
karelsk blandning Posted June 8, 2022 Author Posted June 8, 2022 Väntar på svar hur bred hängaren ska bli och sen behöver nog skinnet lite färg också. Efter det är de nog bara att vässa upp den och sen se hur den fungerar för hon som ska ha den. nu är hängaren på plats och bladet polerat ordentligt vasst. 2 Quote
karelsk blandning Posted June 26, 2022 Author Posted June 26, 2022 Knivarna testade och bägge två ser ut att fungera till det dom var tänkta. Skulle ta bild men glömde bort det igår. Kanske lyckas komma ihåg det nästa gång. Quote
lsjonsson Posted August 9, 2022 Posted August 9, 2022 Tjena, Kan du göra en slida till en kniv genom bara att se på ritningen eller vill du ha kniven också? Jag är glad om jag slipper skicka upp kniven till dig. Jag har den när vi styckar älg och jag får en jäkligt bra skärpa på eggen. Någon lyxdekor behövs inte. Bara att kniven sitter säkert i slidan under transport till Bondersbyn o hem igen. Vad blir det för pris? Känner du någon i Kalix som gör läderarbeten som kan ta på sig detta? Jag känner ingen som sysslar med sådant. Jag pm:ar mitt mob. om du vill prata med mig. Quote
karelsk blandning Posted August 10, 2022 Author Posted August 10, 2022 11 hours ago lsjonsson sa: Tjena, Kan du göra en slida till en kniv genom bara att se på ritningen eller vill du ha kniven också? Jag är glad om jag slipper skicka upp kniven till dig. Jag har den när vi styckar älg och jag får en jäkligt bra skärpa på eggen. Någon lyxdekor behövs inte. Bara att kniven sitter säkert i slidan under transport till Bondersbyn o hem igen. Vad blir det för pris? Känner du någon i Kalix som gör läderarbeten som kan ta på sig detta? Jag känner ingen som sysslar med sådant. Jag pm:ar mitt mob. om du vill prata med mig. En sån borde inte vara så märkvärdig sy och den inte ins ska ha hängare. Men du får nog räkna med att den som ska göra det vill ha kniven att göra efter. Jag har inte tid med några projekt års tiden här, jag väntar på ny telefon och hade tänkt försöka sy ihop ett fodral att ha runt halsen till den. Men känns som att det blir mindre och mindre tid för att lyckas hinna med det. 1 Quote
lsjonsson Posted August 10, 2022 Posted August 10, 2022 20 minutes ago karelsk blandning sa: En sån borde inte vara så märkvärdig sy och den inte ins ska ha hängare. Men du får nog räkna med att den som ska göra det vill ha kniven att göra efter. Jag har inte tid med några projekt års tiden här, jag väntar på ny telefon och hade tänkt försöka sy ihop ett fodral att ha runt halsen till den. Men känns som att det blir mindre och mindre tid för att lyckas hinna med det. Låter bra det, men då får du inte kniven förrän i nov-dec efter älgjakten är slut om jag inte hittar någon här i Kalix som gör läderarbeten. Quote
karelsk blandning Posted August 10, 2022 Author Posted August 10, 2022 21 minutes ago lsjonsson sa: Låter bra det, men då får du inte kniven förrän i nov-dec efter älgjakten är slut om jag inte hittar någon här i Kalix som gör läderarbeten. Måste finnas nån som kan sy ihop en i närheten. Quote
Recommended Posts