Hoppa till innehåll

Älgjakten


lsjonsson

Recommended Posts

Låter som att det kanske blir den bättre sortens älgjakt i veckan.

Väglöst med hundarna och lite folk i skogen brukar ge chansen till bra hund jobb. Lillen ska få chansen då.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago karelsk blandning sa:

Har du vart ut och öva?

Du som pensionär har ju tid vara ute varje dag och försöka.

Jag hade visst lock förbud i ena laget nu för att jag skjutit mer än hälften av dom skjutna djuren och sista tjuren fick visst inte lockas.

Var inte så positivt att en hundförare skjuter älgar på lock, som att det är nån skillnad om man är passare eller hundägare. Har man dåliga hundar måste man locka sa jag bara.

Korkad som jag var sa jag hur många lock pass och skjutna älgar det blivit så det gjorde inte saken bättre.

Ja, jag har varit o tränat och jag vet var dom håller hus. Någon har spännt öronen och lyssnat men inte mycket mer.:angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago lsjonsson sa:

Ja, jag har varit o tränat och jag vet var dom håller hus. Någon har spännt öronen och lyssnat men inte mycket mer.:angry:

Hmm,ja då var det värre.

Testa med en högtalare och telefon och se om det blir någon skillnad.

Du hinner ju experimentera före ni börjar jaga igen. Kanske går bättre om du får in någon älg och hör hur dem låter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago karelsk blandning sa:

Har du vart ut och öva?

Du som pensionär har ju tid vara ute varje dag och försöka.

Jag hade visst lock förbud i ena laget nu för att jag skjutit mer än hälften av dom skjutna djuren och sista tjuren fick visst inte lockas.

Var inte så positivt att en hundförare skjuter älgar på lock, som att det är nån skillnad om man är passare eller hundägare. Har man dåliga hundar måste man locka sa jag bara.

Korkad som jag var sa jag hur många lock pass och skjutna älgar det blivit så det gjorde inte saken bättre.

Folk som har gått i pension kan inte göra mer än en sak per dag - sen anses den dagen förbrukad. Mina föräldrar förundrade sig tidigare över detta fenomen hos mina far-& morföräldrar, men nu när föräldrarna är pensionärer sedan några år tillbaka så har de blivit likadana. Det förklarar ju dock varför man upplever att pensionärer är ett upptaget släkte... 😉

 

Att införa ett förbud för en viss individ/jaktlagsmedlem att bedriva en specifik jaktform efter ett lovligt vilt låter i mina öron fruktansvärt illa.

Jag har även svårt att se vem som har mandatet att ta ett sådant beslut och varifrån mandatet kommer (t.ex. lagstiftning eller stadgar i ÄSO/VVO).

Ska man ha begränsningar i jaktutövningen så bör den gälla alla i jaktlaget (t.ex. att man bara får skjuta en älg i ett ekipage från samma pass - resterande älgar smiter således förbi passkedjan eller dyker upp på grannpasset där ytterligare en älg i ekipaget blir lovlig att skjuta o.s.v.) och reglerna ska vara bestämda på stämma/årsmöte före jaktstarten så att alla vet vad som gäller och att besluten har förankrats via en demokratisk process.

 

Sen har jag uppfattat en hel del av det du har postat på forumet som att du tycker att ni har dåligt med älg där du jagar. Att då fortsätta att försöka skjuta så mycket älg som man kommer åt, låter i mina öron som smått kontraproduktivt.

 

MVH

Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago alias sa:

Folk som har gått i pension kan inte göra mer än en sak per dag - sen anses den dagen förbrukad. Mina föräldrar förundrade sig tidigare över detta fenomen hos mina far-& morföräldrar, men nu när föräldrarna är pensionärer sedan några år tillbaka så har de blivit likadana. Det förklarar ju dock varför man upplever att pensionärer är ett upptaget släkte... 😉

 

Att införa ett förbud för en viss individ/jaktlagsmedlem att bedriva en specifik jaktform efter ett lovligt vilt låter i mina öron fruktansvärt illa.

Jag har även svårt att se vem som har mandatet att ta ett sådant beslut och varifrån mandatet kommer (t.ex. lagstiftning eller stadgar i ÄSO/VVO).

Ska man ha begränsningar i jaktutövningen så bör den gälla alla i jaktlaget (t.ex. att man bara får skjuta en älg i ett ekipage från samma pass - resterande älgar smiter således förbi passkedjan eller dyker upp på grannpasset där ytterligare en älg i ekipaget blir lovlig att skjuta o.s.v.) och reglerna ska vara bestämda på stämma/årsmöte före jaktstarten så att alla vet vad som gäller och att besluten har förankrats via en demokratisk process.

 

Sen har jag uppfattat en hel del av det du har postat på forumet som att du tycker att ni har dåligt med älg där du jagar. Att då fortsätta att försöka skjuta så mycket älg som man kommer åt, låter i mina öron som smått kontraproduktivt.

 

MVH

Alias

Nja, ett område som jag jagar mestadels på är det riktigt dåligt men kommer nog börja röra älg på sig snart även där.

På andra området jag jagar är det mer älg än tidigare år men gubbarna klagar ändå att det är lite. Där är det riktigt gott om djur och folk ser älg på trädor och liknande. Dom som tycker det är dåligt har inte haft igång älg med hundarna eller sett djur under jakten. Är nog mestadels därför det klagas.

På områdena där jag vart locka har det vart gott om älg även där.

 

Han som sa att jag har lock förbud tycker väl att det gått för bra och att det vart för effektiv jakt för mig bara, skulle dom kunna utöva älg lock själv så hade dom säkerligen gjort det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago karelsk blandning sa:

Flyt eller tur har jag sällan i nånting.

Övning, övning och sen tiden i skogen. I år har det gått bättre men det är nog för att jag gått in för det mer än tidigare.

Som en gubbe sa idag på styckningen att du har nog inte blivit bra på det utan tiden i skogen.

Just nu har jag ett klart vinnande koncept med lock jakten fast det inte är så jag vill skjuta älg egentligen. Men 6 älgar på lite mer än en vecka på olika marker säger att jag gör nånting rätt iaf. 

Tur är den skickliges belöning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago alias sa:

Folk som har gått i pension kan inte göra mer än en sak per dag - sen anses den dagen förbrukad. Mina föräldrar förundrade sig tidigare över detta fenomen hos mina far-& morföräldrar, men nu när föräldrarna är pensionärer sedan några år tillbaka så har de blivit likadana. Det förklarar ju dock varför man upplever att pensionärer är ett upptaget släkte... 😉

 

Att införa ett förbud för en viss individ/jaktlagsmedlem att bedriva en specifik jaktform efter ett lovligt vilt låter i mina öron fruktansvärt illa.

Jag har även svårt att se vem som har mandatet att ta ett sådant beslut och varifrån mandatet kommer (t.ex. lagstiftning eller stadgar i ÄSO/VVO).

Ska man ha begränsningar i jaktutövningen så bör den gälla alla i jaktlaget (t.ex. att man bara får skjuta en älg i ett ekipage från samma pass - resterande älgar smiter således förbi passkedjan eller dyker upp på grannpasset där ytterligare en älg i ekipaget blir lovlig att skjuta o.s.v.) och reglerna ska vara bestämda på stämma/årsmöte före jaktstarten så att alla vet vad som gäller och att besluten har förankrats via en demokratisk process.

 

Sen har jag uppfattat en hel del av det du har postat på forumet som att du tycker att ni har dåligt med älg där du jagar. Att då fortsätta att försöka skjuta så mycket älg som man kommer åt, låter i mina öron som smått kontraproduktivt.

 

MVH

Alias

Ha ha ha! Det var det jävligaste jag har hört! Skäms på dig som kommer med ett sådant utlåtande.:o:angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-10-03 at 14:38 karelsk blandning sa:

Hmm,ja då var det värre.

Testa med en högtalare och telefon och se om det blir någon skillnad.

Du hinner ju experimentera före ni börjar jaga igen. Kanske går bättre om du får in någon älg och hör hur dem låter.

Jag har varit ute o tränat idag i ca 1,5 tim men inte en älg kom av något slag.:angry: Tydligen har jag inte rätta tekniken för att locka älg.:angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-10-03 at 19:03 lsjonsson sa:

Ha ha ha! Det var det jävligaste jag har hört! Skäms på dig som kommer med ett sådant utlåtande.

Jag har länge hävdat att det är få förunnat att inte behöva välja mellan att umgås med vänliga eller ärliga människor, och jag vidhåller det fortfarande... 😉

 

MVH

Alias

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snart är man där!! Nu har jag inhandlat en ask till ammo så jag klarar mig, var för tomt i den jag hade efter kontrollinskjutning.. Billigt, är det inte. Men nu känns det bra att ha grejorna redo inför helgen.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago alias sa:

Jag har länge hävdat att det är få förunnat att inte behöva välja mellan att umgås med vänliga eller ärliga människor, och jag vidhåller det fortfarande... 😉

 

MVH

Alias

:angry::angry::angry::angry::angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago lsjonsson sa:

Jag har varit ute o tränat idag i ca 1,5 tim men inte en älg kom av något slag.:angry: Tydligen har jag inte rätta tekniken för att locka älg.:angry:

Ja då är det värre, testa med en högtalare eller nån grej till telefon och se om det blir skillnad och någon svarar åt dig.

Sitt tyst typ 20 min innan du börjar locka sen kanske var 10-15 minut med några kontakt läten. Med lock luren får du ut ljudet bättre. 

Jag tycker kvälls lock fungerat bättre oftare men i år har det vart vilket som.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago karelsk blandning sa:

Ja då är det värre, testa med en högtalare eller nån grej till telefon och se om det blir skillnad och någon svarar åt dig.

Sitt tyst typ 20 min innan du börjar locka sen kanske var 10-15 minut med några kontakt läten. Med lock luren får du ut ljudet bättre. 

Jag tycker kvälls lock fungerat bättre oftare men i år har det vart vilket som.

Ok! Tack för tipset!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker att "ko klagan" är bästa lock, en strategiskt bruten kvist och lite ko klagan sätter fart på brunstiga tjurar.

Har inte fått så många besökare med vanligt kontakt läte.

Men riktigt kul att lura passgrannar som inte har full koll.... 😁

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago fubar sa:

Jag lärde mig via Gunnar Sundhs skapelser en gång i tiden.

Även jag har haft hans kasettband med att locka älg men än har jag inte lyckats med att få in tekniken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lockjakt på älg finns en film som heter, med P-A Åhlen, bland annat. I den filmen besöker dom Lennart( från länken ovan) som är en virtuos när det gäller lockande. 

Egna erfarenheter säger mig att alla älgar bryr sig inte om lockljud, ens i brunsten.  Det kan ha göra med dagsformen för de djuret eller något annat vi människor inte kan uppfatta. 
Personligen tror jag inte älgar är så väldigt kräsna på ljudet bara det är ungefär rätt. Det gäller dock att våga locka, men också att göra det lagom lite. Lockar men för tätt blir dom ofta misstänksammare och slutar komma framåt, iaf i fjälls där man kan se dom på håll. 

Får man svar av en brunstig älg är det bra att ha koll på ytorna runtomkring, dom kan fort komma nära och ska man skjuta är det bra att ha en plan för vad som ska hända



 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Silver sa:

Lockjakt på älg finns en film som heter, med P-A Åhlen, bland annat. I den filmen besöker dom Lennart( från länken ovan) som är en virtuos när det gäller lockande. 

Egna erfarenheter säger mig att alla älgar bryr sig inte om lockljud, ens i brunsten.  Det kan ha göra med dagsformen för de djuret eller något annat vi människor inte kan uppfatta. 
Personligen tror jag inte älgar är så väldigt kräsna på ljudet bara det är ungefär rätt. Det gäller dock att våga locka, men också att göra det lagom lite. Lockar men för tätt blir dom ofta misstänksammare och slutar komma framåt, iaf i fjälls där man kan se dom på håll. 

Får man svar av en brunstig älg är det bra att ha koll på ytorna runtomkring, dom kan fort komma nära och ska man skjuta är det bra att ha en plan för vad som ska hända



 

Jo ibland kommer dom och smyger nästa gång är det fullt trav rätt på.

Ena gången lockar dom hela vägen fram och nästa kommer dom tyst och kollar.

Alla lyckas nog nån gång få in en älg som håller på med lock och nästa får in dom oftare.

Träning och tid gör nog chansen större att lyckas.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min favorit är iaf ett kort kontaktljud följt av ett ko klagan (eller brunst ljud vad man nu vill kalla det) samt följt av ett kort kontaktljud igen sedan väntar jag ganska länge upp till mycket länge.

Var nära problem i byxan vid ett tillfälle när en plan för vad som händer saknades.

Kom en ko farandes genom buskarna som en raket, bara spruta myr och vatten blåste förbi så fjunen på hakan blev rädda och blev till skägg....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago lsjonsson sa:

Dagens offer?

Jo, om det var offer vet jag inte vars den gåvan kom ifrån men mer från det hållet blir bra.

Skulle mer säga pervo älg, men nån glädjer den absolut men inte mig mer än själva jakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åkte ut lite sent på morgon efter gårdagens bastu kväll och att vi skulle åka med varann locka.

Tillslut ides jag inte vänta utan åkte själv och hade nog lockat runt 1 timme så hörde jag svar.

Satt tyst vänta, gjorde klar bössan å gjorde några ljud. Hörde horn i riset och tittade in och såg dem passera längs med vägen och tänkte det var det men vi testar med lillen sen.

Gjorde några läten, älgen vände 180° tillbaks i sina spår och när jag hörde den var rakt in från mig lockade jag igen. Den vände rakt mot mig full fart och började locka nånting och skrapa hornen i farten.

Tänkte att det här går nog sämre när det är som en vägg på andra sidan vägen från det jag stod och på andra sidan vägen blank hygge att den kommer ju aldrig ut.

När den var på 30m bedömde jag det som en 6-8pinnare och gjord mig klar ifall den skulle komma, lockade tyst till och den tog riktning rätt mot.

15m från vägen hittade jag en lucka och sköt den i skallen och då var det klart. Tog en bild å skickade att det gick bra åt han i sängen.

Inget svar på en stund så jag ringde å frågade vad han gjorde å då skulle han precis ut. Bra sa jag jag kommer hämta dig vi har ett projekt. Svaret var Jo jo det blir bra jag klär på mig så åker vi med hunden. Han trodde jag googlat en bild tills jag kom till kojan å hade blodiga händer.

Fan vad bra jag trodde dig inte men hoppades att det skulle vara sant nu åker vi.  Inte nån spec älg men kul just för att jag alltid skjutit kalv här på området när vi varit, sen att utläggen är bland dom större jag skjutit fast det i sig inte var någon stor älg eller fina horn.

IMG_20221006_074708.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rullar på bra för dig, summeras mellan mina öron som galet bra utdelning. Gratulerar.

Nedan hittades ett par hundra meter från vår gräns, småland. för nåra veckor sen. Då hade den legat ett gäng dar så naturens återtag var pågående. Fri spekulering å mest kvalificerad gissning är att han fått däng av artfrände.

1369154994_lg1.thumb.jpg.effcee885f439bdea40eef80a2e27e7a.jpg

Hört ’stånkande’ tjurar på olika ställen på marken när jag pyrschat bock. Nedan hade jag inne på 40m i måndags kväll. Tyvärr inte bästa bilden, han ville inte stå still å mörkret var fallande, men det var en med våra mått mätt fin 6-8. Den ser jag gärna igen på lördag. /P

1043629856_lg2.thumb.jpg.083047769ebb358636502316a9e82043.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...