Jump to content

Älgjakten

lsjonsson
 Share

Recommended Posts

1 hour ago karelsk blandning sa:

Han var och tjuv knulla nånstans i närheten och lämnade bilen i skogen för att inte bli påkommen.

Finns folk som kör in efter sämsta vägen går en bit sätter upp ett tält och sover där tills dom fortsätter vidare. Eller så var det illegal fågel jakt, det skulle du sagt åt polisen.

Vad jag vet så finns det inga singkar i närheten och närmaste hus därifrån där bilen stod parkerad är St Lappträsk.

Ja, det är ju allemansrätten som gäller! Jag ska höra med någon av poliserna som jagar med oss. Det är 2 st och sedan känner jag en tredje på stationen i Kalix.

Haha! Ja, då hade det säkert blivit pådrag i skogen.

Imorgon blir det troligen arbete igen några dagar. 

Väntar att det ska bli åka iväg jaga på väglösa marker och verkligen ge lillen chansen att skälla. Sen att det är kul komma iväg på andra marker och verkligt jaga med hund.

För markerna jag normalt jagar på ser det ut att vara mer eller mindre tomt på älg som förra året igen tyvärr. Men borde nog snart börja röra på sig lite grann.

Älgarna kvar i skogen. Jakt till kl. 11. Sedan styckning av dom 2 som sköts på torsdagen första veckan.:thumbsup: 

7 minutes ago Lapua mega sa:

Fick spräcka nollan i lördags 250grs NF gjorde jobbet 💪

Grattis!:thumbsup:

• Like 1

1 minute ago Lapua mega sa:

Man får ta och tacka 👍

Den kronan får väl plats på rumsväggen hemma hos dig eller har du så många av dom så att du pryder ytterväggen med den kronan???:whistling::P:lol:

3 hours ago lsjonsson sa:

Den kronan får väl plats på rumsväggen hemma hos dig eller har du så många av dom så att du pryder ytterväggen med den kronan???

Ja det var tanken, får väl ta och plocka ner tavlor och sån skit för att få plats 😅🤣

• Like 1

6 hours ago Lapua mega sa:

Ja det var tanken, får väl ta och plocka ner tavlor och sån skit för att få plats 😅🤣

Ja, det kan man göra när man är singel.

11 hours ago Lapua mega sa:

Fick spräcka nollan i lördags 250grs NF gjorde jobbet 💪

IMG_20220917_080312.jpg

Fanns det kvar någon kula eller blev det genomslag?

2 minutes ago karelsk blandning sa:

Fanns det kvar någon kula eller blev det genomslag?

Det blev inte genomslag men har inte hittat någon kula heller, såg ut som den hade stannat mellan bogen och revbenen på utgångssidan men hittade ingen kula så får se om den ligger gömd i bogen fast jag inte kunde känna nån kula där. När vi styckar ner den på lördag. Eller så har den omkommit på vägen. 

3 hours ago lsjonsson sa:

Ja, det kan man göra när man är singel.

Ja det är väl en av fördelarna när man är herre i sitt eget hus 🤣😅

25 minutes ago Lapua mega sa:

Ja det är väl en av fördelarna när man är herre i sitt eget hus 🤣😅

Oh yes!:thumbsup::lol:

• Like 1

Även denna dag blev det en älg på lock. Man kan nog skjuta ett område tomt på tjur med lock om man är bra på det.

Varit ut några svängar och älg varje gång har det blivit.

Man borde egentligen skämmas som hundägare och skjuta lock älgar.

Men som det är nu när alla lockar så är det väl desamma göra det själv också. Har inte tidigare år haft lika lyckat resultat men nånting har jag lärt mig göra rätt. 

Släppte ingen hund idag för att det skulle styckas älg efter fm jakten. Tog bara lite drygt 1timme så låg älgen där.

Fast älgen inte var av den större modellen så luktade den som en ändå.IMG_20220925_073829.thumb.jpg.501d07417291f563670e63c041102a78.jpgIMG_20220925_071200.thumb.jpg.b292520049c4890692b267284e4e9a86.jpg

• Like 2

Hem laga mat, byta bössa, pessimist mer än vanligt kanske.

Först en kviga in på locket, den fick gå som ko förbud det är, Sen började en tjur svara och jag fick trixa lite med den innan den klev ut.. ännu en besvikelse på sig själv som skjuter älg på pass var ett faktum.

3 pinnare på 220kg landade i röjningen, än mer problem.

• Like 1

Det är nog för att man har dåliga hundar det blir lock älgar.

Stört less efter idag och den äldre hundens nya ideer och absolut inte ge fast. 3,5mil tom springande och av dom är väl 2,5km ren ungefär. 

Den lilla ser inte ut att bry sig i ren men det kanske är samma i älgarna och därför hittar han inget, nå drygt 2mil fick han ihop idag.

Ser helt tomt ut på markerna förutom ren och tjäder, inte ett älg spår eller annan aktivitet av dem. Blir väl som förra året och jaga dem när det börjar komma snö.

1 hour ago Vildand sa:

Typisk skånsk älg😉

4B145BC5-22C0-421F-9144-8ED7F1F232DE.jpeg

68880BAB-2EFF-40FE-9FB2-2DBA1D09F8EB.jpeg

Det ser ut som att han vill betäcka kon också! Häradsbetäckaren i paradiset!:whistling::P:lol::wub:

Hm! Det är en del som har flyt med att locka älg.:o

2 hours ago lsjonsson sa:

Hm! Det är en del som har flyt med att locka älg.

Flyt eller tur har jag sällan i nånting.

Övning, övning och sen tiden i skogen. I år har det gått bättre men det är nog för att jag gått in för det mer än tidigare.

Som en gubbe sa idag på styckningen att du har nog inte blivit bra på det utan tiden i skogen.

Just nu har jag ett klart vinnande koncept med lock jakten fast det inte är så jag vill skjuta älg egentligen. Men 6 älgar på lite mer än en vecka på olika marker säger att jag gör nånting rätt iaf. 

11 minutes ago karelsk blandning sa:

Flyt eller tur har jag sällan i nånting.

Övning, övning och sen tiden i skogen. I år har det gått bättre men det är nog för att jag gått in för det mer än tidigare.

Som en gubbe sa idag på styckningen att du har nog inte blivit bra på det utan tiden i skogen.

Just nu har jag ett klart vinnande koncept med lock jakten fast det inte är så jag vill skjuta älg egentligen. Men 6 älgar på lite mer än en vecka på olika marker säger att jag gör nånting rätt iaf. 

Ja, träning ger färdighet men en del har flyt också!:thumbsup:

17 hours ago lsjonsson sa:

Ja, träning ger färdighet men en del har flyt också!:thumbsup:

Har du vart ut och öva?

Du som pensionär har ju tid vara ute varje dag och försöka.

Jag hade visst lock förbud i ena laget nu för att jag skjutit mer än hälften av dom skjutna djuren och sista tjuren fick visst inte lockas.

Var inte så positivt att en hundförare skjuter älgar på lock, som att det är nån skillnad om man är passare eller hundägare. Har man dåliga hundar måste man locka sa jag bara.

Korkad som jag var sa jag hur många lock pass och skjutna älgar det blivit så det gjorde inte saken bättre.