Popular Post sexfemåtta Posted October 19, 2022 Popular Post Share Posted October 19, 2022 Många som ska dela på köttet här så blir inte oändligt mycket, men igår hämtade jag ut min låda på ca 20kg, vilket gjorde mig glad iaf 🙃✌️ har aldrig lagat älg själv förut, så det blir kul! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted October 19, 2022 Share Posted October 19, 2022 48 minutes ago sexfemåtta sa: Många som ska dela på köttet här så blir inte oändligt mycket, men igår hämtade jag ut min låda på ca 20kg, vilket gjorde mig glad iaf 🙃✌️ har aldrig lagat älg själv förut, så det blir kul! Mer än vad jag fått ännu, eller fått har jag väl men sålt när det vart så lite åt gången. Men snart borde det komma så frysen blir full. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sexfemåtta Posted October 19, 2022 Share Posted October 19, 2022 8 hours ago, karelsk blandning said: Mer än vad jag fått ännu, eller fått har jag väl men sålt när det vart så lite åt gången. Men snart borde det komma så frysen blir full. Jag kanske inte borde antytt nått om mängden. Så mycket prima jäkla kött är ju hur fint som helst. Många måltider det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted October 24, 2022 Share Posted October 24, 2022 Första upptaget för året på rätt marker till och med, stod hela 2min innan det tog undan. Älgen for så jag stötte den med bilen när jag skulle fånga hunden men då kunde inte idioten låta bli renarna. Så han var tvungen avsluta dagen med att jaga lite ren så han fick ihop drygt 4mil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post aasenheim Posted November 6, 2022 Popular Post Share Posted November 6, 2022 Kul att efter 7 jaktsäsongen få skjuta min första älg. Kon som jag sköt blev också första viltet för jaktkompisens hund så det vart dubbel glädje! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 6, 2022 Author Share Posted November 6, 2022 Grattis! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted November 7, 2022 Share Posted November 7, 2022 11 hours ago aasenheim sa: Kul att efter 7 jaktsäsongen få skjuta min första älg. Kon som jag sköt blev också första viltet för jaktkompisens hund så det vart dubbel glädje! Du har gjort det bra sitta 7år utan att skjuta. Jag hade slutat efter 1år, tycker själv att det gått trögt i år för mig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aasenheim Posted November 7, 2022 Share Posted November 7, 2022 3 hours ago karelsk blandning sa: Du har gjort det bra sitta 7år utan att skjuta. Jag hade slutat efter 1år, tycker själv att det gått trögt i år för mig. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aasenheim Posted November 7, 2022 Share Posted November 7, 2022 14 hours ago lsjonsson sa: Grattis! Tackar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sexfemåtta Posted November 7, 2022 Share Posted November 7, 2022 Nästa helg blir det äntligen ut igen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted November 13, 2022 Share Posted November 13, 2022 Kompisens finn hund skäller i stort varenda släpp, stod pall direkt men på fel sida gränsen. Efter två stötningar kom den ut på vägen sakta gångstånd där jag stod kvar. Fin tjur kalv som troligen hade vart åt 90kg utan skott skadorna, 43kg vägde ena halvan. Landade behändigt till efter jag testade 338an. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted December 10, 2022 Author Share Posted December 10, 2022 Pratade med vice jaktledaren tidigare i veckan o det blev 5 kalvar fällda hos oss av dom 11 som vi hade på licensen. Älgjakten är avslutad sedan flera veckor. 2 var fällda när jag kastade in handuken för den här älgjakten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted December 18, 2022 Share Posted December 18, 2022 Sköt en kalv på ett eftersök igår, hade snuddat under käken på kalven. Skytten sköt mot bogen men det tog nånting påvägen fram. Bra skällning av laikan iaf och jag kunde skjuta kalven efter en förflyttning och ställde mig framför så det kom rakt på mig, kon fick vind och kastade om. Jag hann få en smäll på kalven och fick ingen reaktion konstigt nog. Säker på bra träff men kändes ovant att inte älgen föll direkt eller ens reagerar. Typ 70m bort låg kalven. Min gissning är att kalven inte ens vägde 60kg. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted January 27 Author Share Posted January 27 Holmen ställer in kritiserad älgjakt i djup snö. https://svenskjakt.se/start/nyhet/holmen-skog-staller-in-kritiserad-vinterjakt-pa-alg/ Det var klokt av Holmen att fatt det beslutet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted January 31 Share Posted January 31 Summeringen av årets jakt på sista dagen, jag har slutat för dryga månaden sen när hund föret tog slut. Några älgar mindre skjutna året här än förra men inte så konstigt när hundarna inte fungerat. Mera älgar än nånsin skjutna på lock, vart runt på mindre marker jaga så har passat bra locka där. 338wm är sjukt effektiv på älg fast hållen ibland kan blir långa. Släppt en hel del kor senare på jakten på vanliga området och kopplat hundarna så hade troligen kunnat skjuta mer älg i år än tidigare om jag hade skjutit det jag sett. En älg stör mig ännu att jag klantade bort och det var en större tjur då jag lånade kompisens hund och jagade med, den hade vart kul skjuta då det var ett riktigt bra hund jobb och jag samtidigt fick arbeta hela dagen med att få in den på markerna. Nå den kanske är kvar nästa år och ännu större då. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post karelsk blandning Posted January 31 Popular Post Share Posted January 31 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post karelsk blandning Posted January 31 Popular Post Share Posted January 31 Lillen är fin men han skulle bara förstå att man ska skälla åt älgarna lika mycket som åt ekorren och fåglarna i hagen. Troligen tyngsta älgen i år. Största kalven på flera år nu som jag skjutit sen att det var på ett riktigt bra hund jobb gjorde inte saken sämre. Har egentligen tagit väldigt lite bilder på årets jakt, troligen för att älgarna inte är skjutna undan egna hundarna. Då känns det inte så märkvärdigt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post karelsk blandning Posted May 31 Popular Post Share Posted May 31 Med dåliga hundar får man locka mer älg,nu då man har tagit sig en Laika är det dags att förbereda sig inför hösten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts