Popular Post J.B Posted July 24, 2019 Popular Post Share Posted July 24, 2019 På min brors inrådan fick jag se till att bli medlem här! Jag är 30 år gammal. Född i Sverige men bor sedan barnsben ca halva året utanför Nyeri i Kenya då våra föräldrar arbetar där som läkare vilket alla har gjort i Afrika i 3 generationer bakåt. Själv säljer jag begagnad sjukhusutrustning. Jakt har alltid varit ett stort intresse då jag sedan 7 års ålder fick vara med vår "nanny" och hennes man som arbetade som Ranger i reservaten att ta hand om djuren, avliva skadat vilt samt jaga i förebyggande syfte. Sedan jag började jaga i Sverige 2014 har jag endast fält 4st vilt här 1 rådjur, 1 älg och 2 vildsvin. Sverige är ett ytterst udda land att jaga i, visserligen är jägarkåren trevlig men denna prestige som finns i många jaktlag är inget för mig, därför jagar jag endast ensam numer. Som ni förstår av de få skjutna djuren här så är jag mer av en filosof kring jakten, jag uppskattar att bara se och njuta. Skjuter gör jag desto mer, har 4 olika gevär jag ser till att vädra på banan, detta för nöjes och tränings skull. På vår gård i Kenya har jag desto fler vapen, dock ser de flesta ut som här i Sverige med lite undantag för kikarsiktena. Har under de få dagarna som medlem redan fått många tips från diverse trådar samt hunnit skicka PM med vissa medlem med frågor och rådgivning. Bästa forumet någonsin!? 12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BollnäsViktor Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 Välkommen hit ☺️ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 Välkommen till jaktsidans sköna gäng!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joacim Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 Välkommen hit ? Häftig jaktlig bakgrund från en farm i Kenya ?? Mvh Joacim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 Varmt välkommen, hoppas du kommer att fortsätta trivas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuggyBear Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 Välkommen till jaktsidan å Tack för berömmet! Här är högt i tak å mycket kunskap i många ämnen finns att ta del av... ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 Hej & välkommen hit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 Blir roligt med en forumresa ner till Kenya, och välkommen hit förresten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post J.B Posted July 24, 2019 Author Popular Post Share Posted July 24, 2019 Oj! Vad kul med så många inlägg! Känner mig hedrad? Ska se till att få lagt upp lite bilder från åren som gått där nere. För de jägare som är intresserade av afrikajakt så har jag bra kontakter där det inte handlar om att åka och skjuta sig en trofé utan åka ner och jaga med de viltvårdare som faktiskt gör skillnad och ägnar sina liv åt detta. Har tidigare förmedlat 2 sådana resor och de blir så hedrade av att någon vill följa med dom och faktiskt få lära sig utav deras expertis så ett bättre mottagande går inte att få. ( De är dessutom fenomenala på att laga grillat! ) Att det inte kostar något gör inte saken sämre! För att retas lite med forumet så kan jag berätta om en händelse där det nästan var dags att byta underbyxor.... Följde för 3 år sedan med en ranger som skulle avliva ett lejon som var skadat. Vi hade varsitt gevär ( det är standard att vara beväpnad i naturen även om man inte skall jaga ). Lejonet såg mig och sprang emot mig, gjorde mig redo för skott men det sa *klick*, varpå rangern sköt två snabba skott som sänkte lejonet. Tror ni jag behöll bössan? Nej... ALDRIG MER EN BLASER!? Läst åtskilliga trådar om kalibrar hit och dit, den kalibern alla hatar är den jag haft mest nytta av, kommer alltid ha en 30-06 i skåpet! Den gör precis det 308w inte orkar med och 300 win mag är för elakt för. Att hitta en ask 308w att köpa i Afrika är dock ingen lätt match, dock har många gått över till 270win, varför vet jag inte. 9 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post strävhår Posted July 24, 2019 Popular Post Share Posted July 24, 2019 4 minutes ago, J.B said: Tror ni jag behöll bössan? Nej... ALDRIG MER EN BLASER! 30 år och redan så klok. 2 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holz Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 Välkommen! Hoppas du kommer trivas här! Ser fram emot lite ”riktiga” jakthistorier från Afrika framöver. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 Välkommen. Kul att ha dig här... Bilder förväntas å-de-snaraste ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.B Posted July 24, 2019 Author Share Posted July 24, 2019 Bilder kommer så fort jag är vid datorn? Nästa vecka åker jag till tunbridge wells i England på jobb och ska samtidigt besöka en sammankomst där någon minister i Afrika ska presentera följderna av viltvården som bedrivits i Kenya och Namibia sedan tidigt 80 tal när den kommersiella jakten förbjöds (de som köpjagar mutar sig dit). Det värmer i hjärtat när hotade arter blir starkare, speciellt när man såg de från sovrumsfönstret som barn i solnedgången. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Takko Posted July 31, 2019 Share Posted July 31, 2019 Välkommen till Jaktsidan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sometime Posted August 5, 2019 Share Posted August 5, 2019 Välkommen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hobbe Posted August 5, 2019 Share Posted August 5, 2019 Välkommen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JOBEno1 Posted August 6, 2019 Share Posted August 6, 2019 Varmt välkommen! Ser fram emot en massa bilder och berättelser! ☺️ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Posted August 7, 2019 Share Posted August 7, 2019 Välkommen! Underbart att du börjar din existens på jaktsidan med att totalsåga Blaser och höja 30-06 som den ypperliga kaliber den faktiskt är!! Kommer definitivt att följa....!! Hoppas du kommer igång med en dagbok så småningom! ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted August 7, 2019 Share Posted August 7, 2019 Välkommen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ompi Posted August 7, 2019 Share Posted August 7, 2019 Välkommen hit. Kul att du också gillar gamla thirty naught six Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts