Hoppa till innehåll

Progressiva glasögon och kikarsikte


redtop

Recommended Posts

Mina ögon har snabbt blivit sämre på nära håll. För 4 år sedan såg jag perfekt. Sen blev det terminalglasögon på jobbet och nu kan jag inte läsa en bok utan läsglasögon. 
Än mer problem blev det i sommar när vi först bilade i Europa och jag inte kunde vara kartläsare utan att läsglasögonen åkte på och av hela tiden. Sedan köpte vi båt och samma problem uppstod med sjökortet. Det är bara att bita i det sura äpplet och gå till optikern och ordna ett par fullprogressiva glasögon för dessa tillfällen där man snabbt behöver växla mellan läsavstånd och syn på långt håll.

Sist jag provade ut terminalglas så påpekade optikern att det finns lite att korrigera även på långt håll. Jag fick prova ett par testglas och det gjorde helt klart skillnad på skärpan även på långa avstånd. Jag tänker jag kan ha nytta av det på jakt då man spanar efter djur, men hur blir det att skjuta med ett par progressiva glasögon på sig? Funkar det med kikarsikte? Med Aimpointen? Eller får man helt enkelt peta upp dem i pannan när det är dags för skott?

Ska till optikern i morgon så lite råd och dåd om hur man ska tänka med glasögon vore uppskattat! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid haft glasögon vid skytte, så jag vet inte av något annat = helt naturligt för mig, men jag kan tänka mig att om man är van att skjuta utan och sen behöver glasögon, så kanske man behöver justera avståndet mellan öga och kikare så att inte kikaren trycker in/slår bak mot glasögonen när an skjuter.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har progresiva glasögon och har inga problem vare sig med Aimpoint eller vanliga kikarsikten. Enda som ställer till det är att glasögonen vill imma igen i vissa lägen när man kryper ihop bakom bössan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har typ samma fel och det funkar fint att skjuta kikare och aimpoint med linser. Dock inte små öppna riktmedel, typ luftgevär, där blir bakre suddigt. Glasögon är mög i skog och väder. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Imma är trist. Sen iom att träffbild flyttas med utan glasögon i ffa aimpoint så finns lite att fundera över. Tex så man alltid har samma styrka på glasögon/ linser när man skjuter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har skaffat ett par glasögon med enkelstyrka, dvs. endast slipade för avstånd längre bort än ca 1-2meter.

Normalt sett har jag progressiva glasögon, men jag tycker att det är enklare att sikta med enkelstyrka.

Specsavers hade ett erbjudande med gratis standard båge och glas om man betalade för synundersökningen, så glasögonen kostade bara 345pix.

Har dock satt mig i bilen på väg hem från skjutbanan utan att byta glas och då blev liksom hela instrumentbrädan suddig ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du funderat på linser? Jag har progressiva linser som fungerar mycket bättre än jag vågade hoppas när jag prövade. Har 'bara' lägsta graden av närseendekorrektion (den typen jag har finns i tre progressivstyrkor)...och ändå kändes det som att backa 10 år när jag började med dem. Blir 53 år i år, och har haft dem i två år. Hade likadana linser, utan progressivitet, i många år innan. Skytte fungerar superbra med linserna. Ingen skillnad på de med och utan progressivkorrektion.

https://www.synsam.se/air-optix-aqua-multifocal-6-st-box

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...