Popular Post Dr Krall Posted August 20, 2019 Popular Post Posted August 20, 2019 100 björnar får fällas i Jämtlands län i år. Bådar för aktivitet både på fritid och i jobbet (en del björnhundar är ju inte så rädd om sig i sin kontakt med nalle...och då brukar de dyka upp på jobbet) ??⚕️ Men imorrn har jag kompledigt. Då blir det ut och lufta grållen. Ffa träning på älg. Men nån nalle kan ju dyka upp, så bössan är med. Remmyn levererar bra med Gameking som vanligt vid koll idag, efter skruvning på siktet från övningsammo-inskjutningen (358 win Sierra Gameking 225 gn Vo 732 m/s, 4-skottare @80m). Känns betryggande ? Akka har fattat vad som är på G, och har gått in i 'jakt-mode' ?? 10 Quote
karelsk blandning Posted August 21, 2019 Posted August 21, 2019 Vilken sorts skador brukar vara vanligast? Quote
HuggyBear Posted August 21, 2019 Posted August 21, 2019 1 hour ago, karelsk blandning said: Vilken sorts skador brukar vara vanligast? Psyket kan ta lite skada om man inte hittar nått bra uppslag att släppa på. Typ nattfärsk skit, spår eller helst synobs... 1 Quote
karelsk blandning Posted August 21, 2019 Posted August 21, 2019 3 minutes ago HuggyBear sa: Psyket kan ta lite skada om man inte hittar nått bra uppslag att släppa på. Typ nattfärsk skit, spår eller helst synobs... Bara släppa ändå å hoppas på det bästa om man ändå är ut. Tänkte mest vilka skador på hundarna som är vanligast, jägarna var inte lika intressant. 2 Quote
Dr Krall Posted August 21, 2019 Author Posted August 21, 2019 2 hours ago karelsk blandning sa: Vilken sorts skador brukar vara vanligast? Riv- och slag/kontusionsskador ? Quote
karelsk blandning Posted August 22, 2019 Posted August 22, 2019 15 hours ago Dr Krall sa: Riv- och slag/kontusionsskador ? Är det någon ras dom blir drabbad mer än andra? Typ plottar som verkar rätt så tröga. Quote
Dr Krall Posted August 22, 2019 Author Posted August 22, 2019 6 hours ago karelsk blandning sa: Är det någon ras dom blir drabbad mer än andra? Typ plottar som verkar rätt så tröga. Ganska vanligt med skador på plottarna jämfört med spetsarna, ja. Plottarna är inte rädd om sig på samma sätt som spetsarna i kontakt med björn som det verkar...kalla det 'korkat' eller 'dådkraftigt'...som du vill ?? Quote
Popular Post Dr Krall Posted August 22, 2019 Author Popular Post Posted August 22, 2019 Efter 28 h i skogen tyckte Akka att det var dags att nöja sig ?? #envissomengråhundjavisst #kommerpåinkallningmenförsteftermanharjaktatklart 3 Quote
Popular Post PAS Posted August 22, 2019 Popular Post Posted August 22, 2019 @Dr Krall Du? Vad jagar du med den i mitten?! /P 3 Quote
Dr Krall Posted August 22, 2019 Author Posted August 22, 2019 Bodde man söderöver där det är småbruten mark med klövvilt skulle hon definitiv funka som kortdrivare...tro det eller ej ? Men i Härjedalen med vår sparsamma rådjursstam och mest storskog...njä. Men det är mycket jakt i henne. Frugan kör viltspår med henne och hon går som en klocka där. Gissa raser i henne om ni kan... ?? 1 Quote
PAS Posted August 22, 2019 Posted August 22, 2019 4 hours ago Dr Krall sa: Bodde man söderöver där det är småbruten mark med klövvilt skulle hon definitiv funka som kortdrivare...tro det eller ej ? Men i Härjedalen med vår sparsamma rådjursstam och mest storskog...njä. Men det är mycket jakt i henne. Frugan kör viltspår med henne och hon går som en klocka där. Gissa raser i henne om ni kan... ?? Generellt ska man ju vara försiktig med att döma hunden efter håren. Att vissa raser har fler jagande individer än andra är även det klart. Individen å föraren är kanske de viktigaste beståndsdelarna. Vilka rasinblandningar jag än skulle gissa på så har jag nog fel, så då är jag övertygad om att det är en Så kallad ”Delrasig Hårfager Gremlin”. /P 2 Quote
Dr Krall Posted August 22, 2019 Author Posted August 22, 2019 Modertik renrasig Lhasa Apso...men hanen korsning strävhårstax/border terrier...det ni. Hennes främsta hatobjekt bland det vilda är räv...blir rent ut sagt arg när hon kommer på rävspår...behöver inte ens vara så färska ? Quote
karelsk blandning Posted August 23, 2019 Posted August 23, 2019 På 2019-08-22 at 13:01 Dr Krall sa: Ganska vanligt med skador på plottarna jämfört med spetsarna, ja. Plottarna är inte rädd om sig på samma sätt som spetsarna i kontakt med björn som det verkar...kalla det 'korkat' eller 'dådkraftigt'...som du vill ?? Ja har ännu inte sett en smart plott, dom är rätt så tröga mot en spets så jag tror det är därför dom många gånger blir skadade. Sen har nog plottarna ett annat arbets sätt mot spets hundar så jag kan tänka mig att det är därför. Är det nån gång bit skador på hundarna som kommer in? Quote
Popular Post HuggyBear Posted August 23, 2019 Popular Post Posted August 23, 2019 Hornprydd olovlig "nalle" 25m ifrån mig idag.... 3 1 Quote
Dr Krall Posted August 23, 2019 Author Posted August 23, 2019 47 minutes ago karelsk blandning sa: Ja har ännu inte sett en smart plott, dom är rätt så tröga mot en spets så jag tror det är därför dom många gånger blir skadade. Sen har nog plottarna ett annat arbets sätt mot spets hundar så jag kan tänka mig att det är därför. Är det nån gång bit skador på hundarna som kommer in? Ganska sällan bitskador...MEN idag hade vi faktiskt in en ung gråhundshane som nalle hade tagit ett rejält bett över ryggen på under en närkamp... ? Quote
karelsk blandning Posted August 23, 2019 Posted August 23, 2019 45 minutes ago Dr Krall sa: Ganska sällan bitskador...MEN idag hade vi faktiskt in en ung gråhundshane som nalle hade tagit ett rejält bett över ryggen på under en närkamp... ? Hur gick det för voffen? Quote
strävhår Posted August 23, 2019 Posted August 23, 2019 1 hour ago, karelsk blandning said: Ja har ännu inte sett en smart plott, dom är rätt så tröga mot en spets så jag tror det är därför dom många gånger blir skadade. Sen har nog plottarna ett annat arbets sätt mot spets hundar så jag kan tänka mig att det är därför. Är det nån gång bit skador på hundarna som kommer in? Har säkert att göra med hur de svarta björnarna beter sig, de träar. Plotten är inte avlad på samma björnar som våra.. 1 Quote
karelsk blandning Posted August 24, 2019 Posted August 24, 2019 Släppte jämten på ett bär hygge på morgon och det blev några km spårning och sen stånd, men tog inte länge före jag förstod det var grävling. Hade tänkt släppa på finnspetsen och byta hund men kom lite för nära så hunden kände på sig att jag var där och åkte ihop med grävlingen. Quote
Recommended Posts