Popular Post Bentzerfaust Posted August 23, 2019 Popular Post Share Posted August 23, 2019 Hej! Efter att ha varit medlem i snart 7 månader utan något inlägg och endast smygläst i bakgrunden, kanske det vore passande att göra en introduktion! Har skrivit lite med Dansken angående ett vapen, men det via PM. Ung "man" på 24 år, född och delvis uppvuxen i Skåne, därefter Blekinge. Sedan år 2016 bosatt i Norrbotten en bit norr om Boden, där jag nu slagit mig ner och har tänkt att stanna Fick följa med på första jakten knappt några äpplen hög, där något stenåldersliknande i huvudet väcktes till liv, då efter detta har mitt liv endast bestått av jakt, fiske och allt vad natur och djur kan innebära, ovan som under ytan. Tidigare arbetat inom sportfiskebranschen på ett av världens största utrustningsföretag, träffade min numera fru inom samma bransch och flydde söderns hektiska liv norrut! År 2017 köpte vi en gård med ett mindre skogskifte till, som gav utöver allmänningsmark och jaktkort hos skogsbolagen, ytterligare möjligheter för jakt. Bortsett från våra ordinarie jobb bedriver vi idag guideverksamhet inom sportfiske med eget företag, och då framförallt efter gädda och abborre. Ibland även annan naturturism som är på uppsving i norr, och jag försöker smita iväg på jakt när tid och tillåtelse finns... När jag bodde i södra Sverige så var det en mer varierad jakt med flertalet olika vilt så som vildsvin, rådjur, kron- och dov- hjort, fasan, sjöfågel, gås m.m. Det har ju givetvis begränsats efter flytten. Nu hoppas jag framförallt på att komma ut efter skogsfågel denna säsong både på barmark och på skidor, en rätt stor skillnad jämfört med den adrenalinfyllda vildsvins- och klövvilts- jakten jag är van vid, men oj vad jag ser fram emot att se dom första tjädrarna och orrarna under jakt... Som sörlänning bråkar jag ju givetvis just nu med det VVO våran mark ingår i om rätten till att jaga älg... det är ju känsligt här uppe tydligen, särskilt om det kommer en ung grabb med tatueringar som pratar konstigt?! Allt som kan gå fel inom ett VVO, har gått fel, Länsstyrelsen jobbar oerhört sakta så de är således inte mycket till hjälp. Bra forum och mycket informativt, jag ska försöka bli mer aktiv med mina inlägg! // Bentzerfaust 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted August 23, 2019 Share Posted August 23, 2019 Välkommen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holz Posted August 23, 2019 Share Posted August 23, 2019 Välkommen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T4bb3 Posted August 23, 2019 Share Posted August 23, 2019 Välkommen! Surt med strul i VVO. Varför får du inte vara med på älgjakten om ni har mark som ingår i VVO? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Takko Posted August 23, 2019 Share Posted August 23, 2019 Välkommen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted August 24, 2019 Share Posted August 24, 2019 Hej & välkommen hit Bodensare! Kalixbo här som också har emigrerat men från Huskvarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hobbe Posted August 24, 2019 Share Posted August 24, 2019 Välkommen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bentzerfaust Posted August 27, 2019 Author Share Posted August 27, 2019 Tackar allihopa! På 2019-08-23 at 22:13 T4bb3 sa: Välkommen! Surt med strul i VVO. Varför får du inte vara med på älgjakten om ni har mark som ingår i VVO? Bra fråga, när vi köpte fastigheten så var det "fullt" i jaktlaget, visade ju sig senare att inte någon i laget är markägare eller har ett giltigt jakträttsinnehav. Sen finns det i nuläget heller ingen förening som förvaltar VVO't, styrelsen är självvalda av kompisgänget(läs jaktlaget), inga markägare bryr sig förutom jag m.m, lång historia... På 2019-08-24 at 06:35 lsjonsson sa: Hej & välkommen hit Bodensare! Kalixbo här som också har emigrerat men från Huskvarna! Tack lsjonsson! Känner ju till dig via Sportfiskeforum sedan tidigare. Och visst är det bra mycket bättre här uppe, trots att trakterna kring Jönköping också har sin charm 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 11 minutes ago Bentzerfaust sa: Tackar allihopa! Tack lsjonsson! Känner ju till dig via Sportfiskeforum sedan tidigare. Och visst är det bra mycket bättre här uppe, trots att trakterna kring Jönköping också har sin charm Varsågod! Under vilket nick då? Ja, det börjar bli för jäkla trångt där nere! Här har man lite yta att röra sig på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bentzerfaust Posted August 27, 2019 Author Share Posted August 27, 2019 3 hours ago lsjonsson sa: Varsågod! Under vilket nick då? Ja, det börjar bli för jäkla trångt där nere! Här har man lite yta att röra sig på. Musti heter jag där! Tyvärr inte alls lika aktiv längre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 3 hours ago Bentzerfaust sa: Musti heter jag där! Tyvärr inte alls lika aktiv längre. Ok! Vad tråkigt då! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T4bb3 Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 8 hours ago Bentzerfaust sa: Tackar allihopa! Bra fråga, när vi köpte fastigheten så var det "fullt" i jaktlaget, visade ju sig senare att inte någon i laget är markägare eller har ett giltigt jakträttsinnehav. Sen finns det i nuläget heller ingen förening som förvaltar VVO't, styrelsen är självvalda av kompisgänget(läs jaktlaget), inga markägare bryr sig förutom jag m.m, lång historia... Tack lsjonsson! Känner ju till dig via Sportfiskeforum sedan tidigare. Och visst är det bra mycket bättre här uppe, trots att trakterna kring Jönköping också har sin charm Jadu, det där lät ju lite struligt... Rent tekniskt borde det ju gå att anmäla dem för jaktbrott så fort de far ut att jaga älg. Men det lär ju dessvärre knappast hjälpa dig. Får de sedan markägarna på sin sida så är det väl helt kört istället... Hoppas länsstyrelsen får fart på kvarnen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bentzerfaust Posted September 2, 2019 Author Share Posted September 2, 2019 På 2019-08-27 at 20:12 T4bb3 sa: Jadu, det där lät ju lite struligt... Rent tekniskt borde det ju gå att anmäla dem för jaktbrott så fort de far ut att jaga älg. Men det lär ju dessvärre knappast hjälpa dig. Får de sedan markägarna på sin sida så är det väl helt kört istället... Hoppas länsstyrelsen får fart på kvarnen... Ja, jag har meddelat klart och tydligt att jag kommer polisanmäla, men som du säger gynnar det nog inte mig. Hoppas innerligt att Länsstyrelsen börjar agera, och enligt de samtal jag haft med några kontakter senaste veckan så har de också börjat kolla lite extra på det. Fick ett samtal för några veckor sedan, där personen i fråga berättade för mig "att jag kommer råka illa ut om jag fortsätter gräva", det blir mer och mer som filmerna och serien "Jägarna" Man börjar ju minst sagt fundera varför man gör ett sådant yttrande, när det "endast" handlar om att få några administrativa saker i ordning? Ligger det något annat bakom? Nåväl, skogsfågel står på schemat, efter många misstag och mycket trampande i skogen kunde jag tillslut få resultat, första järpen i backen efter lååångsam ansmygning och frenetiskt lockande mellan mig och tre andra herrar! Utöver detta så har jag lyckats lokalisera vart tjädern uppehåller sig, en skrämd höna och en bommad stor tjädertupp! Jaktdagbok som eget ämne, likt det som finns på ett annat fiskeforum, vore inte det något?! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
killer_mouse Posted September 2, 2019 Share Posted September 2, 2019 Ja du märks efter fler inlägg i andra grupper än medlemmar typ 149 till tror jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts