Christian N Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 Inte den mest aktiva delen av forat men, jag har en Martin Lynx compound båge, den är mer än 20 år gammal, typ 25 kanske och har inte skjutits med på i varje fall 18 år. Nåväl- jag är en person som är rimligt rädd om mina prylar och den ser ut att vara i ok skick. Min fråga är enkel, kan jag skicka den någonstans för omsträngning och nya kablar, alternativt är det bara att låta såga ner den så att ingen skadar sig på en gammal båges eventuella delaminering. Jag är lite sentimental kring bågen och vill antingen få den i fungerande ordning eller pensionera den ordentligt, kan någon ge mig en fingervisning?! /C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrik L Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 Jag hade nog kontaktat bågar och pilar ( www.bagaropilar.com )och frågat dom. Känns som att om dom inte kan åta sig det jobbet så vet dom nog vem som kan. /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusN Posted August 27, 2019 Share Posted August 27, 2019 Hade en äldre båge som sprack i lemmen (längsgående) precis i skåran där utväxlingen sitter. Klent underlag men iaf något Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted August 27, 2019 Author Share Posted August 27, 2019 Tja, jag har suttit med ett mail till dem, samtidigt så undrar jag nog lite om de vill serva mig, kollade priser på ny båge från Mathews, den kostar runt 1/2 månadslön och det är inte riktigt så som jag vill spendera mina pengar. Nåja, det är väl kanske enklast att höra mig för och se vilken responsen blir, får jag ordning på bågen blir det köp av en massa små prylar och minst ett 3D djur att ha i trädgården, det är ju bara så roligt att få leka indian.. /C Jo jag vet att åldrade delar kan lägga av när som helst och att det är tom kanske troligt att det drabbar mig och denna båge, jag velar lite.. inte helt ovanligt för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
merxz Posted August 28, 2019 Share Posted August 28, 2019 Bra med nya strängar de är ju slitage delar men klarar bågen att lägga på strängar så håller nog lemarna för lite skytt man trycker ju ihop bågen mer än normalt när man lägger på strängarna. Har själv en gammal båge som gjorde samma resa och den går fortfarande bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted August 28, 2019 Share Posted August 28, 2019 Kompisen som är inbiten bågskytt säger att det är bara och byta strängen, när du gör det spänner man upp bågen så mycket så är den skör och tenderar gå sönder händer det under kontrollerad former så ingen skadar sig. Då vet man att bågen är ok och skjuta med sen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xlr8 Posted April 16, 2020 Share Posted April 16, 2020 On 8/27/2019 at 4:38 PM, Christian N said: Tja, jag har suttit med ett mail till dem, samtidigt så undrar jag nog lite om de vill serva mig, kollade priser på ny båge från Mathews, den kostar runt 1/2 månadslön och det är inte riktigt så som jag vill spendera mina pengar. Nåja, det är väl kanske enklast att höra mig för och se vilken responsen blir, får jag ordning på bågen blir det köp av en massa små prylar och minst ett 3D djur att ha i trädgården, det är ju bara så roligt att få leka indian.. /C Jo jag vet att åldrade delar kan lägga av när som helst och att det är tom kanske troligt att det drabbar mig och denna båge, jag velar lite.. inte helt ovanligt för mig. Hur gick det för dig? När det gäller äldre bågar och framför allt jakt bågar är Anders på scandbow utan tvekan bäst. Han fixade fram strängar och kablar till min gamla Mathews. Dock är problemet med han att han har mycket och göra och troligen rätt glömsk. Ibland får man påminna några gånger. Bild på pärlan? Du gör rätt i att byta strängar och kablar. Har man haft en sträng som gått av vill man aldrig vara med om det igen (talar av erfarenhet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts