JoelE Posted September 23, 2019 Share Posted September 23, 2019 Hej! Vilken ammo kör ni med till 22wmr? Jag har en Sako quad med 22wmr pipa. Jag vill framförallt jaga ripa med den men även kunna ha den till räv, hare och tjäder. jag skulle gärna hitta en kula som funkar ok till allt. alltså en 40gr kula. Idag kör jag med CCI 40gr JSP (blyspets) den funkar helt ok men skulle vilja ha bättre träffbild. den ligger på ca 35mm på 100m. Jag tycker den funkar bra till Ripa och jag har även fått ner en tjäder med den. Räv vet jag inte! Det jag prövat är nedan, 5-skottsserie: RWS helmantel 40gr. ca 60mm/100m RWS blyhålspets 40gr. ca 60mm/100m CCI helmantel 40gr. ca 45mm/100m CCI HP 40gr. ca 35mm/100m CCI JSP 40gr. ca 35mm/100 Hornady 30gr (röd plasttipp) ca 25mm/100 (funkar ju tyvärr inte med denna kula till den jakt jag tänkt ) Är träffbilden på 35mm/100m rimlig? eller går det att förbättra precisionen på en Sako Quad 22wmr? Har ni några tips på annan ammo som det är värt att testa och som går att få tag på ifrån Stockhom? Allmänna tankar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henke67 Posted September 23, 2019 Share Posted September 23, 2019 Finns några gamla trådar kring detta. 35-60mm är inte alls ovanligt om jag minns rätt. I någon gammal Robsoft tråd har jag för mig medianvärdet hamnade någonstans kring 35mm. Och då är det ju vad folk uppgav... Så 35mm skulle jag nog påstå är väldigt bra. Jag har då definitivt inte bättre (eller ens like bra) på min gamla Anschutz. Lyckades ett tag få ner träffbilderna kring 30-35 strecket. Dels genom att jag då sköt betydligt mer än idag, dels genom att skjuta treskottsserier istället för 5skottsserier... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted September 23, 2019 Share Posted September 23, 2019 22wmr är sån. De som har exemplar som skjuter - håll hårt i dem! Övriga - Köp något annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Droggot Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 Jag har en Sako quad 22 wmr och den skjuter bra typ 2 cm på ca 90m. Farsan har en Anschutz 22 wmr och den kom nog som bäst ner i 3-4 cm dom flesta ammo sorter vi provade låg nog runt 6 cm och uppåt. Undrar om det skulle hjälpa att kröna om bössan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcus.söderlund Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 Testat en större mängd 22magnum och jag dkulle säga: testa vidare men förvänta dig inge bättre. En kaliber som på pappret är skitbra för viss typ av jakt men i verkligheten ger den en grått hår och sömnbrist... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoelE Posted September 24, 2019 Author Share Posted September 24, 2019 Ok, ska se vad jag hittar för mer ammo att testa! Nån som vet någon bra sida att beställa ifrån? Jag tittade på Torsby men dom skickade inte 22wmr! Ska man behöva kolla kröningen på en bössa som endast gått ca 500 pangar? Kan man se något själv? Vet ni om träffbilden påverkas om det är kallt? Min Quad droppar ca 7-8cm/100m i höjd mellan hösta och vinter. Men jag har inte specifikt sett skillnad på precisionen, nån som har någon uppfattning? När jag jagat ripa har jag alltid ammon kall och ser till att provskjuta på fjället på morgonen. Har hört att andra har ammon i fickan och petar i plugg precis innan dom ska skjuta! Tycker det verkar ovetenskapligt och godtyckligt att förvänta sig samma träffbild från skott till skott. Patron i loppet måste väll bli genomkall väldigt fort? Hur gör ni på vintern? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken1 Posted September 24, 2019 Share Posted September 24, 2019 Jag hittade fiocchi 40 grains hålspets. Min tycker om lite tyngre kulor. Ska testa i helgen. Återkommer med resultat. (Om jag kommer ihåg ???) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Droggot Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 10 hours ago JoelE sa: Ok, ska se vad jag hittar för mer ammo att testa! Nån som vet någon bra sida att beställa ifrån? Jag tittade på Torsby men dom skickade inte 22wmr! Ska man behöva kolla kröningen på en bössa som endast gått ca 500 pangar? Kan man se något själv? Vet ni om träffbilden påverkas om det är kallt? Min Quad droppar ca 7-8cm/100m i höjd mellan hösta och vinter. Men jag har inte specifikt sett skillnad på precisionen, nån som har någon uppfattning? När jag jagat ripa har jag alltid ammon kall och ser till att provskjuta på fjället på morgonen. Har hört att andra har ammon i fickan och petar i plugg precis innan dom ska skjuta! Tycker det verkar ovetenskapligt och godtyckligt att förvänta sig samma träffbild från skott till skott. Patron i loppet måste väll bli genomkall väldigt fort? Hur gör ni på vintern? Farsans bössa var helt ny från fabrik lika så min. Det där med kröningen var bara en undran. För jag kan inte fatta varför vissa bössor skjuter skit och pannkaka och en annan bössa av samma märke skjuter super. Jag tycker inte att pipsvängningar kan ha så mycket med precisionen att göra då det är rätt tjockt med gods i pipan kontra klen kaliber. Nån som är vapensmed kanske kan svara på varför. Efter som min quad går bra så skulle jag vilja prova en pipa från en annan quad som går illa för att just utesluta om det är bössan eller pipan som är problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dansken Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Exempelvis Ruger 10-22 är väldigt fula i kröningen och bara genom att hyffsa till den skjuter dom (som jag känner till och har lagt hand på) avsevärt mycket bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoelE Posted September 26, 2019 Author Share Posted September 26, 2019 Fick tag på federal 50gr HP som jag ska testa så snart jag hinner. Någon som har uppfattning om hur den går på Ripa? Någon som testat Hornady 30gr V-Max på Ripa? känns väll som om den är lite väl aggressiv men kulan går ju bra i min bössa! eller ska jag sluta leta och köra på CCI 40gr JSP(blyspets) med träffbild 35mm/100m på allt som kommer min väg, och vara nöjd med det? Kan jag som amatör se om kröningen är dålig, eller måsta man lämna in bössan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vildmark Posted September 26, 2019 Share Posted September 26, 2019 winchester super x använder jag i min krico 22wmr.. Alltid träff och alltid knall fall.. rävar och grävlingar går inte en meter! avstånd 10-80m.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted September 27, 2019 Share Posted September 27, 2019 23 hours ago JoelE sa: Fick tag på federal 50gr HP som jag ska testa så snart jag hinner. Någon som har uppfattning om hur den går på Ripa? Någon som testat Hornady 30gr V-Max på Ripa? känns väll som om den är lite väl aggressiv men kulan går ju bra i min bössa! eller ska jag sluta leta och köra på CCI 40gr JSP(blyspets) med träffbild 35mm/100m på allt som kommer min väg, och vara nöjd med det? Kan jag som amatör se om kröningen är dålig, eller måsta man lämna in bössan? Du ska nog köra på jsp tills något bättre dyker upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bjorn.h Posted September 27, 2019 Share Posted September 27, 2019 När jag hade 22wmr var det Federals 50 gr som gick bäst. Tror inte det är nått problem med ripa, sköt några orrar med bra resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted September 28, 2019 Share Posted September 28, 2019 11 hours ago Bjorn.h sa: När jag hade 22wmr var det Federals 50 gr som gick bäst. Tror inte det är nått problem med ripa, sköt några orrar med bra resultat. Förmodligen har du helt rätt, men kulbanan blir åt det tråkigare hållet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts