nuke Posted October 1, 2019 Posted October 1, 2019 Hej, Dags att börja se sig om efter en tronföljare hemmavid så börjar titta på kennlar mm igen. Jag vill helst slippa resan vi hade med Spock så kennlar som linjeavlar, avlar trots defekta anlag, odokumenterat några led tillbaka, bara för att tjäna pengar, inte ger support till ägare mm vill jag försöka sortera bort och undrar därför om ni vet några kennlar med bra rykte som framför allt har friska linjer med långlivade hundar? Jaktvarianten, DP eller utställning är inte intressant. Med vänlig hälsning, /Markus Quote
Hipshot Posted October 1, 2019 Posted October 1, 2019 Vart i tillvaron finns du? Finns ett flertal men någon typ av närhet är ju lite viktigt.. Quote
Dansken Posted October 1, 2019 Posted October 1, 2019 Det finns ingen kennel som kan lova att dom är fri från allt det du skriver i överskriften. Alla djur kan bli sjuka. Alla djur kan dö tidigt och alla djur kan leva länge om tillvaron och ödet vill det. Du kan inte stå på BB och säga att ungen ska bli ingeniör eller sia om hur gammal han kommer att bli. Det blir som det blir- få det bästa utav livet. Quote
Hipshot Posted October 1, 2019 Posted October 1, 2019 Du har säkert koll på Carmals redan, skåningar.. Kollar du norrut så finns Perdix Gundogs.. Känner Åsa och Anders väl, bra jyckar och bra stöd kring hunderiet. Finns massor med uppfödare.. ett alternativ kanske är att hitta ngn bra jycke och köpa från någon som inte är uppfödarproffs utan bara tar en kul på sin jycke? Förutsatt att du har god koll på föräldradjuren och vet att det är bra hundar oavsett provresultat. Quote
nuke Posted October 1, 2019 Author Posted October 1, 2019 1 hour ago Dansken sa: Det finns ingen kennel som kan lova att dom är fri från allt det du skriver i överskriften. Alla djur kan bli sjuka. Alla djur kan dö tidigt och alla djur kan leva länge om tillvaron och ödet vill det. Du kan inte stå på BB och säga att ungen ska bli ingeniör eller sia om hur gammal han kommer att bli. Det blir som det blir- få det bästa utav livet. Det jag är ute efter är andras erfarenheter så jag kanske kan sålla i uppfödarskaran. PRA går att kolla, via ögonlysning, kräver 2 fria föräldrar så vet man att valpen är herediärt fri. Osteocondros är även det ärftligt så det kan man potentiellt ta på armbågsstatus bakåt i stamträdet. Cancer undviker man förhoppningsvis så gott det går genom att hålla sig ifrån linje/utställningsavlarna. /M Quote
nuke Posted October 1, 2019 Author Posted October 1, 2019 1 hour ago Hipshot sa: Du har säkert koll på Carmals redan, skåningar.. Kollar du norrut så finns Perdix Gundogs.. Känner Åsa och Anders väl, bra jyckar och bra stöd kring hunderiet. Finns massor med uppfödare.. ett alternativ kanske är att hitta ngn bra jycke och köpa från någon som inte är uppfödarproffs utan bara tar en kul på sin jycke? Förutsatt att du har god koll på föräldradjuren och vet att det är bra hundar oavsett provresultat. Spock blev resultatet av att det var en valp för lite i en Carmalskull så dem känner jag till. Ska ta och kolla upp Perdix. /M Quote
Recommended Posts