sidelock Posted November 7, 2019 Posted November 7, 2019 7 hours ago MartinN sa: För rekylomladde halvautomater måste det väl vara tvärt om? Dvs om man är så stum i axeln att rekylen blir för liten så lyckas ju inte vapnet ladda om. Om man däremot är mjuk i axeln så det blir en ”lång” rekyl, så kommer omladdning lyckas oftare. För gasomladdade stämmer det du säger kanske. Nej man ska vara stum i axeln. Bössan ska stå still, slutstycket ska röra på sig. 1 1 Quote
MartinN Posted November 7, 2019 Author Posted November 7, 2019 1 hour ago sidelock sa: Nej man ska vara stum i axeln. Bössan ska stå still, slutstycket ska röra på sig. Enligt både Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Recoil_operation#Inertia_operation) och Benellis informationsvideo (https://www.youtube.com/watch?v=2UOSB8mwwlQ) bygger rekylomladdning på att bössan rör sig bakåt. Exempelcitat från Wikipedia: "firing the shotgun from a secure position in a rest or with the stock against the ground will not allow it to recoil sufficiently to operate the mechanism." Men du menar alltså att bägge dessa källor har fel? ? Quote
sidelock Posted November 7, 2019 Posted November 7, 2019 3 minutes ago MartinN sa: Enligt både Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Recoil_operation#Inertia_operation) och Benellis informationsvideo (https://www.youtube.com/watch?v=2UOSB8mwwlQ) bygger rekylomladdning på att bössan rör sig bakåt. Exempelcitat från Wikipedia: "firing the shotgun from a secure position in a rest or with the stock against the ground will not allow it to recoil sufficiently to operate the mechanism." Men du menar alltså att bägge dessa källor har fel? ? Jag är överbevisad. Gick efter hur jag upplevt det när jag använt bössan. Quote
HuggyBear Posted November 7, 2019 Posted November 7, 2019 9 hours ago, MartinN said: För rekylomladde halvautomater måste det väl vara tvärt om? Dvs om man är så stum i axeln att rekylen blir för liten så lyckas ju inte vapnet ladda om. Om man däremot är mjuk i axeln så det blir en ”lång” rekyl, så kommer omladdning lyckas oftare. För gasomladdade stämmer det du säger kanske. Grabbens Berika är rekylomladdad å den växlade klockrent alla skott då JAG sköt precis som jag gör med min gasomladdade Sx3:a. Så vad Wiki å Benelli skriver å vad som uppenbart funkar i praktiken FÖR MIG verkar skilja sig åt... Bara min tanke... Quote
Christian N Posted November 7, 2019 Posted November 7, 2019 Just benellin är känslig för en mjuk axel, iom då dämpas impulsen, ibland så pass att omladdning inte sker eller sker delvis. /C 1 Quote
Patrik L Posted November 7, 2019 Posted November 7, 2019 14 minutes ago sidelock sa: Jag är överbevisad. Gick efter hur jag upplevt det när jag använt bössan. Ni har ju bägge rätt ju... För att fjädern som skickar bak slutstycket ska kunna komprimeras så måste bössan kunna röra sig, men ska sen slutstycket kunna vandra hela vägen bak så måste ju bössan stanna upp i snabbare takt än slutstycket. Jag kan lova att varken bössan fastspänd i en arbetsbänk eller bössan liggandes lös på samma bänk i avfyrning kommer att generera en fungerande omladdning. /Patrik 1 Quote
simnil Posted November 8, 2019 Posted November 8, 2019 Har väl i strikt mening inte med ämnet att göra men "The Benelli Click" verkar ju annars vara ett hett samtalsämne på andra sidan Atlanten. Vissa skribenter verkar rätt upprörda över hur illa det funkar. Som jag förstår det så är det att slutstycket kan öppna sig en ytterst liten aning av stötar och skakningar då man bär den och då smäller det inte när man trycker av. Någon som råkat ur för detta här? Quote
sidelock Posted November 8, 2019 Posted November 8, 2019 2 minutes ago simnil sa: Har väl i strikt mening inte med ämnet att göra men "The Benelli Click" verkar ju annars vara ett hett samtalsämne på andra sidan Atlanten. Vissa skribenter verkar rätt upprörda över hur illa det funkar. Som jag förstår det så är det att slutstycket kan öppna sig en ytterst liten aning av stötar och skakningar då man bär den och då smäller det inte när man trycker av. Någon som råkat ur för detta här? Aldrig. Men tar man sig fram på ett sätt som ger slika stötar kanske man ska plundra.? Quote
Christian N Posted November 8, 2019 Posted November 8, 2019 57 minutes ago simnil sa: Har väl i strikt mening inte med ämnet att göra men "The Benelli Click" verkar ju annars vara ett hett samtalsämne på andra sidan Atlanten. Vissa skribenter verkar rätt upprörda över hur illa det funkar. Som jag förstår det så är det att slutstycket kan öppna sig en ytterst liten aning av stötar och skakningar då man bär den och då smäller det inte när man trycker av. Någon som råkat ur för detta här? Är en funktion av alla halvisar o pumpar att de kan smyga upp, hanterar man pangen vettigt så är det inget bekymmer, utöver det är det en skitsak att peta till manöverhandtaget/se till det. /C Quote
culot Posted November 8, 2019 Posted November 8, 2019 Vår svenske trickskytt Jocke Smålänning har alltid skjutit Benelli och mestadels inte från axeln över huvud taget. Fungerar uppenbarligen på många sätt.... Däremot mina egna med lång piprekylerande omladdning ( auto 5) kan strula vid för löst anlägg. Quote
Droggot Posted November 8, 2019 Posted November 8, 2019 39 minutes ago simnil sa: Har väl i strikt mening inte med ämnet att göra men "The Benelli Click" verkar ju annars vara ett hett samtalsämne på andra sidan Atlanten. Vissa skribenter verkar rätt upprörda över hur illa det funkar. Som jag förstår det så är det att slutstycket kan öppna sig en ytterst liten aning av stötar och skakningar då man bär den och då smäller det inte när man trycker av. Någon som råkat ur för detta här? Nej aldrig. Det jag däremot stör mig på bössan är om man har den laddad så om man skakar den fram och tillbaka så hör man en fjäder i slutstycket. Egentligen inget problem då jakten jag har bössan till är fågel jakt och där är jag stillaståendes i gömsle eller på pass. Rörlig jakt med hagel blir det bocken. Quote
hs_merkel Posted November 8, 2019 Posted November 8, 2019 9 hours ago simnil sa: Har väl i strikt mening inte med ämnet att göra men "The Benelli Click" verkar ju annars vara ett hett samtalsämne på andra sidan Atlanten. Vissa skribenter verkar rätt upprörda över hur illa det funkar. Som jag förstår det så är det att slutstycket kan öppna sig en ytterst liten aning av stötar och skakningar då man bär den och då smäller det inte när man trycker av. Någon som råkat ur för detta här? Har aldrig varit med om!? Quote
Roleinwe Posted November 8, 2019 Posted November 8, 2019 10 hours ago simnil sa: Har väl i strikt mening inte med ämnet att göra men "The Benelli Click" verkar ju annars vara ett hett samtalsämne på andra sidan Atlanten. Vissa skribenter verkar rätt upprörda över hur illa det funkar. Som jag förstår det så är det att slutstycket kan öppna sig en ytterst liten aning av stötar och skakningar då man bär den och då smäller det inte när man trycker av. Någon som råkat ur för detta här? Det har aldrig hänt mig och den laddar om oavsett om jag håller mot axeln eller med höftskott ? under armen från 24or och uppåt Leif Quote
Skånepåg Posted November 8, 2019 Posted November 8, 2019 Benelli click har jag råkat ut för, det är slutstycket som ska vrida sig på plats för att man ska kunna skjuta. Det händer aldrig om man släpper fram slutstycket som det är tänkt, men ibland när jag jagar med plugg från slaskspannen så vill jag lite snabbt kolla vad som ligger i loppet inom jag eldar på nån hög trut eller dylikt. Bara för att vara säker så drar jag tillbaka slutstycket så jag ser patroner och om jag då själv trycker tillbaka det istället för att bara släppa det så händer det att slutstycket inte roterar helt på plats, resulterande i.."click". Det hände ett par gånger innan jag lärt mig att bara släppa tillbaka det.. Hände aldrig på 1100an.. men den hade lite andra egenheter ? Quote
sidelock Posted November 8, 2019 Posted November 8, 2019 30 minutes ago Skånepåg sa: Benelli click har jag råkat ut för, det är slutstycket som ska vrida sig på plats för att man ska kunna skjuta. Det händer aldrig om man släpper fram slutstycket som det är tänkt, men ibland när jag jagar med plugg från slaskspannen så vill jag lite snabbt kolla vad som ligger i loppet inom jag eldar på nån hög trut eller dylikt. Bara för att vara säker så drar jag tillbaka slutstycket så jag ser patroner och om jag då själv trycker tillbaka det istället för att bara släppa det så händer det att slutstycket inte roterar helt på plats, resulterande i.."click". Det hände ett par gånger innan jag lärt mig att bara släppa tillbaka det.. Hände aldrig på 1100an.. men den hade lite andra egenheter ? Man ser om det inte har låst riktigt, bara att peta till slutstyckshuvudet så det roterar in i rätt läge?? 1 Quote
Skånepåg Posted November 8, 2019 Posted November 8, 2019 Helt rätt, men det tog ett par click innan man upptäckte det. Det händer aldrig numera.. 1 Quote
hs_merkel Posted November 8, 2019 Posted November 8, 2019 1 hour ago Skånepåg sa: Benelli click har jag råkat ut för, det är slutstycket som ska vrida sig på plats för att man ska kunna skjuta. Det händer aldrig om man släpper fram slutstycket som det är tänkt, men ibland när jag jagar med plugg från slaskspannen så vill jag lite snabbt kolla vad som ligger i loppet inom jag eldar på nån hög trut eller dylikt. Bara för att vara säker så drar jag tillbaka slutstycket så jag ser patroner och om jag då själv trycker tillbaka det istället för att bara släppa det så händer det att slutstycket inte roterar helt på plats, resulterande i.."click". Det hände ett par gånger innan jag lärt mig att bara släppa tillbaka det.. Hände aldrig på 1100an.. men den hade lite andra egenheter ? Girl hands!? 1 Quote
fredde_fmj Posted November 8, 2019 Posted November 8, 2019 2 hours ago Skånepåg sa: Benelli click har jag råkat ut för, det är slutstycket som ska vrida sig på plats för att man ska kunna skjuta. Hände aldrig på 1100an.. men den hade lite andra egenheter ? Min Benelli M2 råkar ut för samma sak ibland, slutstycket klickar och når inte fram till pluggen. Slutstycket stannar pga matningen ibland, oftast på trapbanan men cyklar diverse 24 grammare jag matar den med utan problem. Sportingen har jag aldrig problemet med klick när jag laddar två bulor i M2'an. Quote
hs_merkel Posted November 9, 2019 Posted November 9, 2019 9 hours ago fredde_fmj sa: Min Benelli M2 råkar ut för samma sak ibland, slutstycket klickar och når inte fram till pluggen. Slutstycket stannar pga matningen ibland, oftast på trapbanan men cyklar diverse 24 grammare jag matar den med utan problem. Sportingen har jag aldrig problemet med klick när jag laddar två bulor i M2'an. Prova ställ den med slutstycke öppet. Då slutstycket är framme brinner all skit fast och det får trögare att låsa och öppna sig från sin position. Prova ett tag. Har tipsat många om detta och problemet har varit bortblåst. Och håll inte i mot slutstycket när det ska fram vid laddning. S 1 Quote
Vestjakt Posted November 9, 2019 Posted November 9, 2019 På 2019-11-01 at 10:29 Galne sa: Vill minnas att det är en Winchester SX4 en i klubben har, laddar då om 24or som smör smälter i solsken!! Han har den på skytte licens så med 10 skott i magasinet är det bara krama avtryckaren.. Min sx4 laddar om följande 24g utan problem Steelmax fiocchi Caladonian GB. 1 Quote
hs_merkel Posted November 9, 2019 Posted November 9, 2019 8 hours ago Vestjakt sa: Min sx4 laddar om följande 24g utan problem Steelmax fiocchi Caladonian GB. Har dem fått bort plinget/resonansen från kolven på sx4? Den sx3 jag provade var irriterande! Quote
Vestjakt Posted November 9, 2019 Posted November 9, 2019 3 hours ago hs_merkel sa: Har dem fått bort plinget/resonansen från kolven på sx4? Den sx3 jag provade var irriterande! Jag har aldrig skjutit med en sx3 så jag vet inte. Hör bara pang när jag trycker av 1 Quote
culot Posted November 10, 2019 Posted November 10, 2019 De långsammare 24g ( steelmax & Gamebore 24g) kan vara en utmaning för rekylomladdare, så även på mina Auto 5:or . Den ena har jag en kortare/mjukare fjäder till så den plockar även steelmax med en droppe motorolja på friktionsringen, går inte det så flyttar jag friktionsringen under fjädern mot lådan. Konstruktionen patenterade 1898 och var den första komersiellt fungerande halvautomaten, så man måste förstå hur den fungerar och hur man justerar den, och glömmer man att friktionsringarna är i light setting och stoppar i hårdladdade plugg så blir man påmind snabbt. Halvautomat kräver normal att man besitter nån form av händighet och tekniskt kunnande, så man kan förstå hur den fungerar. Så man kan använda ordspråket " Det man inte begriper sig på går man vördsamt förbi" /P 1 Quote
Spökräven Posted November 10, 2019 Posted November 10, 2019 Min Beretta A300 brukar klara 24-grammare utan problem. Men krävde 200-300 skott övningsplugg innan den funkade felfritt. Behövs antagligen färre skott om man skjuter in den med tyngre laddningar. Polarens A400 funkade felfritt från dag 1 utan inslitning. Quote
Recommended Posts