Hoppa till innehåll

Råd kring kikarsiktesköp


Skogsfågeln

Recommended Posts

Hej!

Har ett Redfield 4-12x40 som känns som rent skräp när man försöker skjuta på 200 meter. Vet ej om siktet är defekt eller helt enkelt bara så pass dåligt...

Så vill köpa nytt till 30-06an (eventuellt till ny bössa i 6.5x55, men lär behöva nytt kikarsikte oavsett)! Har googlat och googlat och det är ju såklart en jäkla djungel - så då vänder man sig hit! Har tänkt använda kikarsiktet till toppfågeljakt främst. Och skjutning på bana såklart. Hade ju varit roligt om man kunde skjuta på mer än 200 meter!

 

Tänker mig ett kikarsikte för mellan 5000kr-10000kr.

Högsta förstoring - lite över mer än 12x förstoring tänker jag kan vara passande.

Diameter frontlins: 40mm-50mm. Vad borde jag välja? Har man mycket att tjäna på en 50mm-frontlins istället för 40mm? Något större tror jag inte jag lär behöva i alla fall!

Tubdiameter - spelar det någon roll? En tums eller 30mm?

Targetrattar med zerostop har jag förstått är fint att ha!

Parallaxjustering lär ju också vara något man behöver?

Finns det bra kikarsikten som har detta i denna prisklass? Eller är jag ute och cyklar?

EVENTUELLT köper jag även en helt ny bössa. Typ tikka t3x med tjockpipa i 6.5x55 som kikarsiktet också ska fungera till i händelse av nytt bössköp!

 

Dela gärna med er av tips och erfarenheter - och motivera gärna ditt tips! Alla tips mottages gärna! All hjälp att orientera sig i djungeln uppskattas varmt!

Vid googling har jag stött på Meopta Meostar, Meopta Meopro r1, olika Vortex osv osv osv. Och har ingen aning vilken man borde välja!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sakta i backarna. Vilket Redfield har du? Dom gör sikten i olika pris segment.
Om det är en bra Redfield du har (verkar ha följt med en bössa?) kanske den bara ska på service.

12X förstoring kan du lätt skjuta på 200 meter med (om det inte är så att du villhöver ett nytt sikte)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Dansken sa:

Sakta i backarna. Vilket Redfield har du? Dom gör sikten i olika pris segment.
Om det är en bra Redfield du har (verkar ha följt med en bössa?) kanske den bara ska på service.

12X förstoring kan du lätt skjuta på 200 meter med (om det inte är så att du villhöver ett nytt sikte)

Ja den följde med för x antal år sedan. Revolution kanske dom heter nu? Men det är deras billiga variant. Har för mig den har varit sisådär ända sedan jag köpte den och provat den på en 22wmr. Sen har den stått i flera år, fram till nyss då jag satte den på klass 1 bössan för att prova ha till toppfågeljakt. Men den känns alldeles för oskarp, mjölkig, dassig och disig när man tittar igenom den på 12x förstoring. Samt att träffläget inte flyttade sig sist när jag vred ett klick (alltså 1/4moa) på 200m och sköt en serie. Känns som att det är dags att köpa något bättre! Så tänker jag i alla fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Dansken sa:

Om du inte ska ha belyst sikte tror jag 5000 kronor lätt löser dina problem i detta ärende.

Nä belysning är inget jag behöver. Är det några sikten du tycker jag ska spana in mig på?

Det jag tänker är att redfield billiga 4-12x40 idag kostar nästan exakt 5000kr...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

En gammal Leupold av bättre serie är (oftast) prisvärd.

Just nu har jag varit inne på att köpa en ny för att slippa undra vad som kan ha hänt med en beggad kikare. Men ska kolla upp sådana! Tack för tipset!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Borde ju finnas drivor av Zeiss Conquest hd5 3-15x50 efter xxl:s tidigare reor?

Såldes ju för 5k och borde ju inte kosta mer idag? Prissättningen de hade gjorde nog att många köpte bara "för att" och gissar att många av dem ligger i sina lådor och väntar på användning.

Har en själv med zerostop som jag är riktigt nöjd med.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Abex sa:

Borde ju finnas drivor av Zeiss Conquest hd5 3-15x50 efter xxl:s tidigare reor?

Såldes ju för 5k och borde ju inte kosta mer idag? Prissättningen de hade gjorde nog att många köpte bara "för att" och gissar att många av dem ligger i sina lådor och väntar på användning.

Har en själv med zerostop som jag är riktigt nöjd med.

 

Nja har sett antal på Blocket där säljaren utgår från standardpriset inte fel å försöka tjäna lite pengar men när det dyker upp 4-5 st nån dag efter rean till högre pris så det siktet anser jag är dött på begagnade marknaden högsta jag erbjuder för dom är 2 papp knappt men mest pga jag blir irriterad av folk köper saker på reor och sen säljer iväg det direkt 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Delta Titanium är prisvärda sikten, i mitt tycke. Även om de knallat upp i pris sen de kom till riket så får du mycket för pengarna. 

Brukar ju dyka upp lite nu å då både här och grannforat till billiga pengar

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago charlie sa:

Delta Titanium är prisvärda sikten, i mitt tycke. Även om de knallat upp i pris sen de kom till riket så får du mycket för pengarna. 

Brukar ju dyka upp lite nu å då både här och grannforat till billiga pengar

M

Har eventuellt ett Delta Titanium 2.5-10x50 till salu om @Skogsfågeln skulle ändra sig med högsta förstoring. Har varit i skogen typ 5-6 vändor. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Joacim sa:

Har eventuellt ett Delta Titanium 2.5-10x50 till salu om @Skogsfågeln skulle ändra sig med högsta förstoring. Har varit i skogen typ 5-6 vändor. 

Tack! Men tror jag vill ha just över 12x maxförstoring!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har som inte kunnat släppa Meopta riktigt. Nu hittade jag Meopta Optika6 2,5-15x44 på jakt.se.

 

Någon som vet hur dessa sikten är? Eller ska man satsa på något annat Meoptasikte? Eller annat fabrikat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago charlie sa:

Delta Titanium är prisvärda sikten, i mitt tycke. Även om de knallat upp i pris sen de kom till riket så får du mycket för pengarna. 

Brukar ju dyka upp lite nu å då både här och grannforat till billiga pengar

M

Läste mycket blandat om dessa. Var en lååång tråd om just dessa på grannforumet om jag inte missminner mig. Kan man lita på dom siktena nu?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago Skogsfågeln sa:

Läste mycket blandat om dessa. Var en lååång tråd om just dessa på grannforumet om jag inte missminner mig. Kan man lita på dom siktena nu?

Har ett sånt i 3-15,5x56 och trivs inte med det. Stod mellan ett sånt och ett meopta r2 och ångrar att jag inte köpte meoptan. Kommer troligtvis sälja deltan till våren 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen optikexpert på långa vägar, men jag har av testat ett flertal av dessa och om de har spridit så är det inte siktets fel ;)

Skämt åsido, de har funnits på svenska marknaden i några år nu och vad jag fått rekommenderat av folk jag litar på inom optik-svängen är de ansedda som dugliga, skottfasta och prisvärda. Sen finns det måndags-ex, alldeles säkerligen, även bland de dessa. Det ska man komma ihåg att det gör även bland Swarowski och Zeiss. 

Min uppfattning är att vad som skrivs på forumen är ibland kanske inte är så objektivt alla gånger heller. Har jag själv haft ett Delta/Hawke/vad-som-helst som jag inte lirade med eller som va nåt fel på är det jäkligt lätt att racka ner på hela serien. Köper man ett högkvalitativt märke kanske det dock är längre mellan måndagarna så att säga.

Sen handlar det ju om att man får vad man betalar för och man betalar för det man behöver. Vet man med sig att man behöver och kan hantera ett svindyrt sikte med superzoom som mer eller mindre kokar kaffe åt en - löp å köp. För mig är det fullkomligt onödigt med ett sånt sikte - däremot har jag inget emot att snegla på en hagelpang för 100 kkr. För den kan jag hantera och ha nytta av. 

 

Därav mitt val av Delta som övrigt ska upp till toppfågel-jakten i januari. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skillnaden på tum och 30 tub är att du får mer justering i en 30 tub, om man nu ska skjuta en miles eller så.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago daavviid sa:

Har ett sånt i 3-15,5x56 och trivs inte med det. Stod mellan ett sånt och ett meopta r2 och ångrar att jag inte köpte meoptan. Kommer troligtvis sälja deltan till våren 

Säger samma ångrar att jag inte köpte R2. Må ha bla bla ljus insläpp men när kontrasten suger spelar det Roland. Plocka fram min 10 år gamla Zeiss och det är natt och dag. Det är blå ton men kontrasten och skärpan finns där. Sköt PRS och på 300m var skillnaden påtaglig. Tyvärr är riktmedel 40 skit på längre håll. Men man ser! Och klart. Sen trackar Zeiss och klicken stämmer.

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns många trådar liknande den här, men den här är hittills ovanligt saklig och sansad. De flesta brukar vara snabba med att tala om att "Köp sikte XXX, för det har jag och det är bäst", eller "en begagnad tysk är mycket bättre än allt nytt som inte är tillverkat i Tyskland".

Jag har inte så mycket erfarenhet av kikarsikten, men däremot jobbar jag en del med tillverkning och montering av optiska konstruktioner så något har jag väl snappat upp på vägen. Senast i tisdags satt jag i en konstruktionsgenomgång av ett nytt objektiv som skulle granskas ur ett producerbarhetsperspektiv. 

Det man kan säga om optiska konstruktioner generellt är att ska det bli riktigt bra så kostar det pengar. Det finns olika sätt att tillverka linser: Gjutna/pressade linser är billiga, slipade linser lite dyrare och diamantsvarvade asfäriska linser är ännu dyrare, men en asfärisk lins ger optikkonstruktören större möjligheter att optimera konstruktionen. Sen handlar det om precision i mekanikdetaljerna. Hur centreras linserna? Monterar man på fasta mått eller ska linserna centreras för hand? osv. osv.
Kikarsikten har dessutom andra utmaningar som jag normalt inte behöver fundera på. Jättestora G-chocker i skottögonblicket och en mekanik för riktmedlet som måste hålla precision och tracka tillbaka till samma punkt om man rattar runt.

Men när jag pratade med en av optikexperterna på jobbet då jag skulle köpa en handkikare så sa han så här:
"Zeiss is nice, but twice the price", och jag tror det ligger mycket i det. De stora namnkunniga drakarna tar ordentligt betalt för sina varumärken, och man kan hitta andra fabrikat med samma optiska kvalitet men till ett bättre pris.

Något som är trist med kikarsikten är att de aldrig testas på något sätt så att det faktiskt går att jämföra mot varandra. Tittar man i en fototidning när det testas objektiv så mäter man ju faktiskt skärpa (MTF) och det går att jämföra mellan två objektiv, medan i en jakttidning så är det någon som tittar lite i sikten a och säger att "jag tycker sikte A är lite bättre än sikte B".

Nåväl, nog svamlat. Nu ger jag mig på att svara på dina frågor:

Tänker mig ett kikarsikte för mellan 5000kr-10000kr.
Bra att du sätter upp en budget! 

Högsta förstoring - lite över mer än 12x förstoring tänker jag kan vara passande.
Låter väl rimligt om du ska ha det för toppfågeljakt där det är små mål och kan bli långa avstånd.

Diameter frontlins: 40mm-50mm. Vad borde jag välja? Har man mycket att tjäna på en 50mm-frontlins istället för 40mm? Något större tror jag inte jag lär behöva i alla fall!
De flesta sikten med lite förstoring har väl 50mm eller 56mm frontlins. Optiskt är det en fördel med större. Nackdelen är ett tyngre sikte om det är kinkigt för dig.

Tubdiameter - spelar det någon roll? En tums eller 30mm?
30mm tub ger optikkonstruktören större friheter att konstruera en förstoringsväxel med större omfång. De flesta sikten med mer än 3x förstoringsväxel brukar ha 30mm tub. 

Targetrattar med zerostop har jag förstått är fint att ha!
Har ingen erfarenhet av det själv, men ska du skjuta på långa avstånd och behöver ratta runt för att kompensera kulbana är det nog vettigt. Fundera även på om du vill ha MOA- eller MIL-justering.

Parallaxjustering lär ju också vara något man behöver?
Parallaxjustering får du om du väljer ett sikte med hög högsta förstoring. Med ökad förstoring minskar skärpedjupet och då måste man ha det justerbart. Upp till ca 12x behövs det inte. Kan vara skönt att slippa tänker jag. En sak mindre att hålla reda på. Men vill du ha 15x förstoring lär det bli parallaxjustering.

Finns det bra kikarsikten som har detta i denna prisklass? Eller är jag ute och cyklar?
Hur långt är ett snöre? Vad är bra för dig? Det finns ett antal fabrikat som du kan få nya i den här klassen: Delta har nämnts, Ultimax (Nikko Stirlings top-brand) är ett annat. Steiner Ranger kan du få för under 10 000 nytt om du köper det från Tyskland.
Jag har själv ett Delta Titanium HD 2.5-10x56 för vak och pürschjakt och ett Ultimax 1-6x24 för drevjakt och är nöjd med båda. Ultimaxen kunde ha lite tunnar riktmedel tycker jag, men det är ju en smaksak.

Begagnade siken kan vara prisvärt om man har tur, men personligen tycker jag begagnade kvalitetssikten är överprisade i Sverige. Det låg begagnade Zeiss på Blocket till samma eller högre pris än vad man kunde hitta dem på Black Friday rean. 

Det var 10 öre från ytterligare en internetprofil. Lycka till i siktesdjungeln!

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här med parallaxjustering har jag inte lyckats greppa helt.

Är det bara skärpa man ställer in?

Har fått för mig att det är att man ställer in kikarsiktet/hårkorsrt för det avstånd man skjuter på så att man inte ska pricka snett om man inte tittar exakt rakt in i kikarsiktet. Att hårkorset kan röra sig på målet enbart beroende på hur man placerar ögat relativt mot kikaren alltså?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk som jag: om det inte är ett problem för dig behöver du inte försöka lösa det.

Det finns mycket att läsa om parallax och jag kan inte förklara det tillräckligt bra här med få ord.

När du kommer att behöva det kommer du att förstå. På ett vanligt jaktsikte behöver du det inte.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När riktmedlet ligger still på målet även om du rör huvudet då har du ställt parallaxen rätt-skärpan får du på köpet.

De flesta jaktkikare är parallaxjusterade på 150m och fungerar i intervallet 0-250m, det är bara om du ska skjuta på längre håll som du verkligen behöver parallax.

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...