Buck Posted December 8, 2019 Share Posted December 8, 2019 Tycker ni en 338wm generellt sett är overkill för drevjakt? Köpte främst bössan för att den var i skick samt billig och tänkte använda den på älg på lite längre håll men tankar finns om att göra den mer universal. Tänkte använda en 225grains kula. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robban.jagaren Posted December 8, 2019 Share Posted December 8, 2019 Nä, kör med .375hoh själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted December 8, 2019 Share Posted December 8, 2019 Det är ju en alldeles utmärkt kaliber. Det enda som skulle kunna vara en nackdel är att den inte riktigt gör sig med korta pipor. Bara du gillar bössan så, kör hårt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buck Posted December 8, 2019 Author Share Posted December 8, 2019 26 minutes ago MarkusR sa: Det är ju en alldeles utmärkt kaliber. Det enda som skulle kunna vara en nackdel är att den inte riktigt gör sig med korta pipor. Bara du gillar bössan så, kör hårt ? Låter fint Pipan är 60cm okapad och tänkte låta den vara så Kommer nog dock gängas för broms, man får ju lite stryk av rekylen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarkusR Posted December 8, 2019 Share Posted December 8, 2019 29 minutes ago Buck sa: Låter fint Pipan är 60cm okapad och tänkte låta den vara så Kommer nog dock gängas för broms, man får ju lite stryk av rekylen Klokt att behålla 60cm. Broms låter illa, mycket krut i 338wm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Dansken Posted December 8, 2019 Popular Post Share Posted December 8, 2019 Sätt en dämpare på den i stället: Bromsar är ett otyg. Speciellt på en sån med mycket krut i. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted December 8, 2019 Share Posted December 8, 2019 Så länge du är bekväm med att skjuta med den så är den utmärkt. 250gr sierra game king är väl beprövad på gris av två lokala gubbar som har varsin sako safari i kalibern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buck Posted December 8, 2019 Author Share Posted December 8, 2019 24 minutes ago sidelock sa: Så länge du är bekväm med att skjuta med den så är den utmärkt. 250gr sierra game king är väl beprövad på gris av två lokala gubbar som har varsin sako safari i kalibern. Tack Ska köpa en låda och prova! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted December 9, 2019 Share Posted December 9, 2019 14 hours ago Buck sa: Låter fint Pipan är 60cm okapad och tänkte låta den vara så Kommer nog dock gängas för broms, man får ju lite stryk av rekylen Går att ladda 338 win mag ganska snällt men ändå med övertygande knuff. Jag kör själv en mild laddning med Norma 204 till Hornady Interbond 225 grain...Vo ca 825 m/s. Ganska snäll att skjuta i min i.o.f ganska bastanta bössa (ca 3,6 kg utan kikare), men det är klart, det märks ju mer än en 308 win när man drar i avtryckaren ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sako_Finnbear Posted December 9, 2019 Share Posted December 9, 2019 Tycker 338WM är en alldeles ypperlig kaliber för ändamålet. Själv kör jag med 375H&H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 Om inte hållen blir så långa så är en 250gr eller 300gr woodleigh väldigt bra kulor i kalibern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holz Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 Ser ut att bli en 338wm i skåpet här också. Tänkte testa 225gr. NF och 185gr. Fox Hunter Classic. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vestjakt Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 Mynningsbroms funkar fint men bara på öppna ytor på pass själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 2 hours ago Holz sa: Ser ut att bli en 338wm i skåpet här också. Tänkte testa 225gr. NF och 185gr. Fox Hunter Classic. Nf kulan har jag också tänkt testa, tror det kan vara riktigt bra i 338wm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holz Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 55 minutes ago karelsk blandning sa: Nf kulan har jag också tänkt testa, tror det kan vara riktigt bra i 338wm. Jo, tänkte också att den borde vara klockren för den kalibern. Får hoppas JB får igång maskinerna snart så de kommer tillbaka på marknaden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinbok Posted December 10, 2019 Share Posted December 10, 2019 210gr nosler partition laddad väldigt snällt skulle jag kört för drevjakt med 338wm. Jag har använt den fabriksladdad och i den bössan jag hade gav det för mycket rekyl, men det var en lätt bössa utan dämpare eller broms. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Christian N Posted December 11, 2019 Popular Post Share Posted December 11, 2019 Min uppfattning är att en 338 win är rätt så mycket för mycket, rekyl, ljud och med fel kula energi bakom viltet. För min del efter en lätt 9,3x62 med 320 grains kulor, en lätt 9,3x74r ds samt en del andra kalibrar 308 win, 6,5x47L, 8x57 samt 7x57r så är jag både nöjdare och mer effektiv med en något mildare kaliber. faktum är att tittar jag på statistiken så var jag bäst med x47L pipan men det handlar också om en hel del tur samt att den pangen passade mig. Vill man anpassa en 338 win till drevjakt tror jag på lätt kula för kalibern och sedan en nedladdad variant för snabbare andra skott och en rakt igenom trevligare pang./C 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Krall Posted December 11, 2019 Share Posted December 11, 2019 Benägen att hålla med. På Kodiak Island är den nära nog optimal (man får se till att ta sig dit nån gång i livet ? ), men här i Sverige aningen overkill. Men nedladdad som sagt... Den är ju ganska flexibel vg handladdning och är en balanserad konstruktion långt ifrån overbore, som sväljer ett brett spektrum av krut och kulvikter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-98 Posted December 11, 2019 Share Posted December 11, 2019 Jag tycker inte att 338 win hoppar speciellt mycket och är trevligare i rekylen än många 300wby, 300 wm etc. Det handlar mycket om en kolv som passar riktigt bra. Få lägger ner tiden och pengarna på att få en studsarkolv måttad så den verklingen passar. Jag har träffat en del tyskar som kör med 338 win eller 338 blaser och 180-215 grains skulor, När jag var på drevjakt i Spanien så körde min jaktvärd med 338 win och 180grain ballistic tip. Min jaktvärd tyckte att de var bra död i en snabbexpanderande och lite grövre kula. Har fällde enligt jaktdagboken 163 klövvilt det året. Lätt att bli avundsjuk Skall du har broms på så skaffa en quattromaxbroms som tar mycket av rekylen. 338wm bränner inte speciellt mycket krut i förhållande till kuldiametern utan är balanserad. Personligen så tycker jag inte om för tunga kulor til kalibern, 308 win är en 150 grains kula bäst och i 3006 kör jag med 165 grains kulor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holz Posted December 11, 2019 Share Posted December 11, 2019 För egen del är det väl primärt som älgklubba jag köpte en 338wm, även om den säkert kommer få följa med på på klassisk blandjakt också. Är nyfiken på, och tilltalas av, den omtalade effekten i viltet och är spänd på hur jag upplever helheten. Även bössan i sig har jag varit nyfiken på att testa ett tag så blir två flugor i en smäll. Kulmässigt är jag även lite nyfiken på hur en lite nedladdad 300gr. Woodleigh RN skulle prestera m.a.p. rekyl, skotteffekt och köttförstöring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted December 12, 2019 Share Posted December 12, 2019 10 hours ago Holz sa: För egen del är det väl primärt som älgklubba jag köpte en 338wm, även om den säkert kommer få följa med på på klassisk blandjakt också. Är nyfiken på, och tilltalas av, den omtalade effekten i viltet och är spänd på hur jag upplever helheten. Även bössan i sig har jag varit nyfiken på att testa ett tag så blir två flugor i en smäll. Kulmässigt är jag även lite nyfiken på hur en lite nedladdad 300gr. Woodleigh RN skulle prestera m.a.p. rekyl, skotteffekt och köttförstöring. Lite tyngre rekyl eller hur man ska förklara men inte värre än något annat, skotteffekten brukar vara väldigt bra på älgarna. Förstås ingen efter kulorna brukar vara något mindre än med en likadan kula som är lättare men man får räkna med genomskott ned 300gr. Jag har fått igen några st av alla jag skjutit och då brukar det vara skott rakt framifrån dom stannat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts