Jump to content

En internationell studsare från Tjeckoslovakien och andra projekt!

Givdul

Recommended Posts

Trevligt ? 

Klart det ska vara 30-06, den har just nu en svacka i popularitet, men det hade 8x57 för några år sedan, som alla höjer till skyarna idag. Jag gillar iofs också 8x57 men 30-06 kommer garanterat att få en renässans i sinom tid. 

Jäkligt fin bössa i vad jag vill påstå en av världens mest allsidiga kaliber.

Tycker faktiskt den är riktigt vacker redan med originalkolven, men kul att du ska göra en egen.

Följer givetvis detta!

54 minutes ago MarkusR sa:

Trevligt ? 

Klart det ska vara 30-06, den har just nu en svacka i popularitet, men det hade 8x57 för några år sedan, som alla höjer till skyarna idag. Jag gillar iofs också 8x57 men 30-06 kommer garanterat att få en renässans i sinom tid. 

Tror absolut att det är så jag med. Det går mode i allt, speciellt i vad som är populärt bland de få intresserade på forum! Snart kommer väl 308 vara helt ute bland nyförsäljning också, den säljer ju idag som 30-06 gjorde på sin tid.

56 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Jäkligt fin bössa i vad jag vill påstå en av världens mest allsidiga kaliber.

Tycker faktiskt den är riktigt vacker redan med originalkolven, men kul att du ska göra en egen.

Följer givetvis detta!

Ja, kolven är inte helt dum även om ena sidan är typiskt blek för dessa studsare. Tidigare ägare har lagt ner lite tid och olja på den tror jag. Den passar bra för de öppna, men kommer bli väl låg och är lite krokig. Gillar att få rekylen mer rakt bakåt.

Det ska bli kul att fixa en fin kolv från grunden. Har följt din tråd med oljeboning och fräschat upp en hel del kolvar nu men helt från grunden har jag inte gjort hittills, men det blir nog mumma!

• Like 1

Vart får du tag på ebenholz, jag har också en hatcher kolv som jag ska börja på snart ?. Så fort den är klar ska jag beställa en till. Trevlig kille den där Cameron.

12 hours ago Ompi sa:

Vart får du tag på ebenholz, jag har också en hatcher kolv som jag ska börja på snart ?. Så fort den är klar ska jag beställa en till. Trevlig kille den där Cameron.

Som Viktor K skrev, eller från någon butik som säljer knivmaterial om det finns någon lämplig bit? Ja, han var trevlig, och när en bit jag valde som andrahandsval försvann gav han förslag på två liknande.

• Thanks 1

5 hours ago Sako_Finnbear sa:

Gillar helt klart "fiddle back" mönstret på träbiten du valde.

Ja, tyckte det var riktigt tjusigt! Tycker nästan lite fiddleback är snyggare än extrem ådring och mönster i en kolv. Ger ett mer ”lagom” intryck men ändå lite liv. Tycker riktningen på fibrerna verkar ligga rätt i kolven, särskilt genom pistolgreppet.

21 minutes ago Givdul sa:

Ja, tyckte det var riktigt tjusigt! Tycker nästan lite fiddleback är snyggare än extrem ådring och mönster i en kolv. Ger ett mer ”lagom” intryck men ändå lite liv. Tycker riktningen på fibrerna verkar ligga rätt i kolven, särskilt genom pistolgreppet.

Håller helt med dig!

Jag hade sådan tur att jag fick en kolv med tydligt fiddleback när jag köpte min SAKO 75 Deluxe 30-06.

Jo ådringen ligger helt perfekt i din träbit.

• 2 weeks later...

Har slängt på Helian på bössan. Mest för att jag var spänd på att se om ringarna för 1” funkar med en 26 mm tub. Det gjorde det, men det var på håret och som tur är tuben något mindre än 26 mm. Siktet sitter som en smäck. Det är tyska 1:an, fast 4 ggr som farsan köpte för länge sedan men aldrig använt. En smidig och liten kikare som jag tänker ska laddas med 220 grainare och vara för kortare håll på storvilt. Riktigt smutt med snabbmontage på kilspåren, bössan blir helt ren och utan klackar och hål när man kör med öppna. Ringarna är riktigt fina och kan rekomenderas.

Satte även dit remmen på bössan. Den kommer från Läderjord och tillverkas av Per Sahlström. Handgjord, läder från Tärnsjö garveri (ligger i kommunen jag bor i), rätt bredd, snygg och framförallt är den bara läder. Det är inte tyg, gummi eller något annat värdelöst på baksidan. Snabb leverans (trots att den tillverkades på beställning) och bra bemötande. Funderar på att köpa fler, är skönt att kunna bära min Winchester 94 takedown rifle från 1898 i rem ibland även om den bärs fint i näven. Remmen kostar lite, men det är väl värt pengarna för mig, som blir besviken när man köper den dyraste och bästa läderremmen i en butik för nästan lika mycket. Den här kommer hålla mitt liv ut, så sett i det perspektivet är det värt det, plus kvalitetskänslan.

429F08A2-AD8E-49C3-9AC0-38C1087423B5.jpeg

2648A36E-B28B-451D-A216-7E7348419882.jpeg

0CA6E20E-BCF0-4FB9-AD47-A7022E4D25B7.jpeg

85D39C56-BC0E-47A4-8A61-21C045E1B2D1.jpeg

• Like 2

Lite salt i såret: jag gillar inte 26 mm sikten i 1" ringar oavsett om siktet ligger under måttet. För att vara en som är så noga som du tycker jag du ska ta upp hålet i ringarna till måttet.

Det enklaste och mest prisvärda sättet att få quick release fästen på en BRNO är Warne ringar: dom är förhållandevis enkla att spänna upp och svarva, dom är billiga i pris, och dom är ganska stadiga (fast kanske inte världens snyggaste)

1 hour ago Dansken sa:

Lite salt i såret: jag gillar inte 26 mm sikten i 1" ringar oavsett om siktet ligger under måttet. För att vara en som är så noga som du tycker jag du ska ta upp hålet i ringarna till måttet.

Det enklaste och mest prisvärda sättet att få quick release fästen på en BRNO är Warne ringar: dom är förhållandevis enkla att spänna upp och svarva, dom är billiga i pris, och dom är ganska stadiga (fast kanske inte världens snyggaste)

Vilka är problemen som kan uppstå? Har läst att förstoringen kan låsas och liknande men denna är ju fast 4. Tror inte heller att kikaren skulle sitta illa och glida i ringarna, den sitter vad jag kan bedöma stadigt och kläms åt runtom.

Funderade innan på Warne men tycker de är fula och dyra för vad man får jämfört med dessa. Skulle det inte funka får det bli sådana, tveksamt om det går att svarva så mycket i de befintliga, men kanske. Det är ganska smäckra ringar. Ska provskjuta och se om de uppstår problem i första hand tänkte jag.

Kul att du bedömer mig som noggrann?

28 minutes ago thjona sa:

Tuben kan klämmas ihop och skapa lite funktionsproblem med fokusering och så.

Jag vet för jag har provat?

Ja det är klart. Jag har kollat funktionen på siktet och fokusering och justeringen fungerar som innan, inget som ser konstigt ut varken inuti eller utanpå. Håller tummarna för att inga glasbitar trillar ut när jag skjuter?. Som sagt är tuben lite underdimensionerad, är nog det som gör det. Med det sagt tar jag era varningar på allvar och uppskattar det. Men eftersom kikaren har ett ringa värde och var ”gratis” för mig så testar jag. Kan inte gå sämre än helsicke. I bästa fall funkar det. Skulle den ändå gå sönder så skaffar jag nog en liten 1-4 eller fast 4 Leupold eller liknande. Det är skönt att en en liten smidig 1”-kikare i arsenalen.

Har monterat de andra två siktena med 30 mm,  gick bra. Är det bra väder imorgon blir det provskjutning!? 
Trevlig helg alla!

• Like 1

Idag var det dags för provskjutning i gropen. En blandad upplevelse av potential och frustration. 

Ammunitionen jag sköt med var Sako Range och Hammerhead 180 gr. Hade en tavla på ca 50 och en på 100. Problemet var att Range inte verkade gå förutsägbart på tavlan alla skott. Det blev sotigt och skitigt som fan på slutstycke och delar av vissa hylsor. Obränt krut i pipan. Men värst av allt var att ca var 5:e skott blev en efterbrännare eller ”hangfire”. Tryckte av, hör upphaket släppa slagstiftet och hör slagstiftet slå fram innan smällen. Blev liksom ”kli-chunk..pang”. Vart kulan for var högst oförutsägbart vissa skott. Slutstycket gick aldrig trögt att stänga eller öppna. Min Teori är att något är vajsing med laddningen i Range-pluggarna så att trycket inte var tillräckligt för att hylsan skulle expandera och täta. Om någon annan har liknande erfarenhet eller teorier är jag tacksam att få ta del av dessa.

Eftersom jag ville kolla om det var bössans fel på något sätt testade jag även Hammerhead. Gick klockrent och satt samlat. Sköt därför in ett sikte med bara Hammerhead. Provade repeterbarheten av ringarna med tre skott och avtagning mellan varje och det verkade fungera utifrån dessa tre skott. Ska givetvis testa igen när jag köpt annan helmantel och mer jaktammo. För nu har jag 5 Hammerhead kvar som jag vill ha tills jag köper mer.

Tyckte ZG:n var snäll att skjuta trots att kolven har lite ”bandyklubbs-stuk” och därmed vill hoppa lite. Kommer säkert vara ännu trevligare men kolven som ska ersätta denna. Fint trycke, matar bra. Som sagt, blandade känslor just nu över att jag inte lyckades skjuta in alla sikten och testa mer utförligt på grund av detta jönseri med vad jag tror är ammon... Men nu har jag ett sikte inskjutet och redo.

C4A50F04-725A-42BC-8062-504A101209D6.jpeg

FDF1F4B3-B1AA-4E0B-99B8-4F825C539DB5.jpeg

E4B4BEEC-5F86-4134-AA25-04F1F983F4D7.jpeg

Kan tillägga att jag tyckte det luktade illa om dessa patroner när man sköt, hylsorna luktade illa och det kändes som att det kom lätta pustar av gas från de skott som inte lirade. Alla skott var inte på detta sätt utan man kan väl säga att det var tre grupper: 1 De som small som de skulle, hylsorna var fina och det genererade en träff i tavlan där de skulle vara.

2. Small som det skulle mer eller mindre, sotig hylsa, blev smutsigt i vapnet, konstig träff.

3. Patroner som genererade efterbrännare, var sotiga, träffen satt flera gånger inte i tavlan ens, antagligen dels för att jag hann röra hårkorset lite men sannolikt mest för att tröffläget var tokfel. Kulorna verkar inte tumla då de som satt i tavlans gav runda hål.

Sako range sotade även i min zg-47, efterbrännare hade jag inte men hylsorna och slutsycket var mer sotig än med annan ammo. Kal 30-06. Lapua trainer är ett säkrare kort, vill du ha riktigt bra precision tror ja du behöver gå upp lite i kulvikt.

• Thanks 1

Jag har kontaktakt Sako och ska lämna tillbaka asken Sako Range så de kan undersöka om något är fel. 

Men vidare till andra delar av projektet! Jag har funderat lite kring rembyglar på nya kolven. Antingen använder jag de befintliga som sitter på den befintliga kolven. Fördelar: behålla en användbar del av originalet, behöver inte skaffa nya, enkla att montera, stål och ser hyfsade ut. 

Alternativen jag funderat på är att skaffa rembygelfästen som fälls ned i kolven och sitter med två skruvar, antingen både fram och bak, eller med en baktill och istället låta smed montera en ring på pipan. Nackdelen med ringen på pipan är ju att det blir dyrare, lär tarva omblånering och att kornrampen måste av och sen återmonteras. Dessutom tycker jag att det är ganska bekvämt med att ha främre fästet på kolven då vapnet kommer lite högre upp när man bär det. Får kanske bli en fråga för när vapnet någon gång (förhoppningsvis långt fram) i tiden behöver en ny pipa. 

En annan fråga är gällande bäddningen, som jag tänkte testa göra själv första gången (ska göra en provomgång på originalkolven innan jag kör på den nya kolven). Vilken bäddmassa rekommenderas? Finns ju många åsikter men jag funderar på att köpa Devcon. 

Jag lurar också lite på om man ska låta smed montera rekylbultar? Eller skita i det, det är frågan. En bäddad 30-06 lär ju kanske inte vara i stort behov av det. 

Får hoppas kolven kommer från "down under", det brinner rätt friskt där...