Hoppa till innehåll

Nu tar vi det kallt...med en viltkyl.


Järven

Recommended Posts

Tycker det ser ut att vara ett vettigt skåp, bättre med ett hyfsat modernt med inbyggd fläkt så luften cirkulerar. Bara att fixa en vettig upphängning så är det färdigt, ta inga hål för ventilation i skåpet bara...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 minutes ago Dansken sa:

Been there… Done that….

Vad ?

Vara sugen på sprit, bo granne med Belsebub eller känna bottenlöst agg mot Tyska Dvärgar  ?  :whistling:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago PeterC sa:

Tycker det ser ut att vara ett vettigt skåp, bättre med ett hyfsat modernt med inbyggd fläkt så luften cirkulerar. Bara att fixa en vettig upphängning så är det färdigt, ta inga hål för ventilation i skåpet bara...

Behöver man inte ventilationen ?

Nästa Viltkyl ska jag nog hitta någon lösning som inte innefattar borrmaskin alls tror jag. :whistling:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har ju gjort dig omaket att sätt i en ventil och rensa ur inkråmet, så varför inte slå till på ett rökaggregat och sätta in i stället. Typ Bradley eller något, då har du ju ett skåp mindre att köra till tippen i alla fall...

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Järven sa:

Behöver man inte ventilationen ?

Nästa Viltkyl ska jag nog hitta någon lösning som inte innefattar borrmaskin alls tror jag. 

Nej, varför skulle man vilja ta in ny fuktig luft kontinuerligt när kylskåpet torkar luften därinne? Den fuktiga luften i ett kylskåp kondenserar på bakre väggen och vattnet rinner ner i dräneringshålet i nedre delen av väggen. Om man då öppnar ett tillflöde av luft så får kompressorn ständigt jobba med att kyla den nya varmare luften som i augusti-september (när man oftast har behov av kyl) är av det fuktigare slaget...

Att ha en fläkt inne i kylskåpet som cirkulerar luften är däremot bra för att få ett jämnt klimat.

 

Edit: Däremot är det av största vikt att man låter slaktkroppen hänga utanför kylen en tid (upp till ett dygn beroende på omgivningens temp) så att den hinner torka ur den mesta fukten samt att det är positivt för mörningsprocessen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago, PeterC said:

Nej, varför skulle man vilja ta in ny fuktig luft kontinuerligt när kylskåpet torkar luften därinne? Den fuktiga luften i ett kylskåp kondenserar på bakre väggen och vattnet rinner ner i dräneringshålet i nedre delen av väggen. Om man då öppnar ett tillflöde av luft så får kompressorn ständigt jobba med att kyla den nya varmare luften som i augusti-september (när man oftast har behov av kyl) är av det fuktigare slaget...

Att ha en fläkt inne i kylskåpet som cirkulerar luften är däremot bra för att få ett jämnt klimat.

 

Edit: Däremot är det av största vikt att man låter slaktkroppen hänga utanför kylen en tid (upp till ett dygn beroende på omgivningens temp) så att den hinner torka ur den mesta fukten samt att det är positivt för mörningsprocessen.

Helt rätt!
Vill man öka på torkningen i skåpet kan man sätta in en liten värmekälla t.ex. en glödlampa så att kompressorn får jobba mer och torkar då luften i skåpet ännu mer. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-01-06 at 16:48 PeterC sa:

Nej, varför skulle man vilja ta in ny fuktig luft kontinuerligt när kylskåpet torkar luften därinne? Den fuktiga luften i ett kylskåp kondenserar på bakre väggen och vattnet rinner ner i dräneringshålet i nedre delen av väggen. Om man då öppnar ett tillflöde av luft så får kompressorn ständigt jobba med att kyla den nya varmare luften som i augusti-september (när man oftast har behov av kyl) är av det fuktigare slaget...

Att ha en fläkt inne i kylskåpet som cirkulerar luften är däremot bra för att få ett jämnt klimat.

 

Edit: Däremot är det av största vikt att man låter slaktkroppen hänga utanför kylen en tid (upp till ett dygn beroende på omgivningens temp) så att den hinner torka ur den mesta fukten samt att det är positivt för mörningsprocessen.

Låter som en plan, då tar jak kanske och skippar ventilation på nästa försök. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nya friska tag.

 

Si så där,  nu är kylskåpsaset förpassat till skämshörnan på Vafab avfallshantering för sista vilan och alla motgångar, gråt och tandagnisslan glömt sedan länge. :whistling:

Nytt skåp ev på ingång, får svar i morgon.

Förmodligen något äldre som det såg ut på bild, vilket förhoppningsvis är bra för det förra gick inte att köra varmare än 8 gader med "duttknappar" att justera temperaturen med.

Dom lite äldre brukar ha vrid-vred och gå att köra något varmare, kanske skulle vara lämpligt om man kunde köra det på ca 15 grader första dygnet ?

Helst skulle jag vilja hitta ett riktigt gammalt Huskvarnakylskåp i bra skick, ni vet ett sådant där med rundade hörn, kassaskåpskänsla och Volvo Amazonhantag i dörren men dom dyker tyvärr inte upp så ofta.

Dom som har dom har kanske förstått hur bra dom är ?

1.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har prata med några jägare som byggt viltkyl och scannat nätet lite ,  verkar som folk inte ha haft några problem med att borra i kylens sidor.........men jag tänker inte chansa med borrmaskinen där en gång till.

Funderar på att borra genomgående med 8.5mm borr och fästa stången med genomgående M8 pendlar i taket i stället, stor bricka och kupolmutter på utsidan.

Är det någon som har koll på om det finns minsta möjlighet att det går kylslingor i taket på ett kylskåp ?

 

1.png

1.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder en stor ölkyl.
Den är gjord för att öppnas och stängas hela tiden och ändå slippa kondens.
Kan verkligen rekomendera en sådan. Den funkar grymt bra. 
Inga hål borrade.
En fullstor glasdörr så man kan se in hela tiden.
Sen finns en inbyggd lysramp på sidan om man vill se bättre.

Mvh John

post-1121-0-42605000-1440053271.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Ijahman sa:

Jag använder en stor ölkyl.
Den är gjord för att öppnas och stängas hela tiden och ändå slippa kondens.
Kan verkligen rekomendera en sådan. Den funkar grymt bra. 
Inga hål borrade.
En fullstor glasdörr så man kan se in hela tiden.
Sen finns en inbyggd lysramp på sidan om man vill se bättre.

Mvh John

post-1121-0-42605000-1440053271.jpg

Har samma! Är grymma!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stången sitter med 

10 minutes ago Järven sa:

Frågan är vart man får tag i en sådan ?

Hur fäste du stången att hänga vilt på ?

Jag använder en rostfri stång som sitter på dessa fästen.

Sen har jag också två genomgående öglor som går genom taket på kylen.
Ytterligare en fördel med dessa är att man kan montera bort kåpor mm.

I dessa öglor kan jag hänga vad jag vill. Till exempel ett djur som är för långt för stången. Jag har hängt en 85-kilos gris där inne. Vat doch tvungen att kapa huvud och klövar först.
En kompis som jobbar med dessa kylar har också ändrat inställningen så jag kan välja mycket större temperatur-spann.
Kan till exempel välja 20 grader första timmarna om jag vill. Och dra ner tempen till 0 om jag skulle vilja.

313632.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Järven sa:

Det var min plan B, limma och fästa stånghållare i kylens insidor med så kort skruv som möjligt.

 

 

2.jpg

Exakt. Använde också korta skruv. Därför valde jag konsoler med 4 hål för bärighetens skull.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att beakta vad gäller öl/läskeblask kylar är att när de ska åter till återvinningen brukar de vilja ha en tusenlapp eller så, då det inte är betalt någon skrotningsavgifter när de levererats ut till företagen som nyttjar dem. Många som blir duktigt irriterade på återvinningsstationen här i Karlskrona när de anställda påtalar detta..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Järven sa:

Nya friska tag.

 

Si så där,  nu är kylskåpsaset förpassat till skämshörnan på Vafab avfallshantering för sista vilan och alla motgångar, gråt och tandagnisslan glömt sedan länge. 

Nytt skåp ev på ingång, får svar i morgon.

Förmodligen något äldre som det såg ut på bild, vilket förhoppningsvis är bra för det förra gick inte att köra varmare än 8 gader med "duttknappar" att justera temperaturen med.

Dom lite äldre brukar ha vrid-vred och gå att köra något varmare, kanske skulle vara lämpligt om man kunde köra det på ca 15 grader första dygnet ?

Helst skulle jag vilja hitta ett riktigt gammalt Huskvarnakylskåp i bra skick, ni vet ett sådant där med rundade hörn, kassaskåpskänsla och Volvo Amazonhantag i dörren men dom dyker tyvärr inte upp så ofta.

Dom som har dom har kanske förstått hur bra dom är ?

1.png

Varför vill du envisas med att hänga in en fuktig djurkropp på en gång i kylen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...