Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag funderar på att pröva mig på silversmycken. Men jag vet inte så mycket om det. Än.. ?

Visst finns det kurser i silversmide, men jag kan inte gå på dom av olika orsaker jag inte råder över.

Jag vill gärna testa med att forma silvertrådar. Vad behöver jag köpa in av ev verktyg? Vilka silvertrådar ska jag köpa för att de ska gå att arbeta med utan det tappar formen efter formningen. Samt att det inte är för hårt så att jag inte kan forma silvret utan specialhantering.

Jag har ingen verkstad eller något så min lilla köksbänk är min arbetsyta till allt 

Med andra ord: Jag behöver goda råd! Här finns allsköns kunskap så någon kan säkert lite om silver.. ?

Posted

Jag vet själv ingenting om silversmide, men min fru håller på lite som hobby. Hon jobbar främst med silverlera, men omformar även kaffeskedar i silver till ringar. Silverlera verkar vara smidigt, lite som modell-lera, och när man väl har format sin ring eller vad man nu ska göra så bränner man med brännare (eller i en liten ugn om man är avancerad). Leran stelnar då och blir rent silver i och med att bindemedlet som gör silvret mjukt förbränns. Sen är det bara att putsa! Det finns nog en hel del på youtube. Det ser riktigt trevligt ut när hon håller på, och jag får ibland lust att prova själv men jag är nog alldeles för klumpig för den sortens finlir. 

Posted
11 hours ago älg sa:

Jag vet själv ingenting om silversmide, men min fru håller på lite som hobby. Hon jobbar främst med silverlera, men omformar även kaffeskedar i silver till ringar. Silverlera verkar vara smidigt, lite som modell-lera, och när man väl har format sin ring eller vad man nu ska göra så bränner man med brännare (eller i en liten ugn om man är avancerad). Leran stelnar då och blir rent silver i och med att bindemedlet som gör silvret mjukt förbränns. Sen är det bara att putsa! Det finns nog en hel del på youtube. Det ser riktigt trevligt ut när hon håller på, och jag får ibland lust att prova själv men jag är nog alldeles för klumpig för den sortens finlir. 

Ja, det kanske man skulle prova... Jag har böjt ett par teskedar, men att få till en ring krävs mer än vad jag klarar just nu..

Posted

Du skulle kanske behöva en same till lärare med tanke på deras smycken som dom tillverkar i silver.

https://www.jokkmokkstenn.se/sv-SE

Otroligt fina hantverk men det är inget som man lär sig i en handvändning. 

Posted
14 hours ago lsjonsson sa:

Du skulle kanske behöva en same till lärare med tanke på deras smycken som dom tillverkar i silver.

https://www.jokkmokkstenn.se/sv-SE

Otroligt fina hantverk men det är inget som man lär sig i en handvändning. 

Ja, det var fint hantverk. ? Jag får nog prova med lite enklare grejer... ?

• Like 1
Posted
39 minutes ago shamani sa:

Ja, det var fint hantverk. ? Jag får nog prova med lite enklare grejer... ?

Ja, det är verkligen fina hantverk! :P:D