Jump to content

Frågor gällande min första studsare. Tikka lsa55

Callebb

Recommended Posts

Hej! Ny medlem på forumet, så jag hoppas ni har överseende för mina dumma frågor. Hopas även jag lagt tråden rätt. 

Jag kommer mestadels att jaga högvilt, under ljusa förhållanden men kanske även endel svin på åtel. 

Precis fått min första studsare (Arvegods) 

Detta är en Tikka lsa 55 i riktigt fint skick. 

Jag gillade dock inte stocken, så jag har precis beställt en GRS Sporter samt en Stalon 108x dämpare. Plastbäddning ska göras på stocken. 

På vapnet satt en riktigt sliten leopold kikare som jag inte gillade alls, riktigt blurrig och dålig att titta i. Denna sitter Monterad i ett vikbar fäste från Stiga. Det är klackar som går in i försänkningar i pipan. 

Igår fick en kikare av en släkting, som är betydligt trevligare att titta i en Schmidt & Bender 1 ¼-4x20 (made in West germany) 

Denna var riktigt trevlig att titta i enligt mig. Men antar att denna endast är lämplig för drevjakt? 

Så nu till några fler frågor. 

jag hade behövt någon typ av fäste för den nya kikaren, Då denna har 30mm i diameter och den gamla har 20mm, vad ska man satsa på där? Går det att köpa någon rail med snabbfäste till? Vad passar? 

Jag tänker eventuellt att jag bör komplettera med en till kikare för vaktjakt, för det känns bättre att ha två kikare och snabbfäste för att kunna ändra än att köra ett allround? Eller tänker jag fel? 

Isåfall vilket sikte får jag mest för pengarna om jag vill ha ett belyst för max 8000kr? 

Mycket frågor, men somsagt jag är novis, så jag hoppas ni har överseende. 

Mvh

Carl 

• Like 1

48 minutes ago Callebb sa:

Hej! Ny medlem på forumet, så jag hoppas ni har överseende för mina dumma frågor. Hopas även jag lagt tråden rätt.

Hej och välkommen hit, hoppas du ska trivas som de flesta brukar göra här ???

Jag kommer mestadels att jaga högvilt, under ljusa förhållanden men kanske även endel svin på åtel. 

Behövs inte så tuffa prylar för det, är åteln dessutom belyst så... 

Precis fått min första studsare (Arvegods) 

Detta är en Tikka lsa 55 i riktigt fint skick. 

Bra grejer ?? Metall och trä rakt igenom ?

Jag gillade dock inte stocken, så jag har precis beställt en GRS Sporter samt en Stalon 108x dämpare. Plastbäddning ska göras på stocken. 

Kvalité och bra prylar. Bra val även där. Det var värre innan GRS och KKC kom ut på marknaden, då hade man i princip bara Mcmillan att välja på av eftermarknadskolvar, men det är en svunnen tid.

På vapnet satt en riktigt sliten leopold kikare som jag inte gillade alls, riktigt blurrig och dålig att titta i. Denna sitter Monterad i ett vikbar fäste från Stiga. Det är klackar som går in i försänkningar i pipan. 

Släng bort hela skiten! 

Igår fick en kikare av en släkting, som är betydligt trevligare att titta i en Schmidt & Bender 1 ¼-4x20 (made in West germany) 

Denna var riktigt trevlig att titta i enligt mig. Men antar att denna endast är lämplig för drevjakt? 

Bra kvalitetskikare. Duger om du har belysning på åteln men ett belyst är att föredra om det blir mycket nattjakt.

Så nu till några fler frågor. 

jag hade behövt någon typ av fäste för den nya kikaren, Då denna har 30mm i diameter och den gamla har 20mm, vad ska man satsa på där? Går det att köpa någon rail med snabbfäste till? Vad passar? 

Kör Sakos Optilock till Tikka  https://www.jakt.se/tikka-ringmount (med en torxnyckel i fickan har du snabbmontage) 

Eller Rusan https://netjakt.se/optik/fasten-fabrikat/rusan-fasten/rusan-30mm-qr-tikka-8mm

Jag tänker eventuellt att jag bör komplettera med en till kikare för vaktjakt, för det känns bättre att ha två kikare och snabbfäste för att kunna ändra än att köra ett allround? Eller tänker jag fel? 

Allround är ALLTID en kompromiss, så givetvis. 

Isåfall vilket sikte får jag mest för pengarna om jag vill ha ett belyst för max 8000kr? 

https://netjakt.se/optik/kikarsikte/delta-optical-titanium-25-10x56-ir-hd-belyst-4a-riktmedel

Som av en händelse så säljer @Mad Mike här på forumet en slik för 5500kr så sparar du 3000kr (kan finansiera två uppsättningar fästen istället). 

Mycket frågor, men somsagt jag är novis, så jag hoppas ni har överseende. 

Mvh

Carl 

Mvh Joacim 

• Like 1

S&B-kikaren blir nog utmärkt för klövvilt under dagtid om vi pratar om drev och skogsmark. Ett alternativ är att köpa till ett pard nv007 för åtel.

5 hours ago Joacim sa:

Hej och välkommen hit, hoppas du ska trivas som de flesta brukar göra här ???

Tack som fan för att du svarat så snällt på mina frågor! ?

5 hours ago Joacim sa:

Behövs inte så tuffa prylar för det, är åteln dessutom belyst så... 

Bra grejer ?? Metall och trä rakt igenom ?

Kvalité och bra prylar. Bra val även där. Det var värre innan GRS och KKC kom ut på marknaden, då hade man i princip bara Mcmillan att välja på av eftermarknadskolvar, men det är en svunnen tid.

Släng bort hela skiten! 

Bra kvalitetskikare. Duger om du har belysning på åteln men ett belyst är att föredra om det blir mycket nattjakt.

Kör Sakos Optilock till Tikka  https://www.jakt.se/tikka-ringmount (med en torxnyckel i fickan har du snabbmontage) 

Du har inte nån aning om det finns nån raillösning som passar på studsaren? Tänker att det borde bli mer korrekt med exakt montering när man byter kikare? Eller finns ej detta på marknaden? 

Jag kankse är helt du nu men köper jag en till kikare ock skjuter in båda, då kan jag väl byta utan att skjuta in varje gång? Känns som det är lättare att setta den exakt rätt på etän railskena och att det inte sliter lika mycket isåfall på skårorna. 

5 hours ago Joacim sa:

Eller Rusan https://netjakt.se/optik/fasten-fabrikat/rusan-fasten/rusan-30mm-qr-tikka-8mm

Allround är ALLTID en kompromiss, så givetvis. 

https://netjakt.se/optik/kikarsikte/delta-optical-titanium-25-10x56-ir-hd-belyst-4a-riktmedel

Som av en händelse så säljer @Mad Mike här på forumet en slik för 5500kr så sparar du 3000kr (kan finansiera två uppsättningar fästen istället). 

Detta kan absolut vara intressant! Men detta är en bra kikare? Får jag en suddigare bild i denna än i min S&B? 

5 hours ago Joacim sa:

Mvh Joacim 

Tack! Kom på ytterligare en fråga, kanske ska slänga benstöd under studsare, finns det nån rail för detta som passar min stock? 

5 hours ago sidelock sa:

S&B-kikaren blir nog utmärkt för klövvilt under dagtid om vi pratar om drev och skogsmark. Ett alternativ är att köpa till ett pard nv007 för åtel.

Ser ju ut som att den nattkikaren inte säljs längre? Men tack för tipset låter vettigt ?