Popular Post BollnäsViktor Posted February 8, 2020 Popular Post Posted February 8, 2020 2020 Kör igång en ny Vilvårdstråd för detta år! Vad har forumfolket för viltvårds planer iår? Själv ska jag börja med att sätta ut nya saltstenar imorgon och passa på att ta hem alla kameror för lite upptining ☺️ Så fort våren kommer fortsätter jag med Viltåkern (utökar) med några hundra kvadrat, mkt sten och stubbar gör att det tar sin lilla tid. Även fast man får låna stor grävarn ? Tanken är även iår att så havre, men funderar på att kanske så klöver i kanterna eller nån fin viltblandning. Har en kallkälla en liten bit ifrån viltåkern som jag funderar på om man inte skulle *rensa ur lite* när man endå har grävarn uppe. Ös på med era viltvårds åtgärder! Alltid kul att följa andra, stora som små projekt 3 Quote
lindgren Posted February 9, 2020 Posted February 9, 2020 Jag fortsätter med gerilla trädplantering enligt rase. Ska du inte bygga en liten damm? 1 Quote
BollnäsViktor Posted February 9, 2020 Author Posted February 9, 2020 9 hours ago lindgren sa: Jag fortsätter med gerilla trädplantering enligt rase. Ska du inte bygga en liten damm? Att gräva damm kräver pappersjobb och dylikt ? *rensa ur lite* är bättre ?? 1 Quote
kkjon Posted February 10, 2020 Posted February 10, 2020 Förutom det vanliga (saltstenar,ensilage i överflöd och några ha höstraps) så ska även jag ge mig på lite gerillaplantering av tall. Mest bara för att. 2 Quote
Popular Post Christian N Posted February 10, 2020 Popular Post Posted February 10, 2020 Vi har en gammal inäga på hemmagården jag tänkte/har tidigare tänkt odla upp. kör ur en stor säck majs nu i dagarna så grisarna får börja bearbeta den, ett par saltstenar, Lite annat allmänt plock främst av taggtråd, håller på att odla upp apel plantor, inväntar att det blir rea på frukt träd på netto för att då handla på mig ett litet gäng. /C 4 Quote
Popular Post Johan1986 Posted February 12, 2020 Popular Post Posted February 12, 2020 Har satt ner 40-talet vinbärssticklingar i en pall krage, hoppas dessa rotar sig bra. Årets skörd av blodboksollon med frön ligger till sig i en jordhög, snart läge att stoppa fröna i något lämpligare. Hade även cirka 5dl med rensade bokfrön som skulle sås. Men dessa kom till nytta för småfåglarna istället. Har bara mig själv att skylla. Sen står det en fläder och ett mindre träd av okänd sort som jag tänkte plantera ut på lämpligt ställe. Upptäckte att Södra har både viltsäck och bärsäck a 125 plantor i sortimentet till vad jag bedömer som hyffsat pris. 3 Quote
Popular Post lasse_c Posted April 8, 2020 Popular Post Posted April 8, 2020 Fick Södras bärsäck i morse och har alltså planterat 25 fläder, 25 havtorn, 25 plommon, 25 fågelbär och, gissa hur många?, vildpäron. 5 Quote
Galne Posted April 8, 2020 Posted April 8, 2020 1 hour ago lasse_c sa: Fick Södras bärsäck i morse och har alltså planterat 25 fläder, 25 havtorn, 25 plommon, 25 fågelbär och, gissa hur många?, vildpäron. 25!! 1 Quote
Johan1986 Posted April 8, 2020 Posted April 8, 2020 Tyvärr verkar det svårt att få tag på vilt och bärsäcken om man inte är medlem och har tillgång till beställningstjänsten. Skickade mail i förra veckan, ska ge mig på att ringa igen imorgon. 1 Quote
lasse_c Posted April 8, 2020 Posted April 8, 2020 Tycker de borde kunna sälja ändå. Den som är intresserad är ju presumtiv medlem. Quote
Johan1986 Posted April 14, 2020 Posted April 14, 2020 Fick svar från Södra. Det var inga bekymmer alls, och leveranstiden var för tillfället ca 2 veckor. 2 Quote
Popular Post Ivan Posted May 7, 2020 Popular Post Posted May 7, 2020 Jag kör några remsor med viltåkrar, här en bild framför gården. Gäller att skapa mosaiklandskapet.Fältfågel trivs här Nytt för i år för mig är durra, annars kör jag hirs och div viltblandningar 6 Quote
Droggot Posted June 3, 2020 Posted June 3, 2020 På 2020-05-07 at 21:24 Ivan sa: Jag kör några remsor med viltåkrar, här en bild framför gården. Gäller att skapa mosaiklandskapet.Fältfågel trivs här Nytt för i år för mig är durra, annars kör jag hirs och div viltblandningar Det där var riktigt seriöst inga halv messyrer där inte!! 1 Quote
Johan1986 Posted February 23, 2021 Posted February 23, 2021 På 2020-05-07 at 21:24 Ivan sa: Jag kör några remsor med viltåkrar, här en bild framför gården. Gäller att skapa mosaiklandskapet.Fältfågel trivs här Nytt för i år för mig är durra, annars kör jag hirs och div viltblandningar Våren nalkas! Hur funkade durra och var i landet odlades den? Quote
Ivan Posted March 2, 2021 Posted March 2, 2021 På 2021-02-23 at 16:51 Johan1986 sa: Våren nalkas! Hur funkade durra och var i landet odlades den? Gotland, skippar durra ingen succé 1 Quote
alias Posted July 4, 2023 Posted July 4, 2023 @Johan1986 & @lasse_c: Ni som testade Södras viltsäckar 2020, hur ser det ut med överlevnad och växtkraft på dessa plantor så här några säsonger senare? MVH Alias Quote
Johan1986 Posted July 4, 2023 Posted July 4, 2023 Jag fick aldrig några viltsäckar! Jagade södra ett par gånger, kom till någon som gick på föräldraledighet och sen vart det för sent. Vill minnas att jag hade någon kontakt under sent 2020 tidigt 2021, men då var det ju mitt under coronan så då var det leveransproblem. oavsett så har vi satt sticklingar av befintligt istället, med varierat resultat. Samt satsar på viltåkrar istället. 1 Quote
alias Posted July 4, 2023 Posted July 4, 2023 7 minutes ago Johan1986 sa: Jag fick aldrig några viltsäckar! Jagade södra ett par gånger, kom till någon som gick på föräldraledighet och sen vart det för sent. Vill minnas att jag hade någon kontakt under sent 2020 tidigt 2021, men då var det ju mitt under coronan så då var det leveransproblem. oavsett så har vi satt sticklingar av befintligt istället, med varierat resultat. Samt satsar på viltåkrar istället. Ok. Alltid tråkigt när det strular med leveranser. MVH Alias Quote
lasse_c Posted July 5, 2023 Posted July 5, 2023 Plommon och päron gick till sig ganska ok. Några fågelbär klarade sig också. Fläder och havtorn gick ut helt. Nu skyller jag inte detta på levererat material utan på bristande vård efter plantering. En kompis fick några plantor fläder och havtorn och de tog sig... Jag tror att hade jag satt plantorna i mindre konkurrensutsatt läge, vattnat lite osv, så hade jag lyckats bättre. Nu satte jag i bryn och åkerkanter så hallon och högt gräs tog över. Har väl kanske 10 var kvar av päron, plommon och fågelbär som lever och kan bli träd vad det lider. 1 Quote
Recommended Posts