Hoppa till innehåll

Vapengarderob


Per_B

Recommended Posts

Hej!

Tänker uppdatera min vapengarderob till något mer modernt och användbart. Har ni några förslag eller kommentarer kring hur jag skall tänka? Har lagt in mina egna tankar och funderingar om fruns och mina vapen och vad jag skulle vilja köpa längst ned. Jag har tänkt jaga rådjur och duva mest, kanske kan bli älg och vildsvin också någon gång. Vapnen är efter pappa och svärfar allihop. Pengamässigt tänker jag billigt men ändå ok bruksbössor.

Licenser på mig:

1. 9,3x57 - Huskvarna modell 46 från 1935, öppna sikten......................Lär aldrig skjuta med den här känns det som, inget kikarsikte...känns inte bra. Skrotas.   

2. 6,5x55 - Huskvarna modell 1640 från 1962 med kikarsikte.............. Mycket otäck rekyl, kan egentligen inte skjuta med den pga det. Bygga om (bakkappa+ljuddämpare, ny kolv?) eller skrotas?

3. .30-30 Winchester modell 94 från 1955, öppna sikten...................... Skoj för all del, men jakt, tror inte det. Går i princip inte med kikarsikte för hylsorna kastas rakt upp! Behålla? Säljas? Oklart.

4. .22WM Winchester modell 9422 M från 1974 med kikarsikte.......... Kul att skjuta på måltavla med, men jakt klass 3...tja kanske? Behålla.

5. 12/70 Hagelgevär FN (Browning Double Auto).................................. Inte så roligt att ladda den tycker jag...man får ju liksom slå in patronerna...väldigt mekaniskt alltihop. Säljas?

 

Licenser på frun:

1. 9,3x62 - Huskvarna modell 1640 (tror jag) från 1954, fäste för kikarsikte...... Ingen bakkappa alls, bara ren träkolv, tror inte den är rolig att skjuta med...skrotas?

2. 12/70 -.222Rem - Tikka M77 Kombi med Aimpoint 5000 på.......................... En trevlig bössa men jag vågar inte jaga rådjur med den. För lite av allt liksom...särskilt för lite kulor. Sälja?

3. .22 LR - Anschutz modell 1416 med kikarsikte............................................... Riktigt trevlig bössa! Behålla!

4. 12/65 -  Sauer & Sohn side by side.................................................................. Fin bössa men opraktiskt med 12/65. Finns mycket lite ammunition att välja på, men den är charmig, behålla.

 

 Bössa jag skulle vilja köpa, jag tycker den verkar bra:

VAPENPAKET med Winchester XPR 308W ADJ. Fabriksgängad 14x1. Justerbar kolvkam. Monterat med Sabre Ambassador 2,5-10x50 belyst kikarsikte och Triton 42 ljuddämpare. 12995kr. 

 

Vapentyp jag skulle vilja ha:

Hagelbock, men jag vet inte vilken..... max 12 000 kr. Begagnad kanske.

 

Tacksam för input!

Med Vänliga Hälsningar 

Per

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago, Christian N said:

Per du behöver en grundläggande utbildning i vad som är i grunden kvalitativa vapen o vad som är modernt CNC fräst och mim gjutet tjafs,

därefter kan du besparas vissa utgifter och drabbas av andra.

vänligen Christian 

..... modernt CNC fräst tjafs  = vafalls ;)

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, mycket på en gång,men: 46:an och 1640 är gamla trotjänare som egentligen inte ska behöva försvaras. Dom är säljbara, men det finns fortfarande såpass många och den lite omoderna konstruktionen drar ju ned priserna. Så förvänta dig inga jättesummor. 

En pre -64 Winchester 1894 är en klassiker. Lösningen på sikte är antingen öppna, diopter eller någon form av scoutmontage. Det sistnämnda kräver iofs ingrepp som sabbar värdet om vapnet i övrigt är orört. Vill du inte ha kvar den finns det folk som söker sådana.

9422 behåller du om den skjuter bra! Perfekt för kråkor, skator, grävlingar, trutar, gäss etc. I princip allt som inte är rådjur och storvilt. Smidigare pang är svårt att hitta om du frågar mig...

Browning double: En klassiker. Lär dig leva med laddgluggen eller byt till en Auto 5. 

Frugans: 1640 är samma som ovan. Tikka m77 har jag noll erfarenhet av, så den lämnar jag utan kommentarer. Anshutzen tänkte du/ni behålla (bra!). Sauern går att brotscha upp till 12/70 om det känns som ett problem, men det finns vettiga plugg att köpa som passar, man får bara leta lite.

Vad gäller det vapen du vill ha så har jag ärligt talat inte ens en åsikt, men så är jag generellt tveksamt inställd till nyproduktion av vapen... 

/Patrik

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för alla svar! Tack Patrik L för din grundliga genomgång av min något jobbiga fråga! Trevligt att du gillar 9422, den är helt klart smidig och rolig! Skall testa den i inskjutningsbänk och kolla precisionen. Skjuter den bra så kan jag uppgradera kikarsiktet och ha en fin jakt bössa då med andra ord! Jag skal fundera vidare ang. min win. mod 94, var ett tag sedan jag sköt med den.

/Per

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Dansken! Är faktiskt lite sugen på att bygga om 6,5x55an, är ju lite nostalgiskt eftersom den var pappas också. Skall kolla upp Boyds kolv som du skriver om.

 

Mvh / Per

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt med dansken, det är en gedigen grundarsenal ni har, 9,3x57 kan som han säger bli en bra vakbössa, men den kan precis lika gärna bli en drevbössa om man klämmer dit ett aimpoint micro så ni har alla möjligheter.

Sauern kan som nämnts öppnas till 12/70, men behöver ni patroner i 12/65 så har jag hyfsad koll på utbudet då jag rekognoscerat terrängen rätt noga under väntetiden på ny licens.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket Sidelock! 

Klart sugen på att behålla SbS 12/65 an som den är. Kan bli fint att skjuta duvor med tänker jag. Trevligt med tidsenlig ammunition tänker jag. Detta har jag hittat so far:  

- Eley Grand Prix Traditional12/65

- Eley Impax Traditional 12/65 

Gillar att de är 65 mm och inte 67,5 mm även om jag antar att det kan funka också. Tänker US 7 eller kanske US 6 till duvorna.

Vet dock inte var jag skall köpa dem!

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Susegården har hull 3crowns och imperial game om du tycker det är inom räckhåll.

Annars ring kjells vapen i götene, de tillhör jaguargruppen och borde kunna ta in gamebore regal, pure gold eller hi bird från torsbo.

JG jakt i partille har NSI old english. För grövre hagel har de även winchester ranger us4 12/67.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dubbel auton var " the shait "   när reglerna var 1+1 patroner , tredje skottet fick man iväg i en grisblink 

Samma konstruktör som Brownings Speedload funktion på Auto 5 :an  ( kom 1953 ) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok Tackar! Tror du att jag kan lyckas ta reda på när min FN Browning Double Auto tillverkades? Jag har ju serienummer så klart men det kanske behövs mer eller kanske är det omöjligt?

Alltid kul att veta precis hur gamla vapnen är tycker jag.

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Per_B sa:

Ok Tackar! Tror du att jag kan lyckas ta reda på när min FN Browning Double Auto tillverkades? Jag har ju serienummer så klart men det kanske behövs mer eller kanske är det omöjligt?

Alltid kul att veta precis hur gamla vapnen är tycker jag.

 

 

 

Kolla runt på shotgunworld.com 

https://www.shotgunworld.com/bbs/viewtopic.php?f=53&t=68706

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visade sig att min Sauer & Sohn var en 12/70! från1952. Den har eklövstämpel, örn med N under och dubbla S på ett U. Oklart för mig vad detta betyder men från Juli 52 i alla fall. Praktiskt med 12/70 fast lite synd också kanske, lite cool med 12/65 :)

 

Per

 

1231110283_SbSSauerSohn.thumb.jpg.9f10ea18e00e62d42f9f78fc0f67cac9.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dansken har ju egentligen redan sagt det, men ta det lugnt!! 

1600bössorna i 6,5 och 9,3 är alldeles utmärkta vapen med lite pyssel och omsorg. Snickra om kolv och montera bakkappa är inte raketforskning, det gör dem väldigt mycket snällare att skjuta. 

9,3x57an är jag personligen lite mer tveksam till, mycket trevlig kaliber men att få den borrad och gängad för kikarmontage kostar mycket mer än bössan är värd. 

Kombin är en utmärkt småviltbössa. 

Hagelbössorna är ju bara att skjuta och njuta ?

Paketet du hänvisar till är rätt trist, för att uttrycka sig försiktigt... 

Köp hellre ett bra kikarsikte för pengarna 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...