Jump to content

Roligaste typ av jakt?

Gustav III
 Share

Recommended Posts

Jakt är väl roligt, vilken form det än är. Men mest spännande är ansmygning av en kurrande ringduva som sitter i en tät gran. Det säjs att en duva har ett öga på varje fjäder. Jag kan intyga att det stämmer. Först ansmygningen och sen att hitt en lucka i grenarna att få en 6m/m LFB att komma igenom. Man lyckas väl bara var tionde försök. Det är enklare att smyga på tjäder, den har ju "blinda" sekunder vid varje stråf den låter höra.        

• 8 months later...

Minkjakt på holmarna det är den bästa jakten. Man åker båt mellan dom små öarna o släpper en terrier osv som jagar upp minken ur hålen. Det som e det trevliga är att det är socialt man står o pratar med varandra. Och det är full fart hela tiden ! Som grytjakt fast bättre ?

All jakt har sin charm, men vissa etsar sig fast lite mer än andra.  

Men busjakt med några få deltagare och egen hund är nog det som slår högst. Tyvärr är det alldeles för sällan det blir av just nu iaf. Tyvärr ska det vara så jäkla upp styrt på många ställen idag så det finns inte möjlighet till annat. 

Annars är fågeljakt över bulvaner roligt, svartfågel, duva eller gäss. Extremt häftigt att locka ner en flock kanadagäss som kupar vingarna och går rakt in för landning. 

Smygjakt efter hjort och rådjur håller jag även det högt, tyvärr har jag inga marker idag som jag har möjlighet att strosa runt i. Sitta still är inte min grej och mycket häftigare upplevelse att smyga sig in mot ett skottläge!

Drevjakt är också väldigt kul och spännande, man vet inte riktigt vad som ska komma och var. Man måste vara på sin vakt hela tiden! 

Jakt med drivande/stötande hund är också svin kul, som hundförare. Delad glädje dubbel glädje. Har en alpländare själv och varje gång det skjuts något för han blir man lika glad! 

Ber att få citera Leif GW Persson: "De flesta riktiga jägare är ensamjägare" :cool: 

Jag håller inte alls med om att ALL jakt är rolig - tvärtom. Detta är väldig personligt, helt klart. Sen är det som så att OM man nu ska jaga med andra så är det bra om det är vettiga personer - annars blir det väldigt tråkigt. Men det är ju rätt självklart.

Föredrar själv ensamjakt utan hund. Smyg- och vakjakt. Kunna rå mig själv och fatta mina egna beslut. Gå dit jag vill, när jag vill. Dricka kaffe och filosofera. Det kunde säkert vara kul att jaga med trädskällare men jag tror inte det är realistiskt att varken komma norrut för att bedriva detta, eller att skaffa en jakthund i detta jordelivet.

Jag vill jaga själv och överlista viltet utan hjälp av en hund. Anledningen till att man började jaga med hund en gång i tiden måste ha varit för att det är mer effektivt än utan; alltså en ren fråga om överlevnad. Då jag inte jagar för att överleva så behöver jag heller inte få upp framgångsfrekvensen så mycket som möjligt och klarar mig därför utmärkt utan hund.

Vakjakt på bock i augusti är en favorit. Vak- och lockjakt på räv. Det är ungefär det jag behöver för att må bra. Lugn och ro. Inte en massa tjat och nötter som måste prata på radion. Storjakter på gods med middagar och femtielva vinsorter och gapskrattande hyenor får ni gärna behålla för er själva också.

Det enda jag önskar är mer egentid för att kunna njuta ensam i skogen. Det är lite dåligt med den varan för tillfället med grabb på 2 år och 9 månader hemma.

• Like 2

Hundjakt i mindre sällskap heller helt själv.

Har hund på injagning så man har gått  en del själv utan radio och tjafs. Det är underbart kanske inte super effektivt men rofyllt!

//Danielj

• Thanks 1

Whatever floats your boat mate. ????????

Vaka räv kan vara spännande som fan också! Första vakräven för säsongen kan göra en darrig. 

Eller sitta på pyrschen och se medaljbocken komma och gå sakta in inom skotthåll. Sitta länge och vara vänta, kan få den mest luttrade att bli skakis. 

Hundjakt ensam eller små sällskap och smyg/vakjakt där alla mina förmågor testas är roligast. Läsa vind och terräng, överlista viltet, smyga tyst. Jävligt kul.