danielj Posted June 9, 2020 Posted June 9, 2020 6 minutes ago Gearhead sa: Jo jag vet att vid första licensansökan görs det en bakgrundskoll och det här i Jamtland kan det ta en månad eller längre innan man får sin licens, förutsatt att man bedöms lämplig. Anledningen till att jag frågar är just för att om butiken då sen ska göra en bakgrundskontroll när man köper vapnet så blir det dels lite dubbelarbete eftersom polisen har ju just gjort en för licensens del och sedan som jag ser det kanske halva jakten går innan man får sitt vapen på grund av handläggningstiderna. Om du skall köpa ett vapen så söker du ju licensen på det vapnet?! Så ja om du inte har ansökt om ett inköps tillstånd så kommer du inte få med dig vapnet hem. Om det inte är första så behövs ingen bakgrundskoll men däremot tar ju licensprocessen ganska lång tid. Jag är inte säker på vad du menar, så jag kanske missförstår din fråga totalt! Efter ev. prov görs ingen bakgrundskoll utan du får bara ett jägarexamen bevis! //Danielj //Danielj Quote
Gearhead Posted June 9, 2020 Author Posted June 9, 2020 1 hour ago danielj sa: Om du skall köpa ett vapen så söker du ju licensen på det vapnet?! Så ja om du inte har ansökt om ett inköps tillstånd så kommer du inte få med dig vapnet hem. Om det inte är första så behövs ingen bakgrundskoll men däremot tar ju licensprocessen ganska lång tid. Jag är inte säker på vad du menar, så jag kanske missförstår din fråga totalt! Efter ev. prov görs ingen bakgrundskoll utan du får bara ett jägarexamen bevis! //Danielj //Danielj Det var det jag ville veta. ^^ Har väl sett på lite för många amerikanska filmer där de gör bakgrundskontroll så fort du köper ett vapen. Men där har de ju lite andra regler än här. Sen jobbar jag även i en sportbutik där vi säljer jaktvapen med (jag tillhör verkstaden) och hör lite då och då dem från jaktavdelningen säga att de ska lämna ut vapnet. Men antar att det mest är att vi har visningsex i butik och att vapnet i fråga beställs och kommer med leveranserna i delat skick. Quote
älg Posted June 10, 2020 Posted June 10, 2020 Det vanligaste är att du går till handlaren och ser ut en bössa som du vill köpa. Sen söker du licens på just den bössan. Här brukar handlaren hjälpa till. Du betalar bössan och får sen vänta de veckor det tar att få licens, men när den väl har kommit så knallar du tillbaka till handlaren och hämtar bössan. Det är väl det de menar med att "lämna ut" vapnet. 1 Quote
Recommended Posts