Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vad tror ni, kan den vara ok fast den är så billig? Aldrig haft en avståndsmätare men vore roligt och bra tror jag. 

image.png.cbb2f185588ad67f92bb890ec96902d1.png

Posted

Det som hade fått mig att avstå är avsaknad av ip-klassning (åtminstone enligt deras hemsida). Tänk på att den kommer antingen vara i en yttre ficka där den utsätts för väder eller i en innerficka där den utsätts för kondens. Kollar man på widforss har de ju en ipx7-klassad bushnell för 1595:-. Sen om den är dubbelt så bra för att den nästan är dubbelt så dyr låter jag vara osagt. Det jag har lärt mig genom åren är att inom det mesta man handlar finns det en liten regel med några få undantag. Billigast är billigast av en anledning. Går man upp ett snäpp och lägger sig på snäppet över insteg brukar man få mycket pang för pengarna. Vill man sedan gå några snäpp till brukar regeln vara "lite bättre - mycket dyrare".

• Thanks 1
Posted

Tack för inputen Juniper. Låter ju vettigt att ha vattentätt. Vad tror du om avståndsmätare överhuvudtaget, är det användbart? Tänker på rådjursjakt med kula.

Posted

Det är ett bra hjälpmedel, särskilt vid kombon: relativt små mål-hyfsad förstoring- dåligt ljus är det lätt att missbedöma avstånd och ta skott på längre håll än man borde.

• Thanks 1
Posted

Jag har en enkel avståndsmätare från Hylte (Genzo) som nog är ungefär i samma prisklass som den som TS länkar till.  Min mäter helt OK men optiken är som en kikare man fått i en tuggummiautomat.

Jag brukar ha med den ut på pass och mäta ut lite riktpunkter med max skjutavstånd. Till det funkar den alldeles utmärkt, men den ersätter inte på något sätt en handkikare.

• Like 2
Posted

Ok, Redtop, tackar. Mäta ut skjutavstånd från ett pass är ju onekligen perfekt!

Posted

Jag har en bushnell, minns inte modell, har för mig att den kostade runt 1500 ny. Optiken är vad man kan förvänta sig, rätt dålig. I dagsljus är den OK. Den funkar dåligt när det börjar skymma och inte alls när det blir något mörkare. Om jag höll på med kikarjakt mer seriöst så hade jag köpt en Kahles kikare med avståndsmätare men det är 10k dyrare. 

Posted
1 hour ago redtop sa:

Jag har en enkel avståndsmätare från Hylte (Genzo) som nog är ungefär i samma prisklass som den som TS länkar till.  Min mäter helt OK men optiken är som en kikare man fått i en tuggummiautomat.

Jag brukar ha med den ut på pass och mäta ut lite riktpunkter med max skjutavstånd. Till det funkar den alldeles utmärkt, men den ersätter inte på något sätt en handkikare.

Har samma mätare och kör enligt samma princip. Mäter ut ett antal riktpunkter medan ljuset är med mig, så vet jag vad jag ska förhålla mig till när mörkret faller och optiken på avståndsmätaren ger upp. 

• Like 2
Posted

Kör med biltemas å som allt annat får man vad man betalar för. 

Optiken är kass vid minsta dåligt ljus/taskig kontrast. Som ovan använder jag den mest i dagsljus för att mäta när jag fixar pass... upplever att den.är hyggligt exakt

M

• Like 1
Posted

Har en från Kjell&co, var någon utförsäljning för några år sedan, men ordinarie pris var nog ungefär som ovan och som övriga säger så är optiken kass, men mätningen fungerar. Min ligger dock i sitt fodral sen något år tillbaka. Jag upptäckte att man rätt lätt kan ta upp en satellitbild på de flesta jaktappar/kartsidor och mäta avstånd till punkter med sisådär 5% felmarginal. Jag har alltid mobilen med mig ändå, så varför bära på en sak till?

Hade jag sysselsatt mig med lite mer avancerat skytte på varierande håll så hade det nog varit en annan sak, men nu sätter man sig på pass tar ut avståndet till några punkter och sen sitter man ju vanligtvis rätt nöjd.

Dom gånger jag är ute och smyger så är avstånden vanligtvis så korta så det är sak samma. Känns det långt är det oftast för långt och då kan man gott röra sig närmare.

Vill du ha en och prova, så köp en, du kanske tycker att det är det bästa sen skivat bröd, men var beredd på att du kanske kommer till andra insikter.

/Patrik

• Like 1
Posted

Tusen tack för input. Tror att jag mest kommer att använda den när jag skall skjuta rådjur på fälten. Tänker att det kan vara svårt att avgöra avstånd där ute på fältet utan några fasa punkter att hålla sig till. Men tror eg som ni säger att så värst nödvändigt är det säkert inte! Men om en relativt billig mätare gör jobbet så tror jag att jag slår till... Men ett snäpp kan man ju hoppa upp...kanske den här..

image.thumb.png.8b8999646b2bd303973110316dc91f9e.png

• 2 weeks later...
Posted

Jag har haft en Leopold för några tusenlappar. Den mäter ut till 600 y om förhållandena är perfekta, vilket de sällan är. Varit ok på älgjakt men så där på toppfågeljakt. Funkat men inte mer. Köpte en Leica i höstas och ångrar inte de tusenlapparna en sekund. Nu har jag en helt grym avständsmätare för många, många år. Bättre att spara några månader. Blir billigare i längden och mäter bättre.

• Like 2
Posted

Ok! Japp den här verkar riktigt nice, fast den kostar ju en del...

image.thumb.png.508e0b6271001dff78c08fbd88e4fc4a.png

Posted

Kostar några tusingar mer men å andra sidan tror jag att du blir nöjd. Spara ett tag och skjut på säkra avstånd under tiden. Det viktigaste är ju inte att fälla vilt varje gång man är ute ?️

• Like 1
  • 11 months later...
Posted

Hej letar efter en mindre avståndsmätare att ha i fickan. Dum som jag var sålde jag min zeiss och köpte en handkikare med avståndsmätare. Känns lite overkill med handkikare när man jagar med 22an men ack så viktigt att veta avståndet innan man kastar iväg potatisen.

Vill ha en som mäter från 10m, då den ska användas till pcp skytte med. 

Kan man få någon som funkar i de lägre segmentet? Som mäter bra? 

S

• Like 1
Posted
18 minutes ago josc72 sa:

Clas Ohlson har billiga för skytte med 22:a. Mäter med en grym noggrannhet ut till 50 meter vid fösta mätningen.... 

Screenshot_20210323-172756_Samsung Internet.jpg

Problemt är att jag får använda den tre gånger och då hinner jag tappa bort mig.

• Haha 1
Posted
15 hours ago hs_merkel sa:

Problemt är att jag får använda den tre gånger och då hinner jag tappa bort mig.

Då har Klas ohlson ett tillbehör som hjälper till vid multipla mätningar ?

Screenshot_20210324-085813_Samsung Internet.jpg

• Haha 1
Posted

Skämt å sido, jag hade gått på en Vortex och mätt ut till 1000 meter. De är lite dyrare (2800 kr) och lite större än tex Leica men ger massor för pengarna. 1000 meter räcker ju för de flesta. De är råa men riktigt bra och har grymma garantier. Helt klart värt någon tusenlapp istället för att köpa någon skit för 900 kr. Man blir bara förbannad...