Jump to content

Vilken hund ska man ha?

Gustav III

Recommended Posts

Ifall ni bott i en fjällstuga året runt och levde på vad ni jagade, och ni ville ha en hund som kunde jaga det mesta (allt från fåglar till kaniner till rådjur), vad hade ni valt för hundras? Jag har själv tittat på korthårig Vorsteh, men jag är lite orolig över att den är för mycket "velcro" (kan inte vara ensam, följer efter en överallt o.s.v.). Jag vill ha en bra kompis, absolut, men helst någon med lite tuffare psyke som inte skriker för att han får leka själv ibland.

Jämthund? Tysk jaktterrier? Kleine Munsterlander? Laika?

Finns det kanin och rådjur på fjället?

Tror det blir svårt klar sig med en hund till all jakt.

Du får nog fundera vilken jakt du bedriver mestadels och sen välja hund efter det.

3 hours ago, karelsk blandning said:

Finns det kanin och rådjur på fjället?

Tror det blir svårt klar sig med en hund till all jakt.

Du får nog fundera vilken jakt du bedriver mestadels och sen välja hund efter det.

Nej, men får ta bilen till skogen ibland. Jag orkar bara med en hund, så skulle vilja ha en som kan göra allt. Funderar starkt på en Laika eller en Tysk jaktterrier.

6 hours ago Gustav III sa:

Ifall ni bott i en fjällstuga året runt och levde på vad ni jagade, och ni ville ha en hund som kunde jaga det mesta (allt från fåglar till kaniner till rådjur), vad hade ni valt för hundras? Jag har själv tittat på korthårig Vorsteh, men jag är lite orolig över att den är för mycket "velcro" (kan inte vara ensam, följer efter en överallt o.s.v.). Jag vill ha en bra kompis, absolut, men helst någon med lite tuffare psyke som inte skriker för att han får leka själv ibland.

Jämthund? Tysk jaktterrier? Kleine Munsterlander? Laika?

Pipiga hundar som inte kan vara ensamma ett tag handlar oftast om bristande träning.  Och då på momentet passivitet...

Köp en hund som passar bäst till dina jaktmarker och det sätt du föredrar att jaga. Både areal och typ av skog styr samt vilka vilt du vill jaga såklart. Kortbent drivande hund låter som ett bra tips, beagle, drever, tax är säkra kort med mycket jakt som kan fungera bra på flera viltslag som du nämner. Finns ingen hund som är bra eller lämplig på allt vilt.

• 2 weeks later...