Gustav III Posted March 20, 2020 Share Posted March 20, 2020 Ifall ni bott i en fjällstuga året runt och levde på vad ni jagade, och ni ville ha en hund som kunde jaga det mesta (allt från fåglar till kaniner till rådjur), vad hade ni valt för hundras? Jag har själv tittat på korthårig Vorsteh, men jag är lite orolig över att den är för mycket "velcro" (kan inte vara ensam, följer efter en överallt o.s.v.). Jag vill ha en bra kompis, absolut, men helst någon med lite tuffare psyke som inte skriker för att han får leka själv ibland. Jämthund? Tysk jaktterrier? Kleine Munsterlander? Laika? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
karelsk blandning Posted March 20, 2020 Share Posted March 20, 2020 Finns det kanin och rådjur på fjället? Tror det blir svårt klar sig med en hund till all jakt. Du får nog fundera vilken jakt du bedriver mestadels och sen välja hund efter det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav III Posted March 20, 2020 Author Share Posted March 20, 2020 3 hours ago, karelsk blandning said: Finns det kanin och rådjur på fjället? Tror det blir svårt klar sig med en hund till all jakt. Du får nog fundera vilken jakt du bedriver mestadels och sen välja hund efter det. Nej, men får ta bilen till skogen ibland. Jag orkar bara med en hund, så skulle vilja ha en som kan göra allt. Funderar starkt på en Laika eller en Tysk jaktterrier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
detstorabla Posted March 20, 2020 Share Posted March 20, 2020 6 hours ago Gustav III sa: Ifall ni bott i en fjällstuga året runt och levde på vad ni jagade, och ni ville ha en hund som kunde jaga det mesta (allt från fåglar till kaniner till rådjur), vad hade ni valt för hundras? Jag har själv tittat på korthårig Vorsteh, men jag är lite orolig över att den är för mycket "velcro" (kan inte vara ensam, följer efter en överallt o.s.v.). Jag vill ha en bra kompis, absolut, men helst någon med lite tuffare psyke som inte skriker för att han får leka själv ibland. Jämthund? Tysk jaktterrier? Kleine Munsterlander? Laika? Pipiga hundar som inte kan vara ensamma ett tag handlar oftast om bristande träning. Och då på momentet passivitet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Burzum Posted March 21, 2020 Share Posted March 21, 2020 Köp en hund som passar bäst till dina jaktmarker och det sätt du föredrar att jaga. Både areal och typ av skog styr samt vilka vilt du vill jaga såklart. Kortbent drivande hund låter som ett bra tips, beagle, drever, tax är säkra kort med mycket jakt som kan fungera bra på flera viltslag som du nämner. Finns ingen hund som är bra eller lämplig på allt vilt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-98 Posted April 1, 2020 Share Posted April 1, 2020 Breton spaniel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dptrapper Posted April 2, 2020 Share Posted April 2, 2020 Jag sticker ut hakan och säger Flatcoat Retriever 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
4570 Posted April 2, 2020 Share Posted April 2, 2020 Norrbottenspets eller norsk buhund. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts