Jump to content

Xpr/X-Bolt/tikka t3x

ErikH

Recommended Posts

Tjenare alla. Ny här och håller på att ta jägarexamen.

Har funderingar kring vilken bössa som är ett bra alternativ som första bössa.

Har funderat på en Browning X-bolt väldigt länge och den känns bra att hålla i, gedigen och välbyggd. Plus att den är plastbäddad från fabrik.

Har även funderat på Winchester XPR och då med thumbhole stocken, för den höll jag lite i på jaktmässan förra året och den känns sjukt bra.

Så har vi tredje alternativet och det är ju Tikka t3x, har jag också den klämt och känt på och den känns ju också bra så är det någon som har erfarenhet av dessa bössor och kan komma med lite tipps och råd till en ny och väldigt grön jägare. 

Tack på förhand :)

Gillar Browning X-bolt bäst personligen men T3x är nog den som skjuter jämnast/bäst av de nämnda så vilket som av de 2 skulle jag säg ??

Jag har en X-bolt som skjuter jäkligt tätt och bra. Toknöjd med bössan, det enda jag stör mig på är det lite sega slutstycksgången.

När det handlar om lite snabbare repetering upplever jag att slutstycket liksom "suger" fast. Å andra sida har jag skjutit med andra xbolt som inte känns så. 

Ett stort plus i min värld är säkringens placering på kolvhalsen ?

• Like 1

• 2 months later...

T3an hade jag gått på av dom du väljer på.

Haft min nu några höstar och just nu är det bara den som följer med till all jakt.

• Like 1

Jag har en rostfri X-bolt i 308W. Tycker den har många fördelar: kort låda, kolvhalssäkring, kan plundras i säkrat läge, magasinet sticker inte ut, kikarsiktesbaserna sitter med fyra skruvar vardera. Dessutom är den lätt.
Nackdelar är väl att den är ganska kort, men det kan åtgärdas med mellanlägg mellan kolv och bakkappa. Slutstyckesgången kunde också vara lite bättre.

Du blir nog nöjd vilken du än väljer.

• Like 1

6 hours ago DallasDave sa:

Alla dessa vapen är bra! Både X-bolt och XPR är dessutom samma gevär med små undantag. (Har säkert fel men jag tror till och med att dem är från samma fabrik då det är samma ägare Browning som har dem.)

Sedan tycker jag att Weatherby Vanguard S2 är väldigt underskattad. Jag nöp exempelvis en Backcountry modell typ "the top of the shit" modellen från vanguard för 5200:- (ordenarie pris 13000:-) på XXL under en rea och den verkar dem ha då och då. Men en även en standard är prisvärd i sig då den baserar sig på Howa 1500. Så det finns massor med kolvar och annat kul som passar rakt över på dem gevären för billig peng.

20200525_133345.jpg

Kan varkligen slå ett slag för howa 1500 jag med då frugan har en, lika bra precision som en tikka t3, och ännu bättre: kryssmagasin:) 

ps: hojta till om backcountryn blir till salu, ;)missade sista exet på rean här tidigare i år. 

Har en T3x Hunter. Funkar för mig...

Ja har haft flera t3x. De skjuter jättebra, slutstycksgången är len som smör, men jag tycker de är ruskigt tråkiga att se på. Det gör jag iofs med de flesta plastbössorna nu för tiden. 

Lägger man systemet i en annan kolv så går det bättre. 

Finns jättefina gamla gevär i fint skick som jag föredrar nu för tiden. 

Premiärsköt med min A-bolt III Laminat igår, den gick helt ok måste jag säg och känslan med den i handen var helt ok (den känslan fick jag aldrig med min Steel action) 

IMG_20200620_165855.thumb.jpg.7699b3f7875932840747d07d56136511.jpg

• Like 1

Tror de flesta nya bössor i dag skjuter bra generellt sett, så jag hade gått på magkänslan och vilken

som känns bäst i händerna och uppe vid axeln.

3 minutes ago, DallasDave said:

(Sedan är ju Winchester XPR och Weatherby Vanguard s2 bäst) ??

(tycker du ja ;) )

4 hours ago Joacim sa:

Premiärsköt med min A-bolt III Laminat igår, den gick helt ok måste jag säg och känslan med den i handen var helt ok (den känslan fick jag aldrig med min Steel action) 

Den är väl snart till salu?

48 minutes ago, Joacim said:

Den funkade ju bra, Browningen ?IMG_20200625_182038_292.thumb.jpg.c8166a7375783c30e9d4bc73cf0bcdff.jpg

Bomma du storhjärtat?!

• Haha 2

6 hours ago strävhår sa:

Bomma du storhjärtat?!

Nejdå, tavelträff (ytterkant) i storhjärtat ??

• Haha 1

12 minutes ago DallasDave sa:

Jag anser väll att så länge man har med sig nassen hem så är det skit samma om man lyckas med perfekt "tavel" träff eller om man har dödat den med "Arrow too the kne" träff eller så vidare. 

Mycket bra jobbat Joacim! Fin nasse att slänga upp på grillen!

(Lite nyfiken bara. Kaliber och kula?)

Tackar så mycket ?

30-06 med 165grs Nosler Ballistic Tip 

2 hours ago DallasDave sa:

Aaaa!! Okej! Då är det lite samma sak jag är inne på! 30-06 150gr sst.. Handladda dem så dem flaxar iväg i 925 mps (superformance stile!)

Just vid den här typen av jakt på gris i eller runt spannmål så är det tacksamt med bra effekt och tydliga blodspår ??