Hoppa till innehåll

Batterikapacitet PARD 008


Dansken

Recommended Posts

Pard'en drivs av ett batteri som heter 18650. Om man använder den till att betrakta saker med IR lampan tänt går den hårt åt batteriet.
Kan man exempelvis använda an Power bank som extern strömförsörjning när man vakar? Det följer en laddslad med siktet. Kan man använda extern strömförsörjning när apparaten är i gång? Och blir spänningen fel med en sån USB anslutning från powerbank'en? Eller finns det batterier av mycket bättre kvalitet än dom jag köpt av min bästa vän ALI? Vart köper jag dom isf? Jag har försökt googla lite. Kanske @tecno eller @redtop vet något om detta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man skall inte ladda med USB kabeln, inte en 007 i varje fall. 
 

Helt klart är det en törstig best Parden, jag har med 2 flat topp batteriet extra ut, samt har köpt en extern lampa, en 940 nm lampa från IR-lights build, en Britt som gör grymma lampor. /C 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Quote

 The battery can be removed for charging or charged in-situ using the supplied USB cable.

 If charged in situ, a red LED is displayed during charging.

 The LED will go off when the battery is fully charged.

Det blir till och testa med extern PowerBank och se om ovan fungerar med påslagen PARD.
Står inget om laddning fungerar om den är påslagen vad jag kan se i manualen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en kraftig powerbank till telefonen. Detta var sladden som var med. Vad är det för skillnad på batterier som heter "flat top" och dessa som min vän ALI Corona har fixat?

20200327_101340.jpg

20200327_101616.jpg

20200327_101719.jpg

20200327_101440(0).jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, Dansken said:

Jag har en kraftig powerbank till telefonen. Detta var sladden som var med. Vad är det för skillnad på batterier som heter "flat top" och dessa som min vän ALI Corona har fixat?

"Flat top" är väl såna som normalt är avsedda för att svetsa på ledare på för fast installation i nån grunka. De har inte den utstickande pluppen på plussidan. Se bild.

Det du har där funkar lika bra om det får plats i batterihållaren på PARDen.

Specialbatteri laddbart 18650 Flat-Top Li-Ion Sony 3.7 V 2250 mAh ...

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att köpa 18650 batteri från kina med suspekta namn fungerar men man vet aldrig vad man får. Tesla använder, varje fall använde, 18650 i sina bilar och "återvinningen" av dessa batterier är att de går till kina där de plockas isär och de batterier som fortfarande tar laddning rebrandas med nya etiketter. Säkrast är att köpa kvalitetsbatterier men då kostar det. Att Danskens batteri i bilden ovan skulle hålla 4000 mAh är inte troligt då tillverkningen av batterier med mer än 3700mAh är liten och kostsam. Mina Panasonic batteri på 2700mAh håller tre gånger så länge som min kinesiska 4000mAh batteri. Sen kan tilläggas att av 10 köpta kina-batteri för två år sen så har jag fyra fungerande kvar. Alla övriga 18650 batteri, upp till 7 år gamla, fungerar bra fortfarande.

Det här är bra batterier men kostar.  LG INR18650MJ1 - 3.500 mAh - 10A (Googla så hittar ni ställen att köpa)

Likvärdigt är att powerpack från Biltema eller annan större aktör har sämre celler i sig och oftast inte kommer upp i de värden som står på produkten. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det måste förstås vara väldig skillnad på bra och mindre bra batterier.

Vilka ska man köpa? Och vart hittar man dom?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

i en Pard 007 fungerar det inte med de batterier som har utstickande + pol. Flat-top måste det vara och jo, manicken slukar bra med ström om man kör fullt påställ med den inbyggda IR-lampan. C var vänlig nog att handla på oss båda extra batterier. Köpte en laddare på Kjell&Co, funkar fint men har inte orkat byta batteri någon gång än...

Powerpack låter intressant fast jag känner med mig att jag ändå inte kommer att orka sitta och spana så länge genom kikarsiktet... Körde mer än tålamodstiden ut på IR-läge 1. Just innan skott krämade jag på lampan och fick lite extra fin skärpa i skottögonblicket. Gillar Pard 007 som rekognoserings- mojäng. Sitter som en smäck på mitt Bastard -bygge eftersom kolven är så lätt att förlänga på chassit. Klurade på att göra en batterihållare i ett av facken på kolven men insåg att jag nog ändå bara tappat bort möget så det fick stanna vid en tanke. 

Går det i vanliga 18650- batterier i PARD008? Ska inte denna variant också ha flattop batterier?

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vete f-n. Jag har några 18650-batterier. En som leverades med min ficklampa, men det batteriet är för tjockt för Pard:en.. Det kanske går att strippa av det på något sätt...

Hur som helst, jag köpte en extern laddare och ett extra batteri till Pard:en (008). Så ett batteri i och ett i fickan...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago BigJim sa:

Vete f-n. Jag har några 18650-batterier. En som leverades med min ficklampa, men det batteriet är för tjockt för Pard:en.. Det kanske går att strippa av det på något sätt...

Hur som helst, jag köpte en extern laddare och ett extra batteri till Pard:en (008). Så ett batteri i och ett i fickan...

Precis min iakttagelse. Jag fick inte i ett 18650- batteri jag köpte. Det var för tjockt och så tog den utstickande pluspolen i...

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-03-27 at 10:33 redtop sa:

Dom med flattop innehåller normalt inbyggt överladdningsskydd det är därför dom är lite längre vilket gör att polen inte sticker ut så långt 

Specialbatteri laddbart 18650 Flat-Top Li-Ion Sony 3.7 V 2250 mAh ...

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Jaha nu är jag där, vad ska man köpa för extra batteri + laddare till Pard 008

Tänker inte vara dumsnål men vill ha några alternativ.

Kollade vad @M-Olaskrev om https://www.valostore.se/produkter/18650_batterier_laddare/18650_batterier/

men tycker inte att det verkar vara av rätt modell dvs pluspolen med "utstickande knapp".

Ja ni som vet vilken eller vilka extra batteri + laddare som är bra skriv gärna era erfarenheter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera dessa batterier och batteriladdare till Pard:s produkter:

Batterier

Laddare eller mindre laddare

Köpte själv 10 st LG batterier och en laddare med plats för fyra batterier i våras och har efter det alltid full-laddade batterier till Pardarna, ficklampor och pannlampor.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...