Jump to content

Pardini GT9. -Polygonpipa eller vanlig räfflad pipa?

Recommended Posts

Posted

Jag är på gång att köpa en Pardini GT9 och har möjlighet att välja mellan vanlig räfflad pipa eller polygonpipa. 
Polygonpipan är ju avsevärt enklare att rengöra, och har, (jag hört), bättre precision med mantlade kulor. 
Ska man skjuta rena blykulor så är däremot polygonpipan helt kass, (har jag hört). 

Jag har som synes ”hört” en hel del, men jag har ingen aning om vad som är sant. 
Vapnet kostar med polygonpipa 34.500:-, och 28.600:- med vanlig räfflad pipa. 

Enligt återförsäljaren levereras inte vapnen med polygonpipa längre, och kan därför bara köpas med räfflad pipa. 
Dom har dock en ny polygonpipa hemma som dom kan montera istället för den räfflade. 

Är polygonpipan värd 6.000:- extra?
Kommer jag att ångra mig om jag inte väljer den?

27B02C6F-0B27-41B1-884B-1C891A37885E.jpeg

Posted

Man kan framför allt skjuta mer, fler skott utan rengöring med bibehållen precision med en polygon, å andra sidan skall en riktigt bra räfflad pipa skjuta tightare.

En bekant till mig hade 2-3 pipor till en Pardini men hade svårt att få den att vara konsekvent. /C

Posted

Jag tycker inte att en polygon är värt de extra 6000kr. Så jag hade kört med vanlig räfflad pipa det funkar bra i olika custom 1911, Neuhausen 210 etc.

Posted

Tack. 
Det får bli en med räfflad pipa.