Hoppa till innehåll

Undersökning - Nedskräpning


Edwin

Recommended Posts

Hej! 

Edwin Segerros heter jag och studerar på Linköpings universitet. Jag, tillsammans med min projektgrupp, ska utföra ett arbete kring nedskräpning och hur detta kan motverkas. Vi skulle jättegärna vilja få input från er jaktintresserade angående hur ni ser på saken.

 

* Vad är din definition av nedskräpning?

* Märker du ofta av nedskräpning under exempelvis en jakttur?

* Bidrar jakt, eller motverkar jakt till nedskräpning?

* Vad gör du för att motverka nedskräpning?

* Varför tror du att människor skräpar ner?

* Vem bär ansvaret? Är det ett personligt ansvar eller är det samhällets ansvar?

* Ligger lösningen i att minska konsumtionen eller i att återvinna mer?

 

Alla svar uppskattas och om du har något mer att tycka till om utöver någon av de ovanstående frågorna så är det fritt fram.

 

Onlinestudie

Har du lust att svara på vår onlinestudie? Den tar inte mer än ett par minuter och varje person som medverkar hjälper oss att få en bättre bild av er som målgrupp och ger oss större förståelse kring vart problemet ligger: 

https://forms.gle/k91TDue4EQpsK8yw7

 

 

Tack på förhand!

 

Redigerad med Edwin
Tillägg av onlinestudie
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer bli utkastad här ifrån men skit samma!

Anledningen till nedskräpning här i skogarna är hantverkare från öst! Då dem dumpar byggmaterial i skogarna. Likadant var de med våra grannar när dem skulle byta kök, också icke skidåkande land. Dem körde ut det i skogen. Sen har vi all tung trafik även från öst som städar längs vägen.

Dem som bor i fastigheter får ett kort av SRV med ett antal besök, Bör kanske komma på fler språk? Som ger tillträde till återvinningen.

På Gottland tar dem betalt för byggmaterial 1000 kronor för typ några plankor på en släpkärra.Så folk bränner skiten hemma. Eller kastas de i någon skog.

Banning kan tas via PM!

S

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj den kan skena.:lol:

Jägare generellt är ganska samvetsgranna, även om vi skjuter trut på en soptipp plockar man upp tomhylsor efter sig.

Nedskräpningen ökar i samhället, mycket tror jag man kan hitta i ökat kulturutbyte som ovan postare nämner. Ingen jag känner kastar ut en donkenpåse genom bilfönstret, lika fan är det många som gör det. 

Upplever inte fjälleder eller skogen som nedskräpade (vandrar mycket) men däremot på exempelvis rastplatser och i städer har nedskräpning ökat oerhört senaste åren. Kolla klientelet på respektive lokal och dra slutsatser. Inte PK då jag generaliserar rätt vilt , men tyvärr i hög omfattning sant.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Folk är några förbannade svin. Det mesta av större föroreningar kan kopplas till ekonomiska lösningar och dom vet att om dom mot all förmodan skulle ertappas får dom ändå inget straf för ärendet läggs rutinmäsigt ned.

Rastplatser, utedass, skogen, Östersjön. Överallt slänger man bara skräp, bilbatterier, gamla kylskåp och häller ut gift. Ingen lär sina ungjävlar hyfs.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen till jaktsidan ? 

Från oss moderatorer finns ett önskemål om att samtliga håller god ton här, och gärna svarar konkret på TS punkter i frågeställningen. Vi ser att det finns risk för inlägg som bär iväg i oönskad riktning, jag tror ni förstår vad jag menar med det. Men det ska inte behöva bannas någon som svarar sakligt på frågorna. 

Med det sagt så är det intressant att du ställer frågorna specifikt på ett jaktforum. Jägare är nog som folk flest när det gäller detta. Jag upplever att de som är genuint naturintresserade, är måna om att hålla naturen ren. Om det är hundfolk, fältbiologer, ornitologer, scouter eller jägare är inte den minsta gemensamma nämnaren. 

Vi har i Sverige/Skandinavien en lång kultur med allemansrätt och ett naturligt sätt att förhålla oss till naturen och vara rädda om den. Det finns många länder som inte har det och människor därifrån kan nog dessvärre vara överrepresenterade när det gäller nedskräpning. Men det är en grov generalisering.

Jag tror att majoriteten av svenska jägare definitivt bidrar till att minska nedskräpning.

Det är definitivt ett individuellt ansvar. 

Att koppla nedskräpning till konsumtion generellt tror jag är en så grov förenkling av kausalsamband att den är helt meningslös. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det mesta angående nedskräpning. kan kopplas till uppfostran, värderingar och ekonomi.

I Sverige ser jag många som slänger småskräp på busshållsplatser, gator i parker etc. Cigarettfimpar, snuspåsar, förpackningar etc. Vissa bara släpper det rakt framför fötterna. I skogen ser man ofta dessa förbannade juice, dricka flaskor i plast. förpackning till bars, hushållsavfall som soppåsar och gammal skit som byggavfall, skrot etc.

I Polen, Ryssland får du en fet bot om du slänger fimpar på gatan, eller röker på en hållplats för kollektivtrafik och polisen/ ordningsvakter ser dig. Räkna också men en verbal avhyvling. I Sverige säger ingen till och gör man det så blir folk så jävla kränkta... Jag sade till en ragata idag som rökte i busskuren... hon glodde surt länge.. det finns inte så mycket papperskorgar som tidigare. Hundägare som inte tar upp efter sina jyckar är ett kapitel för sig...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago M-98 sa:

Hundägare som inte tar upp efter sina jyckar är ett kapitel för sig...

Ett extra intressant fenomen är dom hundägare som tar upp efter hunden i skogen med påse för att sedan kasta denna i naturen. :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Edwin sa:

Hej! 

Edwin Segerros heter jag och studerar på Linköpings universitet. Jag, tillsammans med min projektgrupp, ska utföra ett arbete kring nedskräpning och hur detta kan motverkas. Vi skulle jättegärna vilja få input från er jaktintresserade angående hur ni ser på saken.

 

* Vad är din definition av nedskräpning?

* Märker du ofta av nedskräpning under exempelvis en jakttur?

* Bidrar jakt, eller motverkar jakt till nedskräpning?

* Vad gör du för att motverka nedskräpning?

* Varför tror du att människor skräpar ner?

* Vem bär ansvaret? Är det ett personligt ansvar eller är det samhällets ansvar?

* Ligger lösningen i att minska konsumtionen eller i att återvinna mer?

 

Alla svar uppskattas och om du har något mer att tycka till om utöver någon av de ovanstående frågorna så är det fritt fram.

Tack på förhand!

 

1. Flera har ju svarat bra. Andra saker än äppelskrutt

2. Ja,,

3. Motverkar! Vi äger jaktmarken och rädd om djuren så vi plockar upp efter det sk friluftslivet. Allemansrätten har tyvärr blivit på fel sätt överutnyttjad.

4. Att vi plockar upp hjälper knappt. staten tvingar på oss områden dit folk ska åka bil för att kunna gå ngr hundra meter glor, käkar ngt godis+ en mugg kaffe och kastar skräp där på plats. Så vi försöker värja oss mot kommunen, lst och nvv. Ju mer fina områden som beskrivs på myndigheters hemsidor ju fler urbana individer kommer åka ut och skräpar ned. Gräver upp fridlysta växter mm mm.

5.  Attityd ang natur. Lättja, och ingen ser vederbörande så de aversiva konsekvenserna uteblir, brist på intelligens. Psykiatrisk sjukdom. Finns väl många saker som bidrar till inadekvat beteende.

6. I det lilla enskilda individen som slänger. Så klart! Men samhället har skapat förutsättningar för nedskräpning så staten m fl har stort ansvar i att man presenterar områden för kreti och pleti. Viktigt att stat/region/kommun har parker att valla runt folk i inom tätorterna. Det minskar problem ute på landsbygden. Vi får färre besök av problematiska individer av det.

7. Hm anar en viss brist i förförståelse här. Har folk inget att konsumera så har de inget att slänga tänker du... Isf skulle ju gml bönder på 40-talet inte ställt ut trasigt skrot och sopor i skogen. Jag har rensat mkt skit trots att de tidigare återvann och tog vara på det som de klarade av att nyttja.. Åk till öststaterna och kolla in läget. Den frågan tror jag någon som är smart behöver klura lite på istället för dina förvalda svar.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

* Vad är din definition av nedskräpning?

Spridande av ej nedbrytbara, ej naturligt förekommande (som t ex frukt) saker i naturen

* Märker du ofta av nedskräpning under exempelvis en jakttur?

Det händer

* Bidrar jakt, eller motverkar jakt till nedskräpning?

Vi är nog inte bättre än andra friluftsmänniskor, vissa plockar upp efter sig och andra, vissa bryr sig inte vad de lämnar efter sig

* Vad gör du för att motverka nedskräpning?

Plockar bort saker som är farliga för djur att förtära som t ex rester av flygande ljuslyktor

* Varför tror du att människor skräpar ner?

Man bryr sig inte eftersom det är inte ens egendom

* Vem bär ansvaret? Är det ett personligt ansvar eller är det samhällets ansvar?

Personligt

* Ligger lösningen i att minska konsumtionen eller i att återvinna mer?

Ändra konsumptionen, se till att alla förpackningar kan brytas ner och förbjud detaljhandeln att saluföra portionsförpackningar (bars, energipasta etc)

/Markus

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

 

 

* Vad är din definition av nedskräpning?

Allt som lämnas kvar/ slängs där det inte skall slängas. Sedan finns det grader av hur allvarligt jag ser på det. Äppelskruttar i naturen bryr jag mig inte om. Men på busshållsplatsen blir jag sur. Saker som riskerar skada djur och som inte bryts ner är jag extra kritisk till. Glas på strand...

* Märker du ofta av nedskräpning under exempelvis en jakttur?

Nej, och den ser annorlunda ut när den väl finns där. Gammal stängsel/taggtråd är ett gissel. Plantlådor och trasiga skördar/Skotar delar.

* Bidrar jakt, eller motverkar jakt till nedskräpning?

Normalt sett skulle jag säga motverkar då vi sätter press på markägare att få bort stängsel ihopfallna bodar osv. Vi är säkert också mer allmänt intresserade av djur och natur vilket påverkar oss hur vi beter oss även utanför jakten. Men det finns säkert exempel på motsatsen. Vissa åtelplatser kan nog vara tämligen skrämmande. Summan blir nog att jakten i sig kanske inte gör så stor skillnad. Men vårt jaktintresse gör väldigt mycket!

* Vad gör du för att motverka nedskräpning?

Föregår med så gott exempel jag kan. Och inpräntar "håll Sverige rent" i mina barn. Försöker också undvika onödigt användande av plast. Hellre Ull, Bambu, bomull i kläder än moderna funktionsmaterial/Fleece.

* Varför tror du att människor skräpar ner?

Oförstånd och lathet

* Vem bär ansvaret? Är det ett personligt ansvar eller är det samhällets ansvar?

Oftast personligt. Men samhället bör också göra det enklare för individer att göra rätt. 

* Ligger lösningen i att minska konsumtionen eller i att återvinna mer?

Jag tror inte det finns en lösning. Vill man få till förändring så gäller det att jobba på alla fronter.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

SkogsSkjutarn

Nedskräpning i mina ögon är när man lämnar saker som inte kommer att försvinna inom en extremt nära framtid eller om det lämnas stora mängder samtidigt. Exempel är en äppelskrutt skiter man ju i, men en pall ruttna äppel är inte okay. 

Sen har jag märkt av att äldre jägare inte verkar ha samma uppfattning om nedskräpning runt tex åtlar. 

Jag bara hatar att finna gamla plastpåsar gubbarna haft bröd i nedstuckna under en hög med ris eller bitar av en rulltunna som förstörts av grisar. Det är INTE okay. Lämna skogen och ta med dig skiten till rätt ställe. Likaså resterna av en vakkoja med vassa spik eller övergivna trädgårdsstolar och utbrända värmeljus. 

Livsfarligt för viltet.

Jag tror dock ändå att jägare inte skräpar ner, de är i de flesta fall medvetna om naturen och viltet och vill komma tillbaka till en ren och fin skog vid nästa jakttillfälle. Som jägare har man ju även markägarens ögon på sig. 

Att man skräpar ner är ett personligt OCH samhälleligt ansvar. Dålig uppfostran, lathet, kulturella skillnader. Jag har varit i länder där skit deponerades meddelst kast över axeln utom synhåll. Det var deras kultur och det är ju helt förödande för både miljö och allmänt visuellt välbefinnande samtidigt som det med lätthet gick att se vilken typ av människor bodde i ett visst grannskap.

Jag tror inte att konsumtionen behöver minska för att minska nedskräpning. Vi behöver bara vara smarta med hur vi förpackar och utnyttjar våra grejer. Nuförtiden kommer ju allt inplastat i en förpackning som är designad för att kastas direkt. Man kanske kunde göra smartare förpackningar som kan användas om igen. Som pantflaskor fast för mer än bara dricka. 

 

Okay, lugnt på jobbet idag så det blev lite längre text än planerat.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-04-02 at 16:30 Edwin sa:

Hej! 

Edwin Segerros heter jag och studerar på Linköpings universitet. Jag, tillsammans med min projektgrupp, ska utföra ett arbete kring nedskräpning och hur detta kan motverkas. Vi skulle jättegärna vilja få input från er jaktintresserade angående hur ni ser på saken.

 

* Vad är din definition av nedskräpning?

-Allt som inte är nedbrytbart. Sen kanske papper och hamburgerlådor är nedbrytbart men det hör inte hemma där heller. Skruttar   mm är ju inget problem.

* Märker du ofta av nedskräpning under exempelvis en jakttur?

-Inte direkt i skogen, då de bekväma inte brukar ta sig dit. Men runt vägar mm kan det vara för jäkligt.

* Bidrar jakt, eller motverkar jakt till nedskräpning?

-Skulle nog säga som många kloka redan sagt. Naturintresset är starkt i jägarkåren så alla jag känner "städar/plockar upp så   visst  motverkar dom flesta med naturintressen nedskräpning.

* Vad gör du för att motverka nedskräpning?

-Föregår med gott exempel för det första, plockar även upp det jag springer på om det är möjligt. Försöker påverka i olika   sammanhang.

* Varför tror du att människor skräpar ner?

-Lathet, oförstånd, brist på ansvar, ja listan går att göra lång. Attitydförändring vore nog inte dumt.

* Vem bär ansvaret? Är det ett personligt ansvar eller är det samhällets ansvar?

-Både och men mycket är personligt.

* Ligger lösningen i att minska konsumtionen eller i att återvinna mer?

-Tror inte på att minska konsumtionen är en lösning även om det inte skulle finnas så mycket att slänga. Återvinna mer är ju bra och förändra förpackningar mm till nedbrytbart. Men det bästa vore ju om alla fick mer hjärnceller som fungerade då skulle ingen skräpa ned ?

 

Alla svar uppskattas och om du har något mer att tycka till om utöver någon av de ovanstående frågorna så är det fritt fram.

Tack på förhand!

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...