Hoppa till innehåll

Då vart man med Mannlicher......


Dansken

Recommended Posts

1 hour ago Dansken sa:

I dessa Corona tider behöver vi lite annat än sjukdomar:
På grannkanalen har denna Mannlicher modell 1950 varit till salu ett tag- till ett löjligt lågt pris. Ingen har nappat: Ingen har fattat...
I dag hamnade den- som genom ett trolleri hemma hos mig.
Den var försedd med ett anskrämligt kikarmontage, och en skräpkikare som omedelbums hamnade i tunnan.
Efter bilderna på grannkanalen såg jag den för min inre blick med en av dessa kolvar:
http://hatchersriflestocks.com.au/products-21/english-classic-sporter.html
Ett Apel vrid, och lite lull-lull
Vid en närmare koll verkar original kolven absolut kunna gå att rädda så nu får vi se hur snål jag är. Anlägget och balansen (efter siktet kom bort) är absolut magnifikt. Slutstycksgång och matning är helt fantastiskt och lämnar inget att önska. Magasinet (rullmagasin) och låsningen av detta är rysligt smart.
Att bössan dessutom är i världens mest utbredda och användbara kaliber: thirty-ought-six gör bara det hela ännu bättre.
Förra ägaren har förmodligen varit mycket generös med skäggolja- eller mycket återhållsam med tvål ?
Och jag som trodde att jag hade slutat med projekt- men där ser man vad slumpen och ett telefonsamtal kan ändra allt..
När jag får funderat lite hamnar den som projekt.
Varsågod och njut:

P1040863.JPG

 

Den där ska bli intressant att få se på närmare håll!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevlig gammal bössa, välbyggd och snygg. Mannlichers rullmagasin är jag lite kluven till, tanken och funktionen är kanon, men det blir en väldigt bred stock. Inte för att det gör något egentligen, och snyggare än ett magasin som sticker ut.

Hoppas ni blir lyckliga Tillsammans, nu återstår ju bara att kapa pipan till 46cm och gänga för dämpare ?

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket fint vapen! Blir nog tvungen att ha en själv i framtiden. Cameron gör fina kolvar och är bra att ha att göra med om du går den vägen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror förrförra ägaren var stenhård och använde brunt myrvatten istället för tvål..

Förra ägaren däremot råkar jag veta brukar löga sig, minst en gång i veckan?

 

Bra du kunde ta hand om den gamle Österikiska damen snabbt.

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här kommer nog att bli en höjdare när du lagt vantarna på den.

En av gammgubbarna i Älgjaktslaget har en Mannlicher helstock med  rullmagasin som jag fick klämma lite på, kändes i balans och smidighet som att lägga an en hagelbössa ungefär.

Om den dagen kommer han ska sälja kommer jag armbåga mig främst i kön.

Fan, man ska inte känna på sånt där, nu känns min egen bössa inte alls lika rolig som innan.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt fin bössa du skaffat, riktigt vacker är den med! Gillar äldre välgjorda bössor, väldigt charmiga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom man nu är givmild/slavdrivare och lämnade material till fler jakttorn till @Dansken så kollade junior och jag på den nya bössan.

Med lite trolleri ála Dansken med sandpapper och rengöring samt lite ebenholts/jakaranda eller vad det nu blir i framänden på stocken.

Därefter dra lite nya spår på nätskärningen, sedan är fin nästan som ny och efter det är det dags att lämna bössan till mig? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Dansken sa:

Och vad hände när du äntligen fick din drilling? Du ramlade på den och bröt kolven....

Den här får du inte ?

Suck,? slag under bältet blir gult kort eller bygga 5 extra torn?

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Monterade ett Hawke reflexsikte på en weaverbas till en Delta (som är lite lägre) på en weaver extension bas med ett extra spår i. Kolven väntar bara på true-oil och ny nätskärning.

20201119_134432.jpg

20201119_134319.jpg

20201119_134328.jpg

20201119_134443.jpg

20201119_140709.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Återkom gärna med en liten recension av spegelsiktet. Kör Hawke på det mesta själv nu, väldigt impad av deras Frontier som jag kör i 4-24x50 på 30-06:an. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago Joacim sa:

Återkom gärna med en liten recension av spegelsiktet. Kör Hawke på det mesta själv nu, väldigt impad av deras Frontier som jag kör i 4-24x50 på 30-06:an. 

Jag köpte själv en Frontier 1-6X24 för att ha "så länge" på drevjaktsbössan medan Docter'n var på service i Tyskland (igen). Hawken'n överträffar på alla sätt och vis vad jag föreställde mig av ett sikte i den prisklass: Jag har inte brytt mig om att skruva tillbaka Docter'n när jag fick en garantiutbytes: Jag har svårt att se Frontier'n skulle vara så mycket sämre...

Men, men- recension kommer ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago Dansken sa:

Jag köpte själv en Frontier 1-6X24 för att ha "så länge" på drevjaktsbössan medan Docter'n var på service i Tyskland (igen). Hawken'n överträffar på alla sätt och vis vad jag föreställde mig av ett sikte i den prisklass: Jag har inte brytt mig om att skruva tillbaka Docter'n när jag fick en garantiutbytes: Jag har svårt att se Frontier'n skulle vara så mycket sämre...

Men, men- recension kommer ?

Hmm kan inte vänta!! :D

Jag är intresserad av att skaffa ett nytt 1-6 sikte jag har just nu ett Buschnell elite 1-6.5 men den belysta punkten är för svag för att kunna användas när solen är framme det går när det är mulet / regnigt men den är klen.
Jävligt dåligt av ett sikte för 9000:-

Hur är Hawken'n klarar den dagsljus?
Den andra frågan är blöder punkten när den blir för ljus?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den röda pricken syns fint i dagsljus. Vi har inte varit så bortskämda med solkensdagar sen jag monterade siktet, så jag har inte haft belysningen så kraftig att jag har noterat detta problem

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...