Jump to content

Recommended Posts

Posted

Provsköt lite olika 22lr ammunition med min Anschutz 1416. Inte riktigt så vetenskapligt som jag jag gjorde med 22wmr häromdagen men ändå lite testande. Kikarsiktet på var ett fast 4x Tasco. Jag sköt med bra stöd på 50 meter. När jag provade 22wmr häromdagen så blev ju Norma Hollow Point och RWS Soft Point bäst, CCI Hollow point däremot gillade min Win 9422M inte.

Jag var därför lite orolig att Anschutzen inte skulle gilla CCI 22LR MiniMag (FMJ) med de funkade fint tycker jag! Jag sköt 5skotts serier och jag tycker de levererade fullt lika bra som Eley standard eller Eley Target eller några gamla RWS. Dock får jag nog säga att jag sköt flest serier med CCI mini mag och bara några stycken av de andra sorterna. Men CCI mini mag hamnade inom 35 mm på mina 5 skotts serier och det var helt ok tycker jag. Farsan hade laddat upp rejält med CCI MiniMag så det var ju bra!

Nu skulle jag vilja få tag på motsvarande fast med hollow point om jag skulle vilja jaga lite med bössan. Skall se om jag kan få tag på lite CCI MiniMag HP.

image.png.502b1bb5ac9c11a1c6ff3fb7691783b1.png

20200430_210804.jpg

Posted

Gott att du hittade en patron som "passade" bössan så pass smidigt.

Min SAKO Finnfire varmint gillar RWS HV HP.

• Thanks 1
Posted

Du behöver väl inga hålspets för att jaga?

Märkte ingen större skillnad när jag hade 22a.

• Like 1
Posted

Nä blyet kommer "expandera" iaf fast ju mindre tunnare vilt så hjälper HP kulor till lite grann 

• Like 2
Posted
36 minutes ago killer_mouse sa:

Nä blyet kommer "expandera" iaf fast ju mindre tunnare vilt så hjälper HP kulor till lite grann 

Fast "Mindre och tunnare vilt" behöver ju inte den expansionen direkt. Det är ju hur som att jmf med 40mm proj i en hjort om man ska se det relativt.

/T

• Like 1
Posted
Just now pmt sa:

Fast "Mindre och tunnare vilt" behöver ju inte den expansionen direkt. Det är ju hur som att jmf med 40mm proj i en hjort om man ska se det relativt.

/T

Uh grisigt blä

Posted

Nu har jag fått tag på CCI Mini-mag 22LR Hollow Point och de funkade fint i min Anschutz de också. De samsköt ganska fint med mina gamla Mini-mag FMJ och femskottserierna blev ungefär lika väl samlade med både HP och FMJ. Inte för att jag tror att jag kommer att jaga något större med 22LR men utifall att så blir det med CCI Mini-mag HP.   

Posted
10 hours ago Per_B sa:

Nu har jag fått tag på CCI Mini-mag 22LR Hollow Point och de funkade fint i min Anschutz de också. De samsköt ganska fint med mina gamla Mini-mag FMJ och femskottserierna blev ungefär lika väl samlade med både HP och FMJ. Inte för att jag tror att jag kommer att jaga något större med 22LR men utifall att så blir det med CCI Mini-mag HP.   

Nu vet jag inte om fmj som begrep  funkar på 22LR, det är ingen mantel - det är en plättering för att slippa fettet. 

/T

• Thanks 1
Posted

Ah yes....Copper plated.....   så korrekt kanske är Copper Plated Round Nose...CPRN.

Respektve Copper Plated Hollow Point....CPHP! 

Tack pmt!

Posted
4 hours ago Per_B sa:

Ah yes....Copper plated.....   så korrekt kanske är Copper Plated Round Nose...CPRN.

Respektve Copper Plated Hollow Point....CPHP! 

Tack pmt!

Och hålspetsen är meningslös sett till farten en 22LR håller, kulan deformeras oavsett den lilla löjliga gropen eller inte. 

Det är terminalballistiskt ingen som helst skillnad på 22LR. Hålspets, blydank, plätterad - alltihop är skit samma. 

/T

• Thanks 1
Posted

Deformeras verkligen dessa tingestar? När man grävt runt i vallar och kulfång på jobbet så hittar man antydan till bananer men sällan deformerade.. Hålspetsarna vet jag inte men jag inbillar mej att de öppnar lite bättre?

• Like 1
Posted

CCI segmented är den enda 22LR jag sett som expanderar. /C

• Like 1
Posted
39 minutes ago Hipshot sa:

Deformeras verkligen dessa tingestar? När man grävt runt i vallar och kulfång på jobbet så hittar man antydan till bananer men sällan deformerade.. Hålspetsarna vet jag inte men jag inbillar mej att de öppnar lite bättre?

Skjut några tusen kaniner och strykkatter så ger det dig facit... De deformeras - sedan hur är en annan femma. Vissa trycks ihop, andra - om de möter hårt motstånd - böjs. Ingen säger ingen expanderar mer än mikroskopiskt lite på mitten när de trycks ihop.... 

Men deformeras gör de oavsett hålspetsen eller inte. Du ser ingen som helst skillnad på en HP och en vanlig när de passerat något mer påtagligt än en måltavla..... 

/T

• Like 1
Posted

Men hur många av dessa tusen kaniner och katter lyckades du bärga kulan?

Säger inte att du har fel, helt klart deformeras kulorna speciellt i motstånd.. tror bara inte man ska överskatta det och ffa inte effekten. I 99% av fallen så kommer deformationen på andra sidan viltet.. Såvida du inte skjuter något större vilt i huvudet då skallbenet nog ställer till det.

• Like 1
Posted

Om hålspetsarna stöter på nog med motstånd så expanderar dom. Jag har grävt fram ett gäng som vanligtvis stannar innanför nackskinnet på får och getter, snyggt uppsvampade... Då har dom ju underförstått passerat pannbenet på sagda får/get.

Om vi då ser till de vilt som vanligtvis skjuts med dessa så tvivlar jag på att man ser samma resultat efter passage genom dessa. 

Man kan kanske argumentera att hålspetsen kan ge liknande effekt som en flatnos, men där någonstans går nog gränsen.

I grund och botten är det farten i kombination med motstånd i målet som sätter förutsättningarna.

Dom laddningar som har högre fart har ju också högre potential att fungera som det är tänkt. Erfarenhetsmässigt så ger CCI stinger spektakulära resultat på korta håll. (Precisionen brukar vara rätt värdelös på längre håll.)

• Thanks 1
Posted

Har under olika förhållanden testat .22lr 
Segmented subsonic är min nuvarande favorit.
är jag innomhus är cci cb long, perfekt.. (mjukt bly!)
försöker köpa bulk när jag hittar något bössan äter bra,  Torsbo brukar vara ok i pris om man köper några tusen.

• Like 1
  • Thanks 1
Posted

Jag har i min ungdom skjutit en hel del äpplen, packat tidningspapper och nötskrikor i jakten på den mest elaka 22lr. Min erfarenhet är att inte alla HP expanderar, medans en del gör det.. Winchester supsonic HP var den jag fick i särklass bäst resultat med. Detta var innan cci segmentet fanns men denna har jag hemma nu. 

När jag tänker efter har win sub HP en väldigt platt nos, det måste helt enkelt till ett test mellan HP, flatnos och RN.. 

Så vad tycker ni är lämpligt medie för ett test? 

Finns det någon som har ett sånt där verktyg man gör en hålspets med? Flatnos och RN kan jag lösa men det vore ju bra om det är samma kula i grunden om testet ska vara relevant. 

• Thanks 1
Posted

Låter som ett roligt och nyttigt test Gustafsson! Skall bli kul att se hur det går.

Posted
På 2020-05-09 at 19:53 Patrik L sa:

Om hålspetsarna stöter på nog med motstånd så expanderar dom. Jag har grävt fram ett gäng som vanligtvis stannar innanför nackskinnet på får och getter, snyggt uppsvampade... Då har dom ju underförstått passerat pannbenet på sagda får/get.

Skulle säga att alla 22LR man skjuter förr eller senare deformeras men om man för sitt inre tolkar det som en perfekt svamp i dubbla kalibern så är det våldsamt fel.

De flesta trycks ihop, eller böjs. Eller båda delar.... Oaktat hålspets eller inte. Eller plättering eller inte.

Om vi då ser till de vilt som vanligtvis skjuts med dessa så tvivlar jag på att man ser samma resultat efter passage genom dessa. 

Man kan kanske argumentera att hålspetsen kan ge liknande effekt som en flatnos, men där någonstans går nog gränsen.

Delar den uppfattningen. Jag skulle säga att jag aldrig har sett ens tillstymmelse till att en 22LR uppvisat de skador som en expanderande kula ger på kaniner eller annat småvilt. Och det behövs inte - det motsvarar en 40-50 mm projektil i en vuxen människa - rakt genom lungorna.

Krasst sett så borde man tillåta helmantel över kaliber .40 även i klass 1. En kaliber .40 är ju större än en helt expanderad 6,5a....

I grund och botten är det farten i kombination med motstånd i målet som sätter förutsättningarna.

Ja, och med 22LR fattas den första. Och viltet i klass 4 det andra....

/T

• Thanks 1