Hoppa till innehåll

Kulor 9,3.


karelsk blandning

Recommended Posts

Bra inlägg, tycker om input som kommer från praktiska erfarenheter. Inget fel att speukulera i vissa saker men ibland blir det mycket skrivbordssanningar även på ett jaktforum.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago MKJ sa:

Bra inlägg, tycker om input som kommer från praktiska erfarenheter. Inget fel att speukulera i vissa saker men ibland blir det mycket skrivbordssanningar även på ett jaktforum.

Så är det, ska se om jag inte kan fota kompisens samling när det passar. Är bara några fler north fork i samma vikt men dom ser ut likadana.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago karelsk blandning sa:

Så är det, ska se om jag inte kan fota kompisens samling när det passar. Är bara några fler north fork i samma vikt men dom ser ut likadana.

Nu vet jag att de är allt annat än en premiumkula. Men får S&B 285gr sp som lekkula i ds:en. Har du sätt någon sån kula expanderad? Lekladdningen är som en lågt laddad x62a skulle jag säga

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago marcus.söderlund sa:

Nu vet jag att de är allt annat än en premiumkula. Men får S&B 285gr sp som lekkula i ds:en. Har du sätt någon sån kula expanderad? Lekladdningen är som en lågt laddad x62a skulle jag säga

Hmm, kollar imorgon men tror bara jag skjutit dom som subsonic.

Partizan har jag testat och den fungerade helt ok om man höll nere farten, den och s&b kulan är nog ganska lika.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sökte men hittade inte rätt burk med kulor men några andra och endel har troligen vart med tidigare på bild. Men isf får dom komma igen.20220109_100216.thumb.jpg.a2eda89b2503b8070101d3336d54a649.jpg 

Plockade från älgar, från vänster.

320gr woodleigh, men blev genomslag och kulan satt mitt i granen bakom älgen som jag petade fram. Sen 2st 286gr woodleigh. Dom 3 högra kulorna är 286gr partizan men endast en skjuten I vanlig fart dom två längst ut är subsonic.

 

Sen från expansions skjutning.

Kulor med liknande konstruktion, rätt eller fel får ni skälv avgöra men jag anser att likheten finns.20220109_100924.thumb.jpg.fb39696fe2f198d55ae3bcd51072ccee.jpg

20220109_100939.thumb.jpg.c36468628f5fb9b05cf84e42b819bfd9.jpg

Från vänster.

North fork och sen en a-frame bägge i 250gr. Sen kommer 2st partition 286gr och en blaser cdp 286gr och till sist 2st rws tug i 293-297gr vikt kanske.

Nosler ser ut som brukligt ena med blyt kvar och andra utan lika vanligt bägge två, blaser kulan tror jag har en mellan vägg och ska vara bondad. Dyr och definitivt inte prisvärd enligt mig.

Rws kulan har gjort det den är tänkt till och effekten finns garanterat där det lilla jag skjutit med den.

Dom två kulorna till vänster anses ofta som bra kulor och valet mellan dom är nog mer tycke och smak men jag rekommenderar iaf forken. Dels är den väldigt bra och sen är effekten av kulan bättre än a-frame i dom få älgar jag testat dom på, sen att den görs i Sverige borde göra valet ännu lite lättare, bättre sponsra honom än Swift och norma.

Betalar själv gärna några kr extra åt han som tillverkar kulorna så länge dom håller håller den här kvalitén och hällre en fork än en oryx i bössan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kompisen har skjutit lite med cdp kulan och visst den fungerar om det blir lite motstånd annars har han upplevt att den inte öppnar alls. Så en rejält dyr kula som inte fungerar helt som tänkt.

Om man jämför forken med a- frame Så anser jag att den första har en bättre form och expanderar bredare. Troligen därför den ger bra effekt och samtidigt öppnar lätt.

För oss som oftast skjuter älg åt hundarna så tycker jag att north fork är ganska optimal men måste ändå testa lite annat om vart annat. Hade velat testa den blyfria north fork I 9,3 men vill ha den lättare än 286gr, helst runt eller just under 250gr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago marcus.söderlund sa:

Nu vet jag att de är allt annat än en premiumkula. Men får S&B 285gr sp som lekkula i ds:en. Har du sätt någon sån kula expanderad? Lekladdningen är som en lågt laddad x62a skulle jag säga

Har borta en burk med expsnsions skjutna kulor men hittat en kula jag tror är s&b 286gr, måste jämföra före jag vet.

Men relativt lika som partizan, kanske något mjukare av subsonic experimenten jag haft.

Om du skulle behöva och vela testa 4-6st kulor av forken i din bössa går det nog ordna, visst var den reglerad med en 250gr kula?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fyndade!? 3 lådor cdp till mindre än halva priset min ds i 8x57irs häromveckan, till det priset kan jag knappt handladda. Till viss glädje samsköt bössan skapligt med dessa. Har bara skjutit smågris så har inte återfunnit några ännu, Vad vet man om denna kula, skulle väl tro att det är ruag som ligger bakom då Blaser knappast har egen kulutveckling?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago MKJ sa:

Fyndade!? 3 lådor cdp till mindre än halva priset min ds i 8x57irs häromveckan, till det priset kan jag knappt handladda. Till viss glädje samsköt bössan skapligt med dessa. Har bara skjutit smågris så har inte återfunnit några ännu, Vad vet man om denna kula, skulle väl tro att det är ruag som ligger bakom då Blaser knappast har egen kulutveckling?

Ingen koll egentligen och vet inte om kulan görs idag, tror nog det var en egen kula för har inte sett någon liknande andra i 9,3.

Har för mig att jag hittade någon ask med lösa kulor som låg bra mycket över 1000kr för 50st och då tycker jag att det finns bättre kulor i 9,3.

Cdp kulan i 8mm kanske är mjukare och fungerar bättre, hur upplever du lungorna och utgångshålen?

 

För honom var det endast ett litet hål rakt genom älgen baktill i lungorna och samma med hålet genom skinnet på baksidan. Var iaf första älgen han reagerade att det blev så på men några hade gått undan ovanligt långt tydligen men det var hans sista patron av dom och konstigt nog ville han inte ha fler.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jättesvårt att säga, en FMJ hade nog löst detta med bravur. Men får jag ihjäl nåt med mer massa i kroppen så återkommer jag med intryck.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago karelsk blandning sa:

Har borta en burk med expsnsions skjutna kulor men hittat en kula jag tror är s&b 286gr, måste jämföra före jag vet.

Men relativt lika som partizan, kanske något mjukare av subsonic experimenten jag haft.

Om du skulle behöva och vela testa 4-6st kulor av forken i din bössa går det nog ordna, visst var den reglerad med en 250gr kula?

Okej ja gör gärna de. Har ca 300 kulor av dessa s&b så de är bra lekkulor mtp priet. Sen lär de nog dö de man skjuter på oxå, roligt att de samsköt med låg laddning n135. 

 

Hade ju varit intressant med den kulan mtp hur bra den är ändå. Nu ska väl accubonden va poppis men ja, man vill ju alltid prova nytt🙂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago marcus.söderlund sa:

Okej ja gör gärna de. Har ca 300 kulor av dessa s&b så de är bra lekkulor mtp priet. Sen lär de nog dö de man skjuter på oxå, roligt att de samsköt med låg laddning n135. 

 

Hade ju varit intressant med den kulan mtp hur bra den är ändå. Nu ska väl accubonden va poppis men ja, man vill ju alltid prova nytt🙂

Accubond fungerar absolut men kan bli grisigt vid nära håll, sköt en lite större tjur med den på typ 70m och det är nog den älgen som sett sämst ut med 9,3.

På längre håll där den används mest för mig så fungerar den bra.

Köpte 40st forkar på andra forumet så du får höra av dig om/ när du tänkt testa så får du köpa några och se om det fungerar i hagel bössan din. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago MKJ sa:

Jättesvårt att säga, en FMJ hade nog löst detta med bravur. Men får jag ihjäl nåt med mer massa i kroppen så återkommer jag med intryck.

Svårt komma ihåg att gräva och kolla i det om djuret dött som planerat.

Då utgår man oftast att det fungerat som tänkt, är nog en skada jag fått att alltid kolla såna saker och expansions testa kulorna ofta före jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Gjorde en räkning på vad jag skjutit med min 9,3a sen jag köpte den för nåt år sen, eftersom det är en billig t3a med plast stock så har jag märkt i kolven för varje bara för att ha lite koll. 

En bra höst till så är jag över 100 klass 1djur sen har det blivit lite andra små djur med. konstigt nog fungerar den till fågel,bäver,räv,hare, rådjur och troligen nånting mer också.

Trodde inte att det hunnit bli så pass mycket med den före jag räknade ihop.

Inte konstigt det finns lite olika kul askar och att det ökar kulor i expansions burken, kan iaf konstatera att den fungerat bra.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Testade igår några kulor, nf 250, a-frame 250, e-tip 250,gmx 250, cb250, tarvas 250.

Nf tycker jag ser bättre ut med sin plattare expansion och blir lite bredare än a-frame som blir kort och relativt rund.

Av dom blyfria kulorna ser e-tip och tarvas ut som dem ska, imponerad av nosler kulan som hållit ihop och ser bra ut mot dem andra blyfria som tappat vingar. Tarvas blir bara platt i fronten som tänkt.

Skjutit med både a-frame,forken lite älg och den andra av dem fler med och kommer fortsätta använda den kulan just för att jag upplever bättre effekt med den och jag tror att det har mycket att göra att den blir så pass platt fram som expanderad.Resized_20220521_181223.thumb.jpeg.ae6b339b61d30c7f82005d40035a0a9c.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Billigaste kulan att skjuta på älgbana? 9,3 är ju stora och det blir mycket bly och vikt jämfört med klenare kalibrar. Vilken kula?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago josc72 sa:

Billigaste kulan att skjuta på älgbana? 9,3 är ju stora och det blir mycket bly och vikt jämfört med klenare kalibrar. Vilken kula?

Lapua 185gr borde fungerat till det.

https://skytteprecision.se/kulor-hemladdning/9-3-mm/lapua-kula-9-3mm-g574-ot-12-0g-185gr-ot/

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Tror han som skickade bilden hunnit med att testa 3 forkar och gubbarna var visst värre imponerade av kulan men framförallt slakten.

Vet att ett djur blev skjutet på ca 80m bakom bogarna och föll i skottet, hade vart att skära bort ungefär 10cm i diameter runt kulhålet.

En som använt 9,3 länge och lite olika kulor ville testa north fork efter att sett kulorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har två nya forkar, en som är från ca 250m och andra runt 100m.

Två olika älgar i ungefär samma storlek. Ena kulan är från älg ikväll och andra har legat några dagar.IMG_20220920_214450.thumb.jpg.8a3c2b9b18f0fa6222e65edcf29eb962.jpgIMG_20220916_093410.thumb.jpg.a3140b6668876db379cafc10a51ca36b.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kom en bild igår, stor tjur skjuten på 80m tog 3-4 steg efter skott före den föll. Träff in bakkant bog och ut bakom nästa där kulan satt.1819848693_IMG_20220927_2040582.thumb.png.14affa67eb78c7a49b9f996433370ff9.png

Expansionsmaterialet han hittade kulan i.

444806465_IMG_20220928_0700402.thumb.jpg.47b86e5593422615f67f256198cd0d78.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

60m rakt framifrån mitt i planeten, kulan hittades vid klyvning av älgen ungefär i halva halsen i kotan. Träffat mycket ben och ett tigersågs blad.IMG_20221002_154057.thumb.jpg.422a4a7549f6cfa8f770fc320e0f5681.jpgIMG_20221002_154114.thumb.jpg.d9059eb1cd8dfd1581c5caf3982f266c.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...