Jump to content

Kulor 9,3.

karelsk blandning
 Share

Recommended Posts

11 hours ago karelsk blandning sa:

Ladda lite forkar så får du också igen nån kula gissar jag, eller så större älgar.

Mm kanske de! Är sugen å prova Fox lättaste 9.3 kula också bara på kul...

• Like 1

• 1 month later...
På 2021-09-16 at 09:07 HuggyBear sa:

Mm kanske de! Är sugen å prova Fox lättaste 9.3 kula också bara på kul...

Tänkte testa den jag med eller snäppet tyngre. Även om jag tycker NF är intressant så orkar jag inte kladda med ytterliggare en kula för samma ändamål🙄

Subsonic kranium lite snett framifrån  60-70m ungefär hittades i halsen.

Bättre kulor finns det nog men i subsonic fungerar det och expanderar lite med.

20211022_175100.thumb.jpg.16e60e9ec1e3438d0f75222c74b91a1e.jpg

Lapua mega, tappat ungefär hälften av vikten gissar jag.

In bakom bog och ut i andra bogen är kulan som hittades sen fanns det ett skott framifrån också men ordningen har jag inte koll på när det inte är jag som skjutit, älgen gick ca 30m efter skott.20211029_054633.thumb.jpg.3b1b0008554bb6821ae2bd784ddfd54b.jpg

Test objektet, gissar att den vägde lite drygt 200kg.

20211028_082112.thumb.jpg.01ca7b2ac77072d70c39d93655021970.jpg

• Like 1
  • Haha 1

• 2 weeks later...

Går dåligt I år att få igen några kulor men north fork kulorna fungerar och älgarna gillar dom inte.

27 minutes ago sidelock sa:

Någon som hittat igen en RWS uni classic? 

Är det 293gr kulan du tänker på?

Isf har jag nog nån sån från det jag expansions testat.

Skjutit några älgar med den kulan och det blev väl inte helt fina slakt men den kulan.

7 minutes ago karelsk blandning sa:

Är det 293gr kulan du tänker på?

Isf har jag nog nån sån från det jag expansions testat.

Skjutit några älgar med den kulan och det blev väl inte helt fina slakt men den kulan.

Japp👍🏻

Men dog älgarna inom rimlig tidsram?☺️

27 minutes ago sidelock sa:

Japp👍🏻

Men dog älgarna inom rimlig tidsram?☺️

Jo, tror att samtliga blev på plats.

Sen jag börjat skjuta north fork 250gr skulle jag inte fundera att gå tillbaka till tug kulan. Älgarna faller ungefär lika fort med forken bara att det blir 1/4 att skära bort.

Ska se om jag hittar igen några av kulorna som är test skjutna.

• Like 1

4 hours ago sidelock sa:

Någon som hittat igen en RWS uni classic? 

20211107_171058.thumb.jpg.059244fa0c7a1321a5889001f14f24b0.jpg

ena har tappat första biten och andra har tappat dom två första delarna.

Inget jag skulle använda om det var hundar nära det som ska skjutas.

• Like 1

• 2 weeks later...

Var en karl som ville testa north fork till 9,3an efter att sett några slakt och kulor jag haft, han hade fått skjuta igår och tyckte det var väldig skillnad mot Alaska han använt tidigare år och megan i höst. Älgen hade fallit på plats för honom så han var nöjd över kulan och att det var små skottskador fast effekten var bra.

Han var nöjd över bytet från 308a tillbaks till 9,3x62 som han haft innan till älgarna.

• Like 1

44 minutes ago karelsk blandning sa:

Var en karl som ville testa north fork till 9,3an efter att sett några slakt och kulor jag haft, han hade fått skjuta igår och tyckte det var väldig skillnad mot Alaska han använt tidigare år och megan i höst. Älgen hade fallit på plats för honom så han var nöjd över kulan och att det var små skottskador fast effekten var bra.

Han var nöjd över bytet från 308a tillbaks till 9,3x62 som han haft innan till älgarna.

Den kulan verkar onekligen väldigt bra👍

6 minutes ago marcus.söderlund sa:

Den kulan verkar onekligen väldigt bra👍

Jo den är riktigt bra, om jag bara fick ha en kula till älgarna så hade valet varit lätt. Bra Restvikt, riktningsstabil, bra effekt, snabb expansion, expanderar platt fram,små skottskador oftast och ändå faller älgarna ganska omgående. 

Nackdelen är väl att kulorna inte flyger jätte bra men svårt få två kulor i ett och priset är en sak också. Men kan ändå betala några kr mer när dom görs i Sverige.

Sköt en älg när den kom i fart på lite håll i myrkanten och skulle passera mig, när kulan träffade så blev det tvär stopp och lite trampade runt så sköt ett till i skallen så den inte skulle gå in i snåret. Den hade troligen inte sluppit många stes till så blodigt det var där den stått.

Är faktiskt första älgen som står upp så pass länge efter skott annars brukar dom falla rätt omgående, är bara med koppar kulor jag upplevt det tidigare.

Kulan närmsta att jämföra med är a-frame men den är trögare att expandera och blev blodigare från den kulan och sämre skott tecken på älgarna. Så jag väljer forken av dom två och just att den görs i Sverige tycker jag är kul.

Fler som laddar själv borde kunna investera i en ask north fork istället för a-frame och oryx typ till älgarna.

2 hours ago karelsk blandning sa:

Jo den är riktigt bra, om jag bara fick ha en kula till älgarna så hade valet varit lätt. Bra Restvikt, riktningsstabil, bra effekt, snabb expansion, expanderar platt fram,små skottskador oftast och ändå faller älgarna ganska omgående. 

Nackdelen är väl att kulorna inte flyger jätte bra men svårt få två kulor i ett och priset är en sak också. Men kan ändå betala några kr mer när dom görs i Sverige.

Sköt en älg när den kom i fart på lite håll i myrkanten och skulle passera mig, när kulan träffade så blev det tvär stopp och lite trampade runt så sköt ett till i skallen så den inte skulle gå in i snåret. Den hade troligen inte sluppit många stes till så blodigt det var där den stått.

Är faktiskt första älgen som står upp så pass länge efter skott annars brukar dom falla rätt omgående, är bara med koppar kulor jag upplevt det tidigare.

Kulan närmsta att jämföra med är a-frame men den är trögare att expandera och blev blodigare från den kulan och sämre skott tecken på älgarna. Så jag väljer forken av dom två och just att den görs i Sverige tycker jag är kul.

Fler som laddar själv borde kunna investera i en ask north fork istället för a-frame och oryx typ till älgarna.

Ja den lovordas ju från i stort sätt alla👍

Har accubonden nu jag. Inte kulan jag sj hade fokuserat på om man skulle börja från noll men nu är de som de är o den får funka😁

Kompisen sköt ju en älg med min 45/70 och NF o den dog snabbt o. Än tog den sig några meter innan dess. Var som en krater i fronten så kan tänka mig att den gjorde susen😁

1 hour ago marcus.söderlund sa:

Ja den lovordas ju från i stort sätt alla👍

Har accubonden nu jag. Inte kulan jag sj hade fokuserat på om man skulle börja från noll men nu är de som de är o den får funka😁

Kompisen sköt ju en älg med min 45/70 och NF o den dog snabbt o. Än tog den sig några meter innan dess. Var som en krater i fronten så kan tänka mig att den gjorde susen😁

Accubond i 9,3 fungerar bra men kan bli lite grisigt om det är korta håll ibland.

24 minutes ago karelsk blandning sa:

Accubond i 9,3 fungerar bra men kan bli lite grisigt om det är korta håll ibland.

Eftersom de är till ds:en så förutsätter jag korta håll. Menmen den går bra med dessa så👍 ingen bössa man bråkar mer än nödvändigt med😁

10 hours ago marcus.söderlund sa:

Eftersom de är till ds:en så förutsätter jag korta håll. Menmen den går bra med dessa så👍 ingen bössa man bråkar mer än nödvändigt med😁

För mig har accubond och north fork samskjutit i några bössor men det kanske inte fungerar i din bössa.

56 minutes ago karelsk blandning sa:

För mig har accubond och north fork samskjutit i några bössor men det kanske inte fungerar i din bössa.

Vet ej, inte testat de även om de teoretiskt skulle kunna med samma kulvikt.

Men DS är DS så man ska aldrig tänka logiskt😁

19 hours ago marcus.söderlund sa:

Vet ej, inte testat de även om de teoretiskt skulle kunna med samma kulvikt.

Men DS är DS så man ska aldrig tänka logiskt😁

Du skulle fått tag i några kulor och testat, hade jag haft kvar några som inte var laddade så skulle du fått köpa några för att se om det fungerar.

Borde vara en perfekt kula I en sån där dubbel.

6 hours ago karelsk blandning sa:

Du skulle fått tag i några kulor och testat, hade jag haft kvar några som inte var laddade så skulle du fått köpa några för att se om det fungerar.

Borde vara en perfekt kula I en sån där dubbel.

Ja de hade vart nått de 👍

1 hour ago marcus.söderlund sa:

Ja de hade vart nått de 👍

Om du vill testa north fork 250gr kulorna så beställ en ask och fungerar dom inte för dig så köper jag dom.

• 1 month later...

Älg ca 200m snett bakifrån, ingång slldeles för långt bak och ut i nästa bog. Antingen stod den mer snett än jag bedömde eller rörde sig precis i skottet. 

Syntes tydligt när det tog och den gick bara några steg innan den föll, hade vart väldig effekt inne i brösthålan. 

Copper bear kulan ca 14mm expanderad.

20211230_213531.thumb.jpg.b7ca458b8783daf91cba35472b1b4861.jpg20211230_213546.thumb.jpg.1eb3ee7d652b695d8cda827c19a6b8a5.jpg

• Like 2