Hoppa till innehåll

Lydnadsapportering


lydnadsapportering

Recommended Posts

lydnadsapportering

Hej! Har ett litet smärre problem när jag försöker träna lydnadsapportering. Hunden kan sitta och hålla i dummyn så länge jag vill och tills jag säger loss(kan även dra lite i den utan att han släpper) 

Men sen när jag vill att hunden ska bära dummyn, jag backar några steg och försöker locka på hunden medans den håller dummyn i munnen. Men det den gör då är att spotta ut den,  direkt när den börjar gå. Det jag gör är att säga nej och ett litet lätt tag under hakan så han inte spottar när jag ser att han är påväg att göra det. Men då stannar han endast med dummyn i mun och sätter sig, sen är vi på ruta ett igen och allt återupprepas. 
Tacksam för alla tips!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägg på en lina och  och gå med hunden i koppel med dummy i munnen, prova igen därefter. Går det inte då heller, lägg på linan igen och hala in hunden när den inte vill bära fram dummyn. Självfallet med mycket beröm när den gör rätt. Ovan är ingen slutlösning för lydnadsapportering utan bara ett sätt att visa hunden vad det är du vill och att det inte är farligt, så får man ta det därifrån sen.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste du lydnads apportera? Jag har haft mest framgång med att "leka" fram apporterna steg för steg så att säga. 

Nu är det ju förvisso cocker jag har men jag upplever ibland ju mer kravlöst man gör och bara berömmer det positiva gör att den naturliga viljan kommer fram. Om jag lägger lydnad på vägrar han att öht rör han inte fågeln. 

M

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lydnadsapportering
På 2020-05-21 at 12:53 sidelock sa:

Lägg på en lina och  och gå med hunden i koppel med dummy i munnen, prova igen därefter. Går det inte då heller, lägg på linan igen och hala in hunden när den inte vill bära fram dummyn. Självfallet med mycket beröm när den gör rätt. Ovan är ingen slutlösning för lydnadsapportering utan bara ett sätt att visa hunden vad det är du vill och att det inte är farligt, så får man ta det därifrån sen.

Har försökt en hel del med det och får samma resultat, men får fortsätta att traggla det igen med hjälp utav de andra tipsen.

Tack för svar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lydnadsapportering


 

På 2020-05-21 at 19:17 nuke sa:

Provat att ge hunden apporten i farten?

Är det en gammal hund?

/M

Ett år och tre månader gammal, ska prova det! 

Tack för svar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lydnadsapportering
På 2020-05-21 at 16:33 charlie sa:

Måste du lydnads apportera? Jag har haft mest framgång med att "leka" fram apporterna steg för steg så att säga. 

Nu är det ju förvisso cocker jag har men jag upplever ibland ju mer kravlöst man gör och bara berömmer det positiva gör att den naturliga viljan kommer fram. Om jag lägger lydnad på vägrar han att öht rör han inte fågeln. 

M

Intressant, ska prova det också! har försökt att inte leka så mycket när jag håller på med dummyn så han inte får för sig att leka med fåglarna sen?

men hur gör du då när din hund tex börjar leka och börjar ta för stora svängrum? Han älskar nämligen springa med tex pinnar och när man kommer nära han vill han fortsätta springa med dem.

Tack för svar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lydnadsapportering
På 2020-05-21 at 12:59 strävhår sa:

Prova starta ståendes?

Yes, står och håller den perfekt och släpper inte förens ordet loss. kan till och med gå på toaletten medans han står och håller. 
Men sen just när man ber han komma så släpper han och kommer superglad. 
 

Tack för svar!
 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago lydnadsapportering sa:

Intressant, ska prova det också! har försökt att inte leka så mycket när jag håller på med dummyn så han inte får för sig att leka med fåglarna sen?

men hur gör du då när din hund tex börjar leka och börjar ta för stora svängrum? Han älskar nämligen springa med tex pinnar och när man kommer nära han vill han fortsätta springa med dem.

Tack för svar!

Händer det bara nån gång under träning struntar jag i det men berömmer å det grövsta när han gör rätt... likadant i stadgan, sticker han på en kastad apport struntar jag i det. Händer det för ofta brukar jag tydligt visa missnöje genom att plocka av honom apporten utan beröm, han får lite ångest då ?

Iom att han ska stöta å apportera efter skott brukar jag skjuta av ett skott en halvsekund efter jag skickat apporten. Då stannar han å tittar på var den landar sen på mig för å se va han ska göra.

Just nu kör vi avlämning a'la kast till husse ? så jobbar mycket med favoritbollen. Han släpper inte den förrän handen nuddar underkäken. 

Med fågel eller dummies apporterar han in mot mig men när han är ~1 m från mig vänder jag å går. I majoriteten av fallen håller han kvar apporten å knallar vid sidan. Då blir det en bättre avlämning ?

Leker han bara å fjantar bryter jag träningen, lägger honom en stund å sen får han leka ? 

Jag tror det är jäkligt viktigt att hunden tycker det är roligt att jobba. Den kommer att lyda tvingande kommandon men vill den själv så blir det bättre. 

MEN jag har som sagt en cocker ? är han inte sugen på att göra nåt å jag försöker tvinga honom lägger han sig å ålar en stund ? 

Kolla min dagbok "anglofilens äventyr" å inlägget om när han ska ut i bilen på morgonen så ser du ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago lydnadsapportering sa:

Ett år och tre månader gammal, ska prova det! 

Tack för svar!

Är det en jaktgolden eller en vanlig?

Du har fortfarande en unghund så skynda långsamt. Ska du konvertera en utställningshund kan det ta lång tid om det någonsin kommer att funka.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

lydnadsapportering

Tusen tack för alla tips! Fått till det nu med han?nu springer han och hämta dummysarna utan problem även på längre avstånd! Han har till och  med börjat letat upp mig med dummysarna på kvällarna efter nyheterna då vi brukar öva momenten?

sedan utomhus funkar allt fint också. 
så tusen tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...