Hoppa till innehåll

Tikka m77k


Per_B

Recommended Posts

Efter att ha bestämt mig för Norma 4.0g blyspets så monterade jag tillbaka min aimpoint 5000 på Tikkan M77k och sköt in den. Första gången jag skjutit in en bössa med aimpoint på. Centrum Aimpoint hamnar 75 mm över kulpipan. Jag kollade ballistiken i Normas app och det kändes som att mitt i prick på 50 meter borde vara lagom. 

Då  blir det enligt Normas app så här:

0m               25m           50m       75m         100m     125m      150m        175m     200m  

-75mm      -33mm       0mm    +24mm    +37mm   +39mm   +29mm   +5mm    -33mm

Jag sköt först på 25m och justerade så jag låg -33mm och sedan kollade jag att jag hamnade mitt i på 50m.

Jag har tänkt att ha den som skogsbössa och skjuta rådjur på 0 - 75 m typ.  Verkar det vettigt att ligga mitt i på 50 m då? Är de riktigt nära så har jag ju ett hagelskott. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Givet konceptet med bestruket stycke skjuter man in på maximalt skjutavståndet och en bit till. I ditt fall minst 100m.

/T

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago pmt sa:

Givet konceptet med bestruket stycke skjuter man in på maximalt skjutavståndet och en bit till. I ditt fall minst 100m.

/T

 

Ah säger du det. Kände mig lite osäker så tänkte att det kunde vara bra att lägga upp mina tankegångar här! Menar du med "bestruket stycke" att jag på förhand bestämt mig för ett maxavstånd pmt? 

Sen måste jag proskjuta hagelskottet också och se var svärmen hamnar när jag siktar med aimpointen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Per_B sa:

Sen måste jag proskjuta hagelskottet också och se var svärmen hamnar när jag siktar med aimpointen.

 Man siktar inte med en hagelbrakare, (har jag fått lära mig) ?.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det händer att man skjuter med hagel på mål som står stilla eller rör sig väldigt sakta. Då är det i min värld helt korrekt att sikta. Speciellt med en Tikkabock. 

Jag hade också velat veta  var hagelsvärmen hamnar, och skulle definitivt provat att skuta hagel med rödpunkten. 

Jag har inte skjutit med en M77k, men rätt mycket med en M70. Den jag sköt med var inte direkt ideal för flyktskytte, men för trådskällarjakt, och andra jaktformer där du skjuter hagel på stationära mål fungerade den synnerligen bra (hårt trångborrad...). 

Jag tycker att din inskjutning verkar vara rätt vettig -- men du bör prova på fler avstånd än 50 meter. Skjut gärna något skott på det maximala avstånd där du kan tänka dig att skjuta på vilt. Jag skulle vilja ha något mindre överslag på 125, säg max 2-3 cm. Det gör att du får hålla över lite grann på +200 meter -- men det spelar ingen större roll om du ändå inte tänkt skjuta på de avstånden. 

Jag skjuter in mina bössor med några cm överslag (2-3 cm) på 100 meter. Då kan jag sikta mitt i träffområdet på de flesta djur från 0 till dryga 150 meter. För mig är det bäst så. Jag har provat med att nolla på 200 meter, men det ledde till ett par höga skott på 100 meter, så det har jag slutat med. Det underlättar inte att behöva fundera på riktpunkt när djuret dyker upp. Jag vill kunna rikta mitt i på alla normala avstånd, och för att få det bör du ha någon cm överslag på 100 meter med de flesta kalibrar. Ska du skjuta på längre håll kommer det med stor sannolikhet vara på ett stationärt djur, och då kan du lugnt fundera på hur mycket du ska hålla över.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago Per_B sa:

Menar du med "bestruket stycke" att jag på förhand bestämt mig för ett maxavstånd pmt? 

En gammal artilleriterm. Teorin, eller kanske förr praktiken att kompensera för ett lite knöligt avståndsbedömmande genom att använda max banhöjd för att bestämma inskjutningsavståndet.

Genom att utgå från Max banhöjd för att få en träff i träffområdet med fix riktpunkt ger dig inskjutningsavståndet. Den andra frågan blir hur långt ditt längsta skott då kan bli genom att välja lägsta acceptabla dropp. 

Då landar man som regel med typ 222 på inskjutning på 125m och längsta skott 200+m.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MrT. sa:

 Man siktar inte med en hagelbrakare, (har jag fått lära mig) ?.

Jo  det gör man om man förser hagelbössan med optik eller rödpunkt 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Jo  det gör man om man förser hagelbössan med optik eller rödpunkt 

Alltid lär man sig något nytt...?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får erkänna att jag inte hängde med fullt ut på allt men håller med om att det var onödigt högt överslag 100 -125 m. Gillar tankesättet med typ 2 cm överslag på 100m. Inskjutningsavstånd på 60 m / 154 m ger det:

0m               25m           50m      (60m)           75m         100m       (109m)        125m       150m       (154m)        175m         200m  

-75mm      -38mm       -9mm     (0 mm)       +10mm    +20mm     (21mm)      +18mm    +4mm        (0mm)       -24mm       -66mm

Känns fint att ligga inom 2cm avvikelse från 39m till 172m. I like it.

Den här varianten får jag skjuta in så att jag först kollar att jag hamnar -38mm på 25m, sedan att jag hamnar mitt i på 60m. Jag kan ju prova på 100m också men då får jag ha en rätt stor svart cirkel att skjuta på tror jag, annars täcker rödpunkten cirkeln.

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...