Hoppa till innehåll

Harexplosion i Kalix. Fler i Norrbotten som har märkt det?


lsjonsson

Recommended Posts

Dom senaste dagarna så har jag sett hur många skogsharar som helst i trädgården och dess omgivning. 
10 olika harar jag sett hitintills i trädgården och dess omgivning. :D  Dom var i farten redan tidigt idag på morgonen och dom är i farten nu också mitt på em.
Är det någon mer i Kalixtrakten eller i Norrbotten som har märkt detsamma? Det är ju ett gott tecken efter harpesten som vi har haft. :D 

Ännu en jösse framme och skuttar mitt på em. nyss.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago, lsjonsson said:

Dom senaste dagarna så har jag sett hur många skogsharar som helst i trädgården och dess omgivning. 
10 olika harar jag sett hitintills i trädgården och dess omgivning.  Dom var i farten redan tidigt idag på morgonen och dom är i farten nu också mitt på em.
Är det någon mer i Kalixtrakten eller i Norrbotten som har märkt detsamma? Det är ju ett gott tecken efter harpesten som vi har haft.  

Ännu en jösse framme och skuttar mitt på em. nyss.

Dom idkar klumpehor däruppe tydligen :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago tecno sa:

Dom idkar klumpehor däruppe tydligen :)

Ja, det verkar så! Jag har försökt att se skillnaden på dom genom att se efter olika tecken på deras päls och därav antalet som jag har sett idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Flera harar har besökt trädgården i natt av alla spår som man ser i snön. Det kom pudersnö igår em. så snön var helt plan och orörd. Det finns några spår som inte kom med.:thumbsup:

IMG_20210225_112453037.thumb.jpg.0454d02ecbbcbe186dd9a7a2011f13bb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Dessa harungar är överallt. Idag frukostbesök i trädgårdslandet.
IMG_20210626_052308470.thumb.jpg.0927ab0a8cd77fbc072b62072dbf282c.jpg

Frun är sur för den har varit o naggat på salladen.
Man får tydligen hägna in trädgårdslandet nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago lsjonsson sa:

Dessa harungar är överallt. Idag frukostbesök i trädgårdslandet.
Man får tydligen hägna in trädgårdslandet nu.

Plantera mer sallad i stället!

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Gubbepåstubbe sa:

Plantera mer sallad i stället!

Får väl tara och göra det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago M-98 sa:

stödutfodra dem lite och hägna in kolonilotten.

Bättre att hägna in trädgårdslandet så får dom beta på gräsmattan så slipper jag klippa den.:thumbsup:

Grannen hade en på framsidan igår morse.IMG_20210626_051648011.thumb.jpg.75bf41130c06289a7b613d123613bcae.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Gubbepåstubbe sa:

Plantera mer sallad i stället!

 

Aset kan komma till mej istället för snigeln 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Märkligt att vi haft noll hare i stugan i sommar. Detta på en ö utanför nordligaste delen av Västerbotten. Förra sommaren hade vi paltar som låg och tryckte lite här och där på tomten så vi kunde inte ens klippa gräset, men i år en endaste gammal torr harskit. Lite trist dels för jag tycker de är fina och också för att jag eventuellt ordnat att jag kan jaga på ön i höst. 

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago LGH sa:

Märkligt att vi haft noll hare i stugan i sommar. Detta på en ö utanför nordligaste delen av Västerbotten. Förra sommaren hade vi paltar som låg och tryckte lite här och där på tomten så vi kunde inte ens klippa gräset, men i år en endaste gammal torr harskit. Lite trist dels för jag tycker de är fina och också för att jag eventuellt ordnat att jag kan jaga på ön i höst. 

Hm! Konstigt här dräller det av harpaltar! Andra kullen har hoppat ut ur boet här uppe nu. Såg en påkörd på E4:an idag på morgonen när jag åkte iväg och skulle plocka hjortron. Sparkade upp 2 när jag gick till hjortronmyren. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago LGH sa:

Märkligt att vi haft noll hare i stugan i sommar. Detta på en ö utanför nordligaste delen av Västerbotten. Förra sommaren hade vi paltar som låg och tryckte lite här och där på tomten så vi kunde inte ens klippa gräset, men i år en endaste gammal torr harskit. Lite trist dels för jag tycker de är fina och också för att jag eventuellt ordnat att jag kan jaga på ön i höst. 

På en mindre ö räcker det med en rävkull eller två, förra året kanske de missa isen och var rävfritt?!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, strävhår said:

På en mindre ö räcker det med en rävkull eller två, förra året kanske de missa isen och var rävfritt?!

Kan nog stämma. Gick en promenad härom kvällen och hittade i varje fall ett par gryt (sammanlagt fem ingångar nosade valpen upp).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago LGH sa:

Kan nog stämma. Gick en promenad härom kvällen och hittade i varje fall ett par gryt (sammanlagt fem ingångar nosade valpen upp).

I måndags när jag var iväg o plockade hjortron så låg det en påkörd harpalat från andra kullen påkörd på E4:an utanför Kalix samt att jag sparkade upp från bilens parkering till hjortronmyren. Nu har jag inte sett några harar i trädgården på väldigt länge och det är väl tur det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Konstigt om det inte kommer pest snart.

Kryllar med hare och nu har dom börjat vara på gården också.

Hörde redan en har jägare säga att det ser ut dåligt med hare i år, undra om en sån har lämnat huset alls.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago karelsk blandning sa:

Konstigt om det inte kommer pest snart.

Kryllar med hare och nu har dom börjat vara på gården också.

Hörde redan en har jägare säga att det ser ut dåligt med hare i år, undra om en sån har lämnat huset alls.

Ja, men det var inte länge sedan vi hade pest här nere vid kusten. Det var förra året vi fick gått om hare igen så jag tror pesten försvann kanske -18 el. -19 o harstammen exploderade -20 igen. :thumbsup:

Haha! Ja, det kan man fråga sig! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
1 hour ago karelsk blandning sa:

Snart kanske du skjuta bort den.

Jag har ingen jakträtt utanför tomtgränsen så det får bli en trädgårdshare av den som härjar runt i grannskapet.:thumbsup: 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago lsjonsson sa:

Jag har ingen jakträtt utanför tomtgränsen så det får bli en trädgårdshare av den som härjar runt i grannskapet.:thumbsup: 

Sätt ut lite mat och skjut den på tomten så den inte äter upp varenda buske i vinter om ni har såna på gården.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago karelsk blandning sa:

Sätt ut lite mat och skjut den på tomten så den inte äter upp varenda buske i vinter om ni har såna på gården.

Buskar har vi men den äter just bara av hallonbuskarna för där ligger mest harskit efter vintern.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu har jösse hare bytt till vinterpäls. Dom är så vita och fina nu när man väl upptäcker dom.:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Vi har besök av jösse varje kväll/natt i princip nu som är och äter rester av fåglarnas solrosfrön som trillar ner på marken.:thumbsup:
Jag tog fotot genom fönstret för det är ingen idé att försöka smyga ut på bron för dom reagerar på minsta ljud.

IMG_20220203_214035548_MP.thumb.jpg.c0b5f278bcbd9d59f722c2fd61cf3679.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...