Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Igår togs fullständig jägarexamen och det är ju nu dags att köpa mig en bössa. Men det är ju en riktigt djungel. Jag letar efter ett ”snällt” vapen. Jag är 175 cm lång men ganska petite, upplever ofta att bössorna blir tunga. Har också en skada som gör att rekylen upplevs jobbigare. Sen undrar jag om någon kan dela med sig av hur man går till väga nu? Vad är nästa steg? Måste jag ansöka om en vapenlicens för att få låna vapen tillexempel? Och ansöker man om vapenlicens innan man köper ett? Och vad, förutom att bössan ska passa skytten är viktigast att tänka på vid köp av bössa? Begagnad eller ny? Alla svar, tricks och tips uppskattas! 
 

Tack på förhand alla fina jägare! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen till jaktsidan, grattis till examen ? 

Ett lätt vapen ger en tydligare rekyl, så det är dessvärre motverkande önskemål. 

Beggat ger alltid bättre kvalitet är nytt för samma pengar. Det finns mycket skrivet om detta om du surfar runt och söker på forumet. Försök få med någon som har lite koll när du ska titta på vapen. Säljare är just säljare, det ska man aldrig glömma. 

För att få lånelicens behöver du en egen licens först. När du ska köpa söker du licens först och får hämta vapnet när den är beviljad. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du inte har egen licens kan du ansöka om lånetillstånd. Då får du låna vapen på samma sätt som om du hade egen licens:

https://polisen.se/lagar-och-regler/vapen-regler-och-tillstand/ansok-om-vapentillstand/

Köp inte ett för lätt vapen. Det ger mer rekyl, vilket inte underlättar skyttet. Som första vapen skulle jag rekommendera någonting begagnat från ett känt märke. Det finns många trådar kring det. ?

Har du gott om pengar som du gärna gör av med skulle jag också tittat på några av t.ex. Sauer och Berettas dammodeller. De är inte nödvändigtvis lättare, men har stockning som passar damer bättre. T.ex. Sauer Artemis och Beretta Vittoria. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen till vårt trevliga forum å STORT Grattis till avlagd jägarexamen @Loppis???

Som Markus tipsa om här ovan så hittar du säker mycket bra tips genom att surfa rumt här på forumet men även genom att helt sonika bara googla "vapen för nybörjare". Skulle jag ge några konkreta tips så skulle jag titta på tex Winchester mod 70 eller Remington Seven i kaliber .308 vad gäller kulvapen. Med ljuddämpare (licensbelagd) alternativt mynningsbroms (licensfri) blir dessa väldigt snälla i rekyl.

Vad gäller hagelvapen så rekommenderar jag normalt aldrig en halvautomat till nybörjare men beroende på din skada, som ju är svår för oss att förstå HUR mycket den påverkar DIG, så skulle jag i alla fall tipsa dig om att försöka hitta å prova en Beretta halvautomat i kaliber 20. Lätt å väldigt snällskjuten men prova för all del även någon halvautomat i kaliber 12 som också är snällskjutna fast dom inte väger så mycket men ger förmodligen lite bättre sving å är ju även ekonomiskt bättre om man tittar på ammopris...

Sist men inte minst skulle jag tipsa dig om att prata med alla du känner som redan har vapen. Be om att få prova att både känna å provskjuta deras vapen så bildar du dig i alla fall en liten uppfattning om skillnader på olika vapen...

Lycka till! ? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MarkusR sa:

När du ska köpa söker du licens först och får hämta vapnet när den är beviljad. 

Alternativt söker ett inköpstillstånd (om du vet med dig vad det är du vill ha). Då får du med dig bössan hem, samtidigt som du köper den. Fråga mig gärna hur jag vet ?.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu skriver du ju inte vart du bor, men åk till någon av de stora handlarna i sällskap av någon kunnig. Så kan du med gott samvete kolla i beg. hyllorna!

Beroende på vad du skall jaga och hur rekylkänslig du är av skadan. Så är väl 308 el. 6,5x55 att rekommendera gärna med en dämpare!

Undvik billiga paket. Det finns oftast en anledning till att de är billiga!

Ett tips som nästan inte kan gå fel är en Winchester M70 featherweight i 308 win. Med en leupoldkikare och dämpare. Borde kunna få ihop det under 15000:- typ beroende på tid/tur/skick och förhandlingsförmåga ;) .

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ett moment 22 här, för att få låna ett vapen måste man ha ett annat vapen - av samma eller lägre klass (hagel räknas som klass 2).

Vad att tänka på.... Ja, du även här är det lite av ett moment 22. Innan du kan skjuta vet du inte vad som passar, och utan bössa lär du dig inte skjuta.... Så ja, dessvärre är det lite så att man måste börja nånstans för att se vad som är fel där - och sedan jobba sig därifrån. 

Ovan har du lite generella tips, dock ej specifikt sett till dambössor. Borde egentligen krita ihop nått på det temat men det tarvar en smula tid vid ett ordentligt tangentbord. 

Vikten är en issue, för i princip alla kvinnor. Men det finns lösningar kring den problematiken med. Hur som, du lär ytterst tveksamt hitta en bössa som passar rakt av i en kasun. 

Bor du i trakten av Växjö rekommenderar jag varmt ett besök hos Charlie här på sidan. Bor du längre söderut kan jag hjälpa dig med en crash course i hagelvärlden. Ta gärna hjälp, men se till att de vet vad de pratar om.... 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll var du bor. Om du är intresserad och verkligen vill börja jaga och skjuta så ska du åka nästan hur långt som helst för att få hjälp av de här två gubbarna här ovan. Det är billigt att lägga resa och några dagar jämfört med att träffa någon som kränger på dig den perfekta bössan flera gånger för ALLA köper den och de har AAALDRIG haft några reklamationer eller klagomål på den. Typ!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och gratulationer! :) Jag tror jag kommer börja med en hagelbössa, då jag den första jakt jag kommer gå på är en andjakt. Jag har haft möjligheten att få prova en beretta halvautomat i kaliber 12 men den känns ganska tung och klumpig. Borde man då prova en kaliber 20? Har ni några rekommendationer på handlare i stockholmsområdet? Jag har bara skjutit lerduvor tre gånger inklusive provet så vet inte exakt vad jag letar efter. Jag har inte så många i min närhet som jagar, de flesta är i min sits också. Har fått prova de bössorna som finns i närheten redan och de som fanns på träning och uppskjutning.  @pmt nu önskar man att man bodde söder över! @danieljHar ni några tips på bra handlare i stockholmsområdet? Vart bör man leta efter begagnade vapen? Är det blocket eller ska man gå till en någon som handlar med begagnat? Jag får låna berettan för att fortsätta öva med framöver men den passar inte riktigt mig i kolven känner jag.  @josc72 så fort jag har möjlighet får jag se till att åka då! Men precis som du säger, jag vill inte köpa en bössa bara för att den passar alla andra. :) 

Har ni några kloka tips på vad man ska tänka kring ammunition också? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago pmt sa:

 Bor du i trakten av Växjö rekommenderar jag varmt ett besök hos Charlie här på sidan. Bor du längre söderut kan jag hjälpa dig med en crash course i hagelvärlden. Ta gärna hjälp, men se till att de vet vad de pratar om.... 

/T

Alltid välkommen ner ? 

Om du håller till i Stockholmsområdet kan det gå att lösa. Jag ska förmodligen uppåt norrlandskusten inom kort för å instruera. Funkar det bara tidsmässigt kan jag mellanlanda vid hufvudstaden isf.

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den butik med största utbudet är Walter Borg,tyvärr har dom "förstående" säljarna slutat och kvar är dom med inövade mantran. Vart i Stockholms området finns du??? Åkersberga har en Jaktia butik men med litet utbud. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Loppis sa:

  @pmt nu önskar man att man bodde söder över!

Va fan, du bor ju söderut! Stockholm är ju nästan i Skåne. Det är bara att åka ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago josc72 sa:

Va fan, du bor ju söderut! Stockholm är ju nästan i Skåne. Det är bara att åka ?

När det gäller vapen, hundvalpar och jakt kan det vara värt att åka en längre sväng än att nöja sig med det som finns inom gångavstånd.

Efter att man accepterat det blir jägarlivet lite lättare att leva.

/Markus

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Loppis sa:

Har ni några kloka tips på vad man ska tänka kring ammunition också?

Jag är väl inte rätt person att säga något om den här saken egentligen, men om jag inte fått det om bakfoten, är tillgången på just kaliber 20 svårt att få fatt på, och dessutom kostar den betydligt mer än vad en kaliber 12 gör, sammantaget med att kaliber 12 finns tillgängligt nästan var som helst, där dom säljer vapen.

Jag köpte en uppsättning övningsplugg nyligen (1000 st, för att hålla priset nere), och de gick på 1 690 svenska pesetas (1.69/st). Det är väl överkomligt, minst sagt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MrT. sa:

Jag är väl inte rätt person att säga något om den här saken egentligen, men om jag inte fått det om bakfoten, är tillgången på just kaliber 20 svårt att få fatt på, och dessutom kostar den betydligt mer än vad en kaliber 12 gör, sammantaget med att kaliber 12 finns tillgängligt nästan var som helst, där dom säljer vapen.

Lite lokal aktiekurs på den. Här nere är det väl inte direkt ovanligt med nått i snygg gul hylsa... Längst upp i norr är det som regel enklare med. Det är på mitten det skiter sig, som vanligt. 

Kaliber 16 är däremot lite av ett jävla mörker. 

Därutöver är det bara att vara en smula förberedd och företagsam. Man skjuter det man köpte i fjol.... Så man köper i poster om 5000. Då blir det billigare med. 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@josc72 haha ja så kan man se det ? 

Så om jag skulle åka vart som i sverige för att hitta en bra vapenhandlare som skulle kunna hjälpa mig hitta en bästa kompis att skjuta med, vart skulle jag åka då? Ska ändå till Skåne några gånger i sommar med stopp i Småland. Men för träning måste jag nog hitta något här i trakterna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago Loppis sa:

@josc72 haha ja så kan man se det ? 

Så om jag skulle åka vart som i sverige för att hitta en bra vapenhandlare som skulle kunna hjälpa mig hitta en bästa kompis att skjuta med, vart skulle jag åka då? Ska ändå till Skåne några gånger i sommar med stopp i Småland. Men för träning måste jag nog hitta något här i trakterna. 

Strax söder har du ju @Ken1 och prata med, när du passerar Småland har du @charlie i Växjö och ska du långt ner i Skåne har du @pmt för en instruktion och  genomgång av vapen. Åker du mer västerut mot Halmstad har du Susegården som hjälp, finns säkert massa andra bra på fler ställen i detta land så ingen blir glömd.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Galne sa:

Strax söder har du ju @Ken1 och prata med, när du passerar Småland har du @charlie i Växjö och ska du långt ner i Skåne har du @pmt för en instruktion och  genomgång av vapen. Åker du mer västerut mot Halmstad har du Susegården som hjälp, finns säkert massa andra bra på fler ställen i detta land så ingen blir glömd.

Du har Skavsta Jakthandel straxt utanför Nyköping och Virå mellan Nyköping och Norrköping, ingen större avstickare om du åker E4an söder ut.

Hur bra dom är vet jag inte men dom har skytteinstruktörer om jag inte minns fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Loppis sa:

  @pmt nu önskar man att man bodde söder över!

Tja, dräller du ner till Sveriges Copacabana finns det ju avgjort vettigare saker att göra än drälla där med alla andra Stockholmare. Som att göra en eskursion i kasunerna.

Lovar inte att jag har tid om så sker men du kan ju alltid testa.

9 hours ago Loppis sa:

Har ni några kloka tips på vad man ska tänka kring ammunition också? :)

Ärligt talat - så lite du bara kan.

Teorin är inte jättesvår men de flesta tycker det är komplicerat med en massa grekiska. Shotguns.se har en del info kring det med.

Den enkla lösningen är rätt enkel - köp en bra US5 32g och en riktigt bra US6 28-32g. Det du inte kan göra med de två patronerna i skogen behöver du inte bry dig om....

En bra stålpatron till jakt - US3-4 kan vara en smula knastigare för den måste väljas efter bössan, så den får du vänta lite med.

Utöver det en övningspuppa till lerduvorna, den köper du i stor mängd för du ska öva mycket med nya bössan ? Där låter du priset styra - vad som är billigast var och när vet bara vår herre. Men ta en US7 21-24g - mer våld än så behöver du inte bruka tycker jag.

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...