Hoppa till innehåll

Jaga duvor


Per_B

Recommended Posts

Förr när pappa odlade korn eller vete så hade vi alltid mycket duvor, massor ibland. Pappa sköt, plockade och mamma lagade till dem. Men nu när jag inte ens är månskensbonde utan arrenderar ut fälten så är det bara gräs på dem som arrendatorn skall ha till sina bifftjurar. Nu är det mycket ovanligt med duvor. 

Har ni något tips hur jag kan få dit duvorna? Säga upp arrendatorn och börja odla själv är inget alternativ :)  Jag har tre bössor som jag kan skjuta hagel med och fin fina patroner efter tips härifrån jaktsidan men inte mycket att skjuta på! Eller finns det någon annan trevlig fågeljakt jag borde försöka med ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Duvsträck kan du ha i alla fall - kolla strax innan soluppgång på lite olika ställen på dina marker. Duvor drar till/från födoställen, vattenställen och sovställen.

Annars är all jakt på svartfågel en ren välgärning.

/T

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago Per_B sa:

Är det kråka, råka och kaja du tänker på när du säger svartfågel eller räknar du även med skata där?

Råkan håller jag för att vara ett riktigt trevligt jaktbart vilt, därtill en delikatess  - övriga kråka, kaja, skata hyser jag inga varmare känslor för.....

/T

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även om du inte odlar spannmål så gör andra det. Fråga om att skjuta, vissa säger såklart nej, men många vill gärna ha kvar sin spannmål - särskilt om denne själv är smått jaktintresserad och kan få följa med när du står för bulvaner mm.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du bara nån liten öppen yta är det lätt att mata in duvor, nån gammal inäga som går att slå eller en vändplan t.ex. Behövs inte många kvadrat.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Per_B sa:

Vilken mat lockar Duvorna bäst då Strävhår?

Jag har fodrat in med blandning av korn, vete, ärtor å majs med bra resultat... 

Sen kom även grisarna efter ett tag så kan man skjuta dem på nätterna oxå ?

  • Thanks 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok Charlie, låter mumsigt helt klart! Du blandar och strör ut på backen helt enkelt? Eller har du någon mer komplicerad anordning / maskin?

Eller odlar du en liten plätt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Per_B said:

Vilken mat lockar Duvorna bäst då Strävhår?

Vete eller ärtor körde vi.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har aldrig fodrat för duvor men som de flesta fåglar funkar så äter de på morgon och eftermiddag/kväll. Sprid på morgonen efter att grisarna har gått och lagt sig så att det finns något till frukost för duvorna och en spridning på eftermiddagen också. Brukar vara bäst drag runt 15tiden när vi jagar på fält, men det kanske är olika från plats till annan.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-06-22 at 17:11 Per_B sa:

Tack MagnusN! Jag skall prova, det är rätt gott att äta duva faktiskt, rejäl viltsmak men fint med god sås till.

Eller så bankar man ut dem, dubbelpanerar å gör schnitzel?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

50/50 bacon o ringduva allt malet det kan rekommenderas helt suveränt gott!

Annars har man helt ruttnat på ringduva man har liksom ätit sig riktigt nöjd

när man har bra biotop för ringduva ?

/J

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...