Baloo145 Posted July 3, 2020 Posted July 3, 2020 Hej jag är inne på att skaffa mig en basset, vet inte riktigt vilken utav dem jag skulle vilja skaffa så undrar lite vad ni skulle rekommendera och hur de jagar, ska främst jaga rådjur och hjort men kan hända att det blir lite räv och annat också, tacksam för svar Quote
Pyrschjägaren Posted July 3, 2020 Posted July 3, 2020 1 hour ago Baloo145 sa: Hej jag är inne på att skaffa mig en basset, vet inte riktigt vilken utav dem jag skulle vilja skaffa så undrar lite vad ni skulle rekommendera och hur de jagar, ska främst jaga rådjur och hjort men kan hända att det blir lite räv och annat också, tacksam för svar Tax. 1 Quote
Ken1 Posted July 3, 2020 Posted July 3, 2020 Hade för några år sen en petit och hon va helt underbar att jaga med. Allt från rabbis till dov. Quote
Baloo145 Posted July 3, 2020 Author Posted July 3, 2020 Ja jag funderar lite på fauve, petit eller Grand petit 1 Quote
Mannlicherman Posted July 27, 2020 Posted July 27, 2020 Av basset raserna här hemma så är helt klar Basset Fauve de Bretagne den som generellt är mest allround i sitt val av drevdjur. I helmlandet Frankrike jagar man ju allt från vildsvin till hare och kanin med rasen. Ser man till deras jaktprov, så är fauve den enda av dom basset raser vi har här som är framgångsrik inom alla godkända drevprovsvilt. Quote
MagnusN Posted July 27, 2020 Posted July 27, 2020 Ska man säga något annat positivt om fauvarna så är de lite mindre i storlek än petit och grand. Tror det skonar leder och tassar. Kompisens petit går lätt sönder i bakkant på stora trampdynan ifall det är lite skarpt före. Petit/grand får mycket skit och snö i pälsen. Min fauve jagar alla klövvilt, hare, räv o kanin. Rätt intresserad av fågel så jag har provat om han markerar skjuten fågel och det funkar. Snacka med Kurt som sitter i avelsrådet för fauveklubben. Quote
Recommended Posts