Jump to content

Behöver feedback om injagning av min hund.

Alex

Recommended Posts

Hej. Har en blandning mellan drever/tax som är 10 veckor gammal nu. Valpen har funnit tryggheten här hemma på gården så nu har jag börjat gå ut en del i skogen med hunden. Går sakta fram och låter hunden springa med. Max en timme i skogen. Frågan är nu. När är det dax att låta hunden börja söka ut. Ännu så går den inte så långt. Max 50 m ifrån mig. Gissar att de handlar om mognad och tryggheten i skogen. Men vid vilken ålder kan man börja sitta stilla och låta hunden bara vara. Har läst säkert 100 olika sidor och alla säger lite olika så jag blir fan yr. Har förstått att runt 4 månader ska de inte vara några problem. Rätt eller fel? Och när man väl sitter där ute i några timmar, om hunden lägger sig ner och tycker allt är skit tråkigt och ändå inte väljer att gå iväg. Hur gör man då. Några tips och vad tycker ni är en rimlig ålder för att börja jobba med utsöket. Skogsvana jobbar jag redan med nu men nu sitter jag inte stilla utan är ute med hunden och promenerar i skogen i olika terräng. Inkallningen börjar sitta bra på hunden. 

Om injagning finns det mycket ”tro”. En del är bergsäkra i sin tro. Jag tror att olika metoder passar olika hundar. Det som funkar funkar.

Min fauve började inte jaga/gå iväg förrän han fick hormoner och var 7-8 månader. Kommande säsong när han jagades in var han 14 månader i starten. Om jag stod/satt still så drog han inte iväg. Han tänkte nog rast och vila. Myrsteg funkade inte heller, han tyckte jag beteede mig märklig och stod och glodde på mig. Jag gick istället tills han började fara iväg och stannade då. Varje gång han vände huvudet eller vände tillbaka så gick jag lite långsamt och han fortsatte söket. För att bättra på söket motionerade jag honom minimalt dagen före jakt (funkade inte säsong 2, då spikade det stenhårt). Ju mer han förstod hur mycket kul som finns i skogen desto längre drog han. Sen varierar det fortfarande från dag till annan om han travar runt metodiskt eller är taggad och bara försvinner iväg. Driver gör han lika glatt alla dagar. 

Hade en annan fauve-unghund till låns för injagning. Hon ville inte iväg vare sig jag gick eller stod stilla. Tror att jag provade allt jag kunde komma på. Säsongen efter drog hon som en raket från sin ägare. Gissar att det var en mognadsfråga.

Sen finns det hundar som jagar tidigt och de som drar iväg med gubbe-på-stubbe.

Okey. Så allt handlar mycket om mognad då. Och jag antar att ja lär märka med tiden. Men täntke köra gubbe på stubbe runt 4 månader och se hur de funkar. Så får ja väl jobba efter de. 

Nu får ni ursäkta mej....... Men det där gubbe på stubbe!!!!!!!! Hur i h-vete ska hunden veta vad DU vill att den ska göra om DU sitter och glor på en stubbe?????????

Följ med hunden visa att ni är ett team som jagar tillsammans, lek fram jakten angagera dej. Du har köpt ett ämne som ska formas. Hur gör man det från en stubbe med dagens kvällstidningar i knät?????? Sorry telefonen i ansiktet!!!!!!!

• Like 2

Jag tror inte heller att gubbe på stubbe funkar på alla hundar. Första säsongen la sig taxen vid mina fötter och var heeelt nöjd. Om jag gick lite så fattade hon att något är på g och sökte ut.. I vintras, slutet på säsong 2 efter 15 skjutna rådjur kan hon tycka husse blir tråkig, för att polletten trillat ner, nu vet hon vad skogen är bra till. 

Det upptäckte jag av en slump när jag lät henne gå lös när jag skulle grilla mellan två såtar, hon går bara runt fötterna och tigger tänkte jag. Helt plötsligt var det tyst. Då var hon 400meter upp i skogen och upptaget kom innan jag hunnit greppa bössan och komma dit. 

Jag är enig i tron om att man ska gå med hunden för att visa att man jagar tillsammans och för att styra riktning. Det är en rimlig logik, tycker jag. Är dock försiktig med att uttrycka det som om det vore ett recept för alla hundar. Har begränsad erfarenhet. Kan återkomma när jag börjar jaga in hund nr 2 i slutet av denna säsong eller till nästa höst

Jag tror man få testa att både gå å sitta still! Det där är så himla individuellt så man märker på hunn vad som funkar! Min jämteblandis fick jag tråka ut som fan ett par ggr som riktigt ung innan han for iväg på lite längre sök men sen från året därpå å än idag väntar han på mig om jag sitter kvar å fikar efter en sökrunda. Hänt flera flera ggr nu att jag rest mig å inte ens gått 50m så ha han försvunnit å tagit upp älg lite längre bort.

Nu gällde ju inte denna tråd en älghunn men jag tror ändå att principen är densamma. Att man få prova både stanna å gå så få man nog kläm på vad som funkar bäst med just SIN hunn... Finns det bara jaktlust i hunn brukar de ju prdna sig bsra den få chansen att komma till skogen... :)

Lycka till!

• Thanks 1

1 hour ago Ken1 sa:

Nu får ni ursäkta mej....... Men det där gubbe på stubbe!!!!!!!! Hur i h-vete ska hunden veta vad DU vill att den ska göra om DU sitter och glor på en stubbe?????????

Följ med hunden visa att ni är ett team som jagar tillsammans, lek fram jakten angagera dej. Du har köpt ett ämne som ska formas. Hur gör man det från en stubbe med dagens kvällstidningar i knät?????? Sorry telefonen i ansiktet!!!!!!!

Du läste inte mitt inlägg eller? Bli inte så. Jävla arg gubb fan. Ja frågade efter tips och råd. Inte någon som ska skälla och leka arga snickaren (jägaren) men tack för ditt tips ?

3 minutes ago HuggyBear sa:

Jag tror man få testa att både gå å sitta still! Det där är så himla individuellt så man märker på hunn vad som funkar! Min jämteblandis fick jag tråka ut som fan ett par ggr som riktigt ung innan han for iväg på lite längre sök men sen från året därpå å än idag väntar han på mig om jag sitter kvar å fikar efter en sökrunda. Hänt flera flera ggr nu att jag rest mig å inte ens gått 50m så ha han försvunnit å tagit upp älg lite längre bort.

Nu gällde ju inte denna tråd en älghunn men jag tror ändå att principen är densamma. Att man få prova både stanna å gå så få man nog kläm på vad som funkar bäst med just SIN hunn... Finns det bara jaktlust i hunn brukar de ju prdna sig bsra den få chansen att komma till skogen... :)

Lycka till!

Tack för tipsen??

• Like 1

Nu menar nog Ken1 fenomenet och inte riktat mot dig TS. Så slappna av, inte direkt smart att ta illa upp med tanke på att Ken1 kom faktiskt med en del tänkvärt!

Vad som funkar är helt efter hunden. Mina har jag gått med, den första blev tyvärr stövel hund. Nuvarande drar direkt om han får något i näsan. Även ifrån bilen om det skulle vara så!

Frågan är hur vill du jaga? Vill du kunna stanna bilen släppa ut hunden och vänta på upptag eller vill du styra hunden? Om det är det förstnämnda så får du knalla och gå (Plus en heldel tränning). Om du vill kunna släppa hunden och den skall jobba självständigt, tja då kommer kanske gubbe på stubbe funka.

//Danielj

24 minutes ago Alex sa:

Du läste inte mitt inlägg eller? Bli inte så. Jävla arg gubb fan. Ja frågade efter tips och råd. Inte någon som ska skälla och leka arga snickaren (jägaren) men tack för ditt tips ?

Lugn och fin nu, gubbfan Ken1 är inte malign, möjligtvis lite osmidig i sitt skrivna uttryck. ? 

1 hour ago danielj sa:

Nu menar nog Ken1 fenomenet och inte riktat mot dig TS. Så slappna av, inte direkt smart att ta illa upp med tanke på att Ken1 kom faktiskt med en del tänkvärt!

Vad som funkar är helt efter hunden. Mina har jag gått med, den första blev tyvärr stövel hund. Nuvarande drar direkt om han får något i näsan. Även ifrån bilen om det skulle vara så!

Frågan är hur vill du jaga? Vill du kunna stanna bilen släppa ut hunden och vänta på upptag eller vill du styra hunden? Om det är det förstnämnda så får du knalla och gå (Plus en heldel tränning). Om du vill kunna släppa hunden och den skall jobba självständigt, tja då kommer kanske gubbe på stubbe funka.

//Danielj

Ja hade gärna velat lämna bilen med hunden. Släppa lös den och sedan ska den börja söka av själv. 

1 hour ago MarkusR sa:

Lugn och fin nu, gubbfan Ken1 är inte malign, möjligtvis lite osmidig i sitt skrivna uttryck. ? 

?Aa mycket möjligt 

38 minutes ago BigJim sa:

"gubben på stubben" är väl mest för en valp att bli skogsvan, inte en injagningsmetod.

Det är lite de jag försöker ta reda på. Alla svarar olika så antar att ja får prova mig fram ??

• Like 1

Nja... hur en hund söker bör väl först och främst bedömas efter ras? En Drever el en gråhund som man behöver gå genom en såt i södra Sverige saknar enl mej Jaktlust! En dålig Wachtel el liknande (har själv såna) kan man få hjälpa lite med att gå.. själv före drar jag hundar som självständigt hittar vilt! 
sen hur vägen dit ser ut beror ju givet på vad man har för individ. En del hundar har viljan att finna vilt och gör det vad husse än läser på stubben... hundar som är trögare kan behövas gå lite med.. men jag tror man iaf kan påverka hundar som inte har ett naturligt sök genom att sitta tex i vind mot ställen där vilt brukar ha fodersök. 
Bra och självständigt sök är en egenskap som i grunden bottnar i jaktlust. 

1 hour ago danielj sa:

//Daniel

Absolut ?han hade en poäng där. Men kvällstidningen eller mobilen i ansiktet? Använder inget av de när ja är i skogen. Ja ställde en fråga. Han blir helt till sig när gubbe på stubbe kom på tals. 

9 minutes ago calle sa:

Nja... hur en hund söker bör väl först och främst bedömas efter ras? En Drever el en gråhund som man behöver gå genom en såt i södra Sverige saknar enl mej Jaktlust! En dålig Wachtel el liknande (har själv såna) kan man få hjälpa lite med att gå.. själv före drar jag hundar som självständigt hittar vilt! 
sen hur vägen dit ser ut beror ju givet på vad man har för individ. En del hundar har viljan att finna vilt och gör det vad husse än läser på stubben... hundar som är trögare kan behövas gå lite med.. men jag tror man iaf kan påverka hundar som inte har ett naturligt sök genom att sitta tex i vind mot ställen där vilt brukar ha fodersök. 
Bra och självständigt sök är en egenskap som i grunden bottnar i jaktlust. 

Ja ja tänker lite som du. Har några som jagar med drever och tax. Dom pratar mycket om att sitta stilla i skogen och låta hunden få hitta intresset efter hand. Att gå med hunden har jag fått höra gör att en drever eller tax inte söker ut ordentligt och hundföraren får gå med hunden. Jag vill jobba med hunden så ja kan släppa den i skogen och sedan ska den springa iväg och söka 

1 hour ago Alex sa:

Ber ödmjukt om förlåtelse. Vad jag menar är hur ska din jaktkompis veta att ni jagar tillsammans om du sitter Still. Lek fram jaktlusten tillsammans för jag antar att ni ska jaga tillsammans inte på var sitt håll. Det va absolut inte min mening att peka finger och vara sur kuken, formulering i skrift är inte min starka sida ? är mera av en praktiker som vill vara på plats och försöka rätta till misstagen direkt. Att jaga in en liten valp kräver massor med arbete om man inte har tur och krabbaten fattar direkt.

Lugnt. Ja förstod att du menade väl ?men min tanke är med hunden. Att jag vill kunna släppa hunden i skogen. Sedan ska den springa iväg och börja leta djur. Slag. Är det verkligen rätt sätt att gå med hunden då. Har du drever eller tax? Hur har du gjort. Eller går du med din hund genom såten? Jag vill kunna släppa och hänts tills hunden fått upp. Gå lite sakta frammåt. Sedan hitta ett bra pass. 

Har haft drevet +taxdrever +Basset griffon . Har nu taxdrever och en wacteljaktcocker (cocktail) . Går alltid med hunden tills den söker ut, då stannar jag och söker pass. När hunden returnerar fortsätter jag framåt i säten, på så sätt får hunden hela tiden ditt spår att söka upp om den ringar dej.

Detta är mitt sätt... Det viktigaste är att inse att hunden är en individ med egen vilja som vi faktiskt måste lära oss inte tvärtom ? är helt säker på att om du tränat inkallning från början och bondat ordentligt med pyret så kommer det bli kanon. Den bästa hunden har du med dej hem när dagen är slut.....

Igen sorry för sur gubbe ?

• Like 2

Okey. När började du med din tax drever då. Hur gammal var den när du märkte att den började söka ut. Jag går varannan dag i skogen med valpen. Skta men säkert fram. Så fort den försvinner i någon buske så stannar ja tills den kommer tillbaka. Dock är ju hunden 10 veckor bara så de är mest lek och nyfikenhet i skogen nu. 

Och ja vill även be om ursäkt för att ja skrev med dålig ton till dig innan?

• Like 2

Tycker du gör helt rätt. Lek lite kurragömma också så valpen får hitta dej för det är ju inte helt säkert att du står kvar på samma ställe när den returnerar. Kommer att bli bra det där.

Jag börjar precis som du med mina busar,har dock en fördel att kunna gå på otroligt viltrika marker (Gotland) där man inte direkt måste vara orolig att det inte finns vilt! 

Ooooooo glömde det viktigaste!!!!! 

Mitt sätt att jaga in hundar är INTE rätt men det funkar för mej ???

• Thanks 1

Sedär ja ? ja jag ska prova att gömma mig lite. Räknar inte med någon jakt alls detta jakt året med hunden. Kommer lägga mycket tid på lydnad och inkallning. Sedan släppa på igen. Får bli mer jakt nästa säsång. Vill inte stressa fram jagande heller. Har hört att om man har för bråttom så blir de inte bra med hunden. 

• Like 1