Jump to content

Farligt att gå under min?

josc72

Recommended Posts

Brorsan har av någon anledning, dock enligt gamla laddtabeller, gått under minladdning. Tabellerna för Norma 202 säger 57-59,9 fr. Han har laddat 54 gr. När börjar det bli farligt? Hur gör man när man laddar subsonic?

1 hour ago josc72 sa:

Brorsan har av någon anledning, dock enligt gamla laddtabeller, gått under minladdning. Tabellerna för Norma 202 säger 57-59,9 fr. Han har laddat 54 gr. När börjar det bli farligt? Hur gör man när man laddar subsonic?

När jag laddat subsonic har jag använt vv n32c eller trail boss.

11 minutes ago karelsk blandning sa:

När jag laddat subsonic har jag använt vv n32c eller trail boss.

Ok, tack.

Men när börjar det bli farligt under minladdning? Direkt? 5% under eller 10% under?

Går nog inte att säga en exakt siffra För alla fall. Men gissningsvis börjar det kunna bli farligt om krutet lägger sig under tändhålet så mer än bara krutet i botten på hylsan riskerar att tändas på en gång.

om du säger kaliber, kula och COL är det en smal sak att trycka in siffrorna i GRT/QL och få en fingervisning om fyllnadsgrad/tryck.

nedan är en teori om vad som kan hända, därmed inte sagt att det är hela sanningen men det är en inte helt orimlig förklaring

Det där är lite klurigt, svårt att säga exakt, men om man börjar granska laddata lite närmare och applicerar lite grundskolematematik så ser man att i de flesta fall så är minladdning 95% av max plus minus någon tiondel. Sammanträffande? 

Tittar vi på ett annat exempel som 45-70 så har vi tre olika trycknivåer. Det vet de flesta redan, så vi behöver inte gå in närmare på det. 

Här listar Norma 44-46 grain av ett krut för en specifik kula på en nivå och 50-55 för samma krut och kula på en annan nivå. Enligt de gängse varningarna så ska man aldrig gå under min men bägge laddningarna är ok. Ska man då dra slutsatsen att det är just spannet 46,00001-49,9999 som är farligt? Nej antagligen inte. FÖR JUST DEN HÄR KALIBERN!

MEN och det här är ett jävla stort MEN, så fort man ramlar utanför de testade data så är man på okänd mark. Det kan gå på skit och det kan gå bra. Det kan gå bra ett tag och sen blir det skit. Ingen lämnar några garantier. Speciellt inte jag...

Var väl för övrigt någon här på forumet som för några år sedan fick en sekundärdetonation när denne laborerade med subladdningar och höll på att demolera pangen? Minns inte vem just nu, hade varit bra att hänvisa till den tråden.

För reducerade laddningar så finns det två bra krut Tinstar (vithavuori) och Trailboss. Det senaste åkte om jag förstått rätt upp på någon ajjabajjalista och får fortsättningsvis inte säljas inom EU. Så håll i dom burkar ni har...

1 hour ago danielj sa:

Är nog denna tråden som du letar efter?

Den var det ja... Både läsvärt och tankevärt.