Hoppa till innehåll

Ett steg närmare ett blyförbud...


Holz

Recommended Posts

Kommer att köpa på mig så det räcker livet ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago josc72 sa:

Kommer att köpa på mig så det räcker livet ut.

Problemet är att blir du påkommen med blyhagel i fickan/bilen så är det dryga böter 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago Dansken sa:

2000 danska kronor pr. patron är priset för att bli påkommen med blyhagelpatroner i Danmark

Var god skölj

Då är det bara att skrota B25an då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago killer_mouse sa:

Problemet är att blir du påkommen med blyhagel i fickan/bilen så är det dryga böter 

Jag tar den risken. Jagar lite nedanför spetsen längs upp och till höger...

Screenshot_20201211-130707_Samsung Internet.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

2000 danska kronor pr. patron är priset för att bli påkommen med blyhagelpatroner i Danmark

Var god skölj

Jeps, och tror dom rycker jagttegnet också.. Så blir det jaktförbud i ett par år.. I Sverige blir väl frågan om Plisen rycker licenserna.. 

Ang bly eller inte.  Ingen tvekan om att blypatroner har en fördel vs stål, framförallt på längre håll. Så ja, det kommer att påverka mig (och alla andra) men jag har jagat mycket med stål och jag kommer att fortsätta jaga också om bly blir förbjudet. Jag ser så klart helst att vi får fortsätta använda bly, men om det nu skulle bli stål så får jag väl sluta skjuta på mer än 30-35 meter. Ut till det avståndet funkar vanliga stålpatroner fint, och om man är självplågare så kan man skjuta Hypersteel för att nå 10 meter till. 

Stål och gamla bössor, det är inget problem. Svenska jägare får väl lära sig att välja patroner, precis som dom danska fick göra med sina gamla bössor. 

Så alltiallt, skitirriterande om bly blir förbjudet, men världen stannar inte för det.. 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men EU lovar att vi inte kommer att bli drabbade...

https://www.jaktjournalen.se/lofte-att-eus-oroande-blyforslag-inte-drabbar-sverige/

Kan vi ens införa omvänd bevisbörda när grundprincipen är "oskyldig tills motsatsen är bevisad"? Det kanske @Christian Nhar en tanke om?

Hur det än blir så är blyförbudet tandlöst. Det är ju inte ett totalförbud där de kan kontrollera folk var som helst. Polisen mfl kommer inte att lägga några resurser på att bevaka random kärr och myrar med omnejd i väntan på eventuella blyhagelfuskare. Den statistiska sannolikheten att de ens möter en jägare med hagelbössa är otroligt låg. Och vad är egentligen vad, enligt definitionen som blir för våtmark ? Ska karttecken avgöra? Faktiska förhållanden för årstiden? 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-11 at 12:20 killer_mouse sa:

Problemet är att blir du påkommen med blyhagel i fickan/bilen så är det dryga böter 

Var hittar du det ? I Danmark ja !   Men även några av de bättre danskarna är ju svenskar idag ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-11 at 14:12 Skånepåg sa:

Jeps, och tror dom rycker jagttegnet också.. Så blir det jaktförbud i ett par år.. I Sverige blir väl frågan om Plisen rycker licenserna.. 

Ang bly eller inte.  Ingen tvekan om att blypatroner har en fördel vs stål, framförallt på längre håll. Så ja, det kommer att påverka mig (och alla andra) men jag har jagat mycket med stål och jag kommer att fortsätta jaga också om bly blir förbjudet. Jag ser så klart helst att vi får fortsätta använda bly, men om det nu skulle bli stål så får jag väl sluta skjuta på mer än 30-35 meter. Ut till det avståndet funkar vanliga stålpatroner fint, och om man är självplågare så kan man skjuta Hypersteel för att nå 10 meter till. 

Stål och gamla bössor, det är inget problem. Svenska jägare får väl lära sig att välja patroner, precis som dom danska fick göra med sina gamla bössor. 

Så alltiallt, skitirriterande om bly blir förbjudet, men världen stannar inte för det.. 

 

Jo , det är ungefär som om jag sa att om Miljöpartiet får 100%  är skitirriterande men Sverige stannar inte för det... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago MagnusN sa:

Men EU lovar att vi inte kommer att bli drabbade...

https://www.jaktjournalen.se/lofte-att-eus-oroande-blyforslag-inte-drabbar-sverige/

Kan vi ens införa omvänd bevisbörda när grundprincipen är "oskyldig tills motsatsen är bevisad"? Det kanske @Christian Nhar en tanke om?

Hur det än blir så är blyförbudet tandlöst. Det är ju inte ett totalförbud där de kan kontrollera folk var som helst. Polisen mfl kommer inte att lägga några resurser på att bevaka random kärr och myrar med omnejd i väntan på eventuella blyhagelfuskare. Den statistiska sannolikheten att de ens möter en jägare med hagelbössa är otroligt låg. Och vad är egentligen vad, enligt definitionen som blir för våtmark ? Ska karttecken avgöra? Faktiska förhållanden för årstiden? 

Det ska vara om 4% partiet som har alla i ett ballgrepp tycker att resurser ska prioriteras till det annars så får svetsarn packa ihop ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 När svenska kuljägare resp hageljägare skiter i den andre och Vi har ett jägarförbund med överlöpare och syltryggar kan det bara gå åt helvete. 
 

man får väl erbjud sig att skrota några segelbåtslik så har man bly livet ut 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago culot sa:

Var hittar du det ? I Danmark ja !   Men även några av de bättre danskarna är ju svenskar idag ?

Inte läst "förslaget" 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-11 at 12:20 killer_mouse sa:

Problemet är att blir du påkommen med blyhagel i fickan/bilen så är det dryga böter 

Men vänta lite här nu, såsom varande svenska medborgare så har vi även rättigheter i det här landet så frågan om hur dessa olagliga patroner uppdagas blir intressant.

Om jag förstått allt rätt så kan kroppsvisitation utföras av två anledningar: @Christian N?

1.Du är misstänkt för ett brott som medför fängelsestraff, att ha en blyhagelpatron i fickan i anslutning till en "våtmark" kommer aldrig ha fängelsestraff på skalan och således kan polisman, tull kustbevakning m,m inte kroppsvisitera dig.

2.Du blir frihetsberövad av polis, tull ,kust,m,m vilket medför automatisk kroppsvisitation, men då har du redan begått ett brott av något slag, lär knappast vara applicerbart på oss.

Således kan jag egentligen ha hur många blyhagelpatroner i fickan som helst och har ingen skyldighet att visa upp någonting på polismans uppmaning mer än vapenlicens och identitetshandling då ingen av ovanstående kriterier uppfyllts, han har ingen möjlighet att visitera mig heller om dom inte avser att börja med trakasserier vilket skulle vara en mycket farlig väg att gå i ett rättssamhälle.

Mike

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mike har goda tankar, 

bekymret är om man har ammo i pangen, exponerad, då behövs inga tvångsmedel, såsom exempel.

En jakttillsyningsman, har ni någonsin sett en sådan förresten, eller annan tjänsteman kan iofs få utökade rättigheter till visitering men av sådant har vi inget sett, än.

Ett par tankar kring detta och varför det kan vara läge att bunkra slask ammo är att blir det ett förbud är det totalt och omedelbart, dvs en mycket trolig inlösen av plugg. 
 

I det läget blir man Buse genom innehav och det är en som jag ser det trolig utgång. Det är dock mycket i vår närstående framtid som är oklart och oroväckande. /C

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Christian N

Du menar om Sverige frivilligt inför totalt blyhagelförbud istället för att välja våtmarksversionen från EU?

Då får vi en annan situation där innehavet i sig kan ifrågasättas, vi är inte där ännu och vi kan hoppas att socialdemokraterna har så pass många hjärnceller kvar att dom väljer att inte reta upp 150 000 väljare före nästa val.

Mike

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-12-10 at 20:17 furiren sa:

i januari så ska det röstas om ett tottal förbud för blyad ammunition i alla kulvapen . gäller även på skjutbanor . får dom igenom det så dör allt tävlingsskytte i europa .    https://svenska.yle.fi/artikel/2019/12/02/nu-ska-blyhaglen-bort-fran-vara-vatmarker-pa-langre-sikt-planerar-eu-ocksa-ett?utm_source=facebook-share&fbclid=IwAR2iXaB4y4yLGiAUSHA1nX6CWapcuQJcDAFWGGrweA6jRkYC6ziwI4l6A1g

 

Det går säkert igenom sen är cirkusen igång med en katalog undantag och nödlösningar. Godhetsknarkarna tycker det känns bra i magen för blyhagelförbudet är på plats sen kan de detaljstyra i katalogen av undantag. Se Fågeldirektivet, trots starka stammar av skarv och korp så kommer vi aldrig någonsin få jaga dem under normala jakttider.

EU har blivit en lekstuga för politiker, såå långt bort från ansar och de kommer aldrig att få några konsekvenser av deras hittepå. 

  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Hipshot sa:

Det går säkert igenom sen är cirkusen igång med en katalog undantag och nödlösningar. Godhetsknarkarna tycker det känns bra i magen för blyhagelförbudet är på plats sen kan de detaljstyra i katalogen av undantag. Se Fågeldirektivet, trots starka stammar av skarv och korp så kommer vi aldrig någonsin få jaga dem under normala jakttider.

EU har blivit en lekstuga för politiker, såå långt bort från ansar och de kommer aldrig att få några konsekvenser av deras hittepå. 

Lekstuga för politiker och tjänstemän som inte är politiskt tillsatta och därmed inte kan bli politiskt avsatta (i.e. via val), vilket i min värld är det största problemet.

Som jag tolkat det lilla jag läst så innebär direktivet ett förbud att använda blyammunition inom våtmarker men där man låter det var upp till varje land att definiera vad som ska klassas som våtmark. Så beroende på hur Sverige väljer att definiera våtmark så kan föreslaget innebära väldigt liten förändring (givet att hela den här biten med omvänd bevisbörda slopas) eller väldigt stor. Gissar att det kommer hänga på vilken sida C och L ställer sig på som kommer avgöra vilket det blir.  För frågar man vår miljöminister tillika vice statsminister så har Sverige inga möjligheter att själva definiera vad som ska klassas som våtmark utan då är det definition i förslaget som gäller och då är väl i princip hela Sverige våtmark helt plötsligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Holz sa:

 För frågar man vår miljöminister tillika vice statsminister så har Sverige inga möjligheter att själva definiera vad som ska klassas som våtmark utan då är det definition i förslaget som gäller och då är väl i princip hela Sverige våtmark helt plötsligt.

Väljer våra folkvalda denna definitionen så kan det få oöverstigliga problem för skogsnäringen.

jag har tidigare i livet jobbat med naturvård och i svensk lagstiftning är begreppet våtmark lika diffust som vad allemansrätten kontra båtar och båtliv är dvs det finns ingen tydlig praxis.

Om man klassar hela sverige som våtmark så uppkommer problematiken då kantzoner och skyddszoner skall lämnas mot våtmark vid avverkning att allt blir kant och skyddszoner ergo ingen avverkning blir längre möjlig överhuvudtaget=hela sverige lämnas för fri utveckling.

Som med allting annat så kommer alltid en aktion ge en reaktion på ibland områden som någon tröttmössa inte kunde förutse.

Om hela sverige blir våtmark så kommer även jordbruket påverkas, oklart här i vilken omfattning.

Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är vad jag fruktar, iom det Danska beslutet, vi i Sverige skulle kunna ha det så bra om vi inte hade bror duktig mentalitet, vi skulle utan svårigheter begränsa följdverkningar av detta beslut, med förslaget om blyförbud, nationella undantag tillåts, samma sak med implementering av vapendirektiv osv. 

Utöver ovanstående mentalitet är det även frågan om att man låter nationell politik klä sig i EU-ulvens kläder, med påstående om att EU kräver när det inte är sant. Klart är att sittande regering inte är ärlig, transparent eller ens särdeles smart i sitt agerande, jag är besviken på dem och jag är rädd att den hellre får 10 000 MP röster, nya sådana, än att den behåller gamla röster. Vidare underskattar S den mediala kraft som jakt/vapen lobbyn har, varje gång faktiskt. /C 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...