Hoppa till innehåll

Ljuddämpare problem?


SSgtDirt

Recommended Posts

Förra året satte jag en ljuddämpare på min Winchester m70 i kaliber 270win. Jag gillar grupperingarna på banan, men de tre sista djuren jag har skjutit (dovhind - 40 meter, 2 vildsvin - cirka 50 meter) har inte haft utgångshål. Ammunitionen har varit Hornady SST och norma vulkan. Jag har provat oryx, men det fungerar inte med mitt gevär.

Efter att jag slaktat hind och såg skadorna som SST hade orsakat bytte jag ammunition från Hornady SST till Vulcan. samma problem med utgångshål.

Jag undrar om ljuddämparen är orsaken. Före installationen var detta ingen problem.

Ljuddämparen är en triton 42 II.

Jag har läst att utgångshastighet inte är ett problem med moderna ljuddämpare, men något känns fel.

Jag har också en tikka t3 (9,3x62) med en triton 50 II som  skjuter Hammarhead . Inga problem där.

Några tankar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt mjuka kulor, du kan knappast skylla det på dämparen. En eventuell skillnad i hastighet pga dämparen är helt marginell. Jag har skjutit några vilt med sst tidigare men tycker det blir för grisigt. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tror som Markus men har inte jagat med SST så jag vet inte riktigt vad normalutfallet är

Som referens: med Hammerhead i 308 (med eller utan dämpare) har jag ut utgångshål i allt utom ett par vuxna älgar där kulan suttit mot skinnet på utgångssidan. På 40-50m brukar utgångshålen vara rätt påtagliga. Skjuter inte ofta på långt håll men har skjutit några hjortar och rådjur på 170-200 m (med dämpare) och det är utgångshål då med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 vilt är inte mycket att föra statistik över, men att ljuddämparen skulle ändra hastigheten på projektilen har du inte instrument som kan mäta. Om inte kulorna har kantrat pga felmonterat dämpare (men du skriver den grupperar fint på banan) tillskriver jag detta till slumpen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gör nåt testmedia å skjut ett par smällar så få du svar på hur kulorna beter sig!

En kronograf å prova skjuta både med eller utan dämpare kan ju ocksåva bra! 

Jag ha ju bara skjutit 2 grisar med 140grs SST å dom rände då rakt igenom båda 2 utan större förstöring! 6,5 iofs...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av både SST och Vulkan (gamla 9gr) är i 6,5 men där är båda rätt slabbiga. SST har jag skjutit en del vildsvin med och det har varit lite blandade resultat (dock mycket döda grisar). Ibland genomskott med perfekt resultat, ibland handbollsstora hål precis innanför skinnet med totalt separerad mantel/blykärna och även genomslag bakom bog som inte gav nåt blodspår alls. Dock överlag effektiv men man får va beredd på att va flink med kniven ?‍♂️ Det som irriterar mig mest är separationen mellan mantel/kärna för man tappar djupverkan och genomslagsförmåga vilket gör att det kan bli rätt torftiga blodspår om djuret inte slås omkull direkt ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago TekDr sa:

Det som irriterar mig mest är separationen mellan mantel/kärna för man tappar djupverkan och genomslagsförmåga vilket gör att det kan bli rätt torftiga blodspår om djuret inte slås omkull direkt ?

Du får gå upp lite i kaliber och välja ”en starkare kula” som Richard Gustafsson hade uttryckt det.

What, did I just write that? ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago exabit sa:

Du får gå upp lite i kaliber och välja ”en starkare kula” som Richard Gustafsson hade uttryckt det.

What, did I just write that? ?

Always bring enough gun ?

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hyllar SST i 6.5 och 8x57'an...
Ja, det är en blöt kula utan tvekan, så om man trycker av på fel ställe blir det slafsigt. Men den gör exakt vad den lovar.
Har accubond som alternativ till 8x57'an... den gör samma jobb..
Använder samma ammo, som hundförare och passkytt. Det man får tänka på är att placera skottet, eller låt bli...
Men utifall jag gör fel, så ska jag säga att SST underlättar eftersöket, såvida träffen faktiskt sitter i djuret.

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...