Hoppa till innehåll

medlemskap i jaktlag


Risarn

Recommended Posts

hur går ni tillväga för att värva in nya medlemmar till laget och hur gör ni med medlemmar som är så gott som osynliga efter att ha gått med

vårt lag har under de senaste 20 åren värvat in 8 medlemmar av olika kvalitet,och det är i stort sett en medlem som lotsat in dom regelbundet för att hålla nere

arrendekostnaden så fort någon gått ur laget...några som är kvar är bra och jagar ofta,andra har övertalats att bli med och blir osynliga efter att ha varit med nån dag eller 2 när oktoberjakten

drar igång....en kille värvades in av sin far....grabben är klar med hus och saker runtom så nu kan han jaga för allt vad tygeln håller....hans efternamn slutar på sson och efter att han alltid tackar nej till jakter...även rävjakter som bokas in en månad innan....så vi är några som döpt honom till nejsson

så nu undrar jag lite hur ni gör med folk som sällan visar sej vid tornbyggen passröj möten osv osv...har ni nåt ``bötessystem´´ eller liknande

vissa personer...även de i jaktledningen verkar nöjda med att folk bara är med och betalar,en har även uttryckt...de kan betala och stanna hemma...

intressant att värva in vilka typer som helst för att spara några få hundralappar per år....

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nejsson är med i så gott som alla jaktlag. 

Tycker att ett bra system för arbetsdagar, om man inte måste göra saker som kräver samling av folk, är att dela ut uppgifter som ska vara klara till ett visst datum. Då kan man inte hävda att man inte kunde på den gemensamma arbetsdagen. Sen är det väl upp till laget/jaktledningen att se till att det också efterföljs.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago MagnusN sa:

Nejsson är med i så gott som alla jaktlag. 

Tycker att ett bra system för arbetsdagar, om man inte måste göra saker som kräver samling av folk, är att dela ut uppgifter som ska vara klara till ett visst datum. Då kan man inte hävda att man inte kunde på den gemensamma arbetsdagen. Sen är det väl upp till laget/jaktledningen att se till att det också efterföljs.

Det här håller jag med i. Jag själv heter nog nejsson då jag avskyr jakt med laget/lagen bortsett från bröderna och närmaste kompisarna.

Men jag kan också säga att områden jag ansvarar över är de mest välskötta och "mina" pass är alltid röjda, välbyggda och fyllda med ved, tände och första förband. Jag jagar predatorer några ggr i veckan samt har fällor ute. På vintern stödutfodrar jag om den blir tuff. 

Jag älskar att vara ute i skogen och hålla på med jakt/viltvård och egen inventering men för mig är det ett enmansuppdrag. Perkele, vill jag träffa andra människor kan jag väl hellre gå puben eller ett köpcentrum. Jag fattar fan inte varför jakt ska vara något socialt. Jag kan förstå det för 1000 år sedan när man jagade med spjut och för överlevnaden men inte nu! 

Jag går dock på möte en gång om året för att se om det blivit någon förändring från tidigare år. Nu har jag den möjligheten i laget/lagen jag är med i och alla är lite likadana där. Skulle det inte vara så så hade jag hellre tagit kostnaden för att köpa dagkort på Sveaskog med risken att det blir färre jaktdagar per år. Så jävla värdelöst tycker jag att det är att hänga med 10 gubbar och göra på deras vis. Det är inte ens jakt för mig. Det kvalar fan in på syjunta för gubbar. Det ska fikas, grillas och tjålas i tid och otid. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller att få folk i arbete får man nypa till rätt rejält på det dära mest känsliga stället som sitter strax nedanför midjan.....dvs plånboken.

Ta ut en årsavgift som ligger lite högre än arrende och fasta kostnaden betingar, sedan återbäring till dom som ställer upp hela arbetsdagen eller sköter dom uppgifter dom blir ålagda.

Dom som inte ställer upps återbäringspengar läggs lämpligen till potten som går till stödutfodring så blir det vinn-vinn-vinn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...