Hoppa till innehåll

Wachtel vill ha mer jakt i 08-land


HerrBerg

Recommended Posts

Se där... mitt "hemmalaktlag" har kommit fram till att det inte ska tränas hundar på den egna marken. Förut hade vi cirka 50ha som träningssåtar, fredade dagen före gemensamhetsjakter men inte annars. 

Men nu har jaktlaget kommit fram till att det bästa är om det bara är hundar på marken under jakt. 

Man har dessutom beslutat om att inte träna fotboll, bara vinna fotbolls-VM vart fjärde år. 
Vidare ska man inte träna skytte, man ska bara träffa under jakt. 
Dessutom ska man inte träna främmande språk, det ska bara sitta när man kommer utomlands. 

Skämt åsido, det där fattar jag inte alls. Jagar man i Södermanland finns det inga vilttomma såtar. Men det finns hundar med dålig förarkontakt som gör att jakterna blir sämre än vad de behöver vara.  

Min wachtel är 2,5 år, jagade bra redan under förrförra säsongen (innan han blev 1 år). Han är rätt storvuxen, trevlig mot folk och... eh... den där intensiteten som alla påstår att deras wachtlar har ?. Han har jagat gris, älg, rå, kron, dov, .... 

Hur en unghund beter sig jaktligt tänker jag inte lova i förväg, men... hittills... mycket bra sök, men han driver spårnoga. Rådjur buktar riktigt fint. Det här är ingen stöthund, det här är en drivande hund. Drevtider varierar, kortare i början av säsongen och beroende på hur nära han ligger. Men ett drev är typiskt 15+ min och sedan ska han trassla sig hemåt igen. Inkallningen har hittills fungerat klockrent i början av säsongen och skapligt OK mot slutet. 

Men det är ju som det är med unghundar - det har varit några undantag på ALLT härovan förutom jaktviljan och söket som alltid har varit på 100%.  

Om någon i 08-land eller grannlän behöver en jycke är det bara att höra av sig, bengt.berg@cybercom.com. Det som är viktigt för mig är att det inte är kaosjakter där målet bara är att slänga in så många hundar som möjligt "för att få tryck på viltet". Med rätt energi på jycken blir det nog tryck ändå ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var det sjukaste jag hört. Hur ska man få bra hundar om man inte får träna dem? Jag menar har man annat ställe att träna så varför skulle man vilja jaga med de andra då? 

När kom de på detta? Var det bara helt random eller var det ett årsmöte med rösträtt? Jag har tyvärr ingen mark söderöver men jag lider verkligen med er. Det kan verkligen inte vara jättekul när allt är så styrt att man inte ens får träna hunden i ett lag man är med i?

Hoppas att du hittar på något. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bytt lag!

Inte få träna hunden eller på bara 50ha?
Jag hade bett dem fara till stället där solen sällan lyser, förutom på en del nudister!

Jagar antagligen för långt ifrån (+40 mil), men tillhör ett jaktlag där alla hundar får chansen och våra egna får en jäkla massa chanser!

//Danielj

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago danielj sa:

Bytt lag!

Inte få träna hunden eller på bara 50ha?
Jag hade bett dem fara till stället där solen sällan lyser, förutom på en del nudister!

Jagar antagligen för långt ifrån (+40 mil), men tillhör ett jaktlag där alla hundar får chansen och våra egna får en jäkla massa chanser!

//Danielj

Klart jag byter lag så fort något bättre dyker upp. Är helt beredd att betala ett arrende till i år bara för att få motionera jycken i ett släpp ut mot grannmarken ?? när man har tid och möjlighet. 40 mil är lite i överkant, det man behöver är ju bulkträningen... men tack ändå! Jycken håller absolut toppklass rent jaktligt... så det man behöver skogstid för är ju sambandet förare-hund. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago HerrBerg sa:

Klart jag byter lag så fort något bättre dyker upp. Är helt beredd att betala ett arrende till i år bara för att få motionera jycken i ett släpp ut mot grannmarken ?? när man har tid och möjlighet. 40 mil är lite i överkant, det man behöver är ju bulkträningen. Jycken håller absolut toppklass rent jaktligt... så det man behöver skogstid för är ju sambandet förare-hund. 

Förstod att det ligger lite väl långt bort med +4timmar i bil. (Saknar ju eran viltrikedom också!)

MEN ju mer man hör om jaktlag, på bland annat detta forumet så börjar man undra hur en del är funtade??!

Vi är ett mindre lag på 8 medlemmar. 750ha ungefär, vi släpper när vi vill, hur vi vill och om vi vill. Vill vi jaga ihop så gör vi där annars får man släppa på olika delar m.m. Vi samordnar via SMS(Supertext) och Facebook om man vill jaga tillsammans med någon eller veta om någon annan har tänkt att släppa! 

Nu ser vi ju jakten som en hobby så det har nog aldrig blivit tjat om köttfördelning heller, det är snarare tvärtom iaf när det gäller rådjur. Sen har vi bara en "nejsson" på arbetsdagarna men han har passerat 80 år så :D


//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Daltorpet sa:

Det var det sjukaste jag hört. Hur ska man få bra hundar om man inte får träna dem? Jag menar har man annat ställe att träna så varför skulle man vilja jaga med de andra då? 

När kom de på detta? Var det bara helt random eller var det ett årsmöte med rösträtt? Jag har tyvärr ingen mark söderöver men jag lider verkligen med er. Det kan verkligen inte vara jättekul när allt är så styrt att man inte ens får träna hunden i ett lag man är med i?

Hoppas att du hittar på något. 

Jag låg hemma och coronahostade vid årsmötet, jag hade något slags tanke om att man inte borde dräpa medlemmarna i sitt jaktlag. Kanske inte var någon bra strategi ? 

Jag tror att det handlar om att det går att få skottillfällen också med skithundar. In med en hund till, och en till, och en hamster om någon har en. Släng in svärmor i såten också. Problemet är väl att det förvisso skjuts djur, men är det jakt? Det är i alla fall inte en fint och lugnt genomjagad såt, där hundförare och hund metodiskt  tömmer såten på allt som väger mer än 100 gram, wachtel style. ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-09-21 at 21:21 HerrBerg sa:

Jag låg hemma och coronahostade vid årsmötet, jag hade något slags tanke om att man inte borde dräpa medlemmarna i sitt jaktlag. Kanske inte var någon bra strategi ? 

Jag tror att det handlar om att det går att få skottillfällen också med skithundar. In med en hund till, och en till, och en hamster om någon har en. Släng in svärmor i såten också. Problemet är väl att det förvisso skjuts djur, men är det jakt? Det är i alla fall inte en fint och lugnt genomjagad såt, där hundförare och hund metodiskt  tömmer såten på allt som väger mer än 100 gram, wachtel style. ?

Blir väl dyrare arrenden men är ingen dum idé har jag märkt 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag: bra drev på kron, rå, och ett gäng grisar. Gris med sådant tryck att de gick ut i en sjö, Poppe simmade efter cirka 80 meter men tyckte sedan att det fick räcka, bra återgång till husse därefter. Det sköts ett råkid i Poppes sista drev men jag är ärligt talat osäker på om det sköts "för honom", sannolikare att det var ett kid som en get ställt av och som råkade förvirra sig förbi en passkytt. Jaja. Det var en grymt bra insats första heldagen för säsongen i alla fall! 

20201005_111332.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Kul läsning. Känner igen gubbgnället när vi jagade in vår nuvarande wachtel. Men tack vare snälla människor så jagade vi på många andra olika marker. 

S

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago hs_merkel sa:

Kul läsning. Känner igen gubbgnället när vi jagade in vår nuvarande wachtel. Men tack vare snälla människor så jagade vi på många andra olika marker. 

S

Alla snälla människor är varmt välkomna att höra av sig! ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...